Mit: jazda na luzie to oszczędność
To kolejny mit wywodzący się z dawnych czasów. Silniki zasilane paliwem za pomocą gaźnika nieprzerwanie otrzymywały mieszankę do spalania i faktycznie wrzucenie luzu podczas dojeżdżania do skrzyżowania było opłacalne. W przypadku jednostek napędowych z elektronicznie sterowanym wtryskiem, czyli niemal wszystkich samochodów z ostatnich 20-30 lat, w momencie, gdy kierowca puszcza gaz, przestaje być podawane paliwo, a więc można powiedzieć, że samochód jedzie za darmo. Natomiast wybranie biegu jałowego oznacza, że silnik musi otrzymywać mieszankę, aby podtrzymać swoją pracę.
Od tej zasady jest jeden wyjątek wykorzystywany przez niektórych producentów w ich automatycznych skrzyniach biegów. Szczególnie przy dużej prędkości, jeśli nie potrzebujemy hamowania silnikiem, jazda na luzie może być opłacalna - stąd w samochodach pojawia się tzw. tryb żeglowania. Jednak np. podczas dojeżdżania do świateł, gdy i tak trzeba zwolnić, wrzucanie luzu po prostu nie ma sensu.