Jesienna aura sprzyja melancholii, a także refleksji nad duchem i ciałem. Długie wieczory, permanentny niedobór promieni słonecznych oraz zmęczenie organizmu, wywołują pragnienie odpoczynku i regeneracji. O ile na poprawę samopoczucia każdy powinien <a href="https://turystyka.wp.pl/male-6050031134733441c">mieć</a> swój własny sposób, tak w kwestii relaksu fizycznego, udało nam się znaleźć dość atrakcyjne miejsce znajdujące się nieopodal południowej granicy Polski.
Mowa tu o termalnych wodach na terenach Słowacji, które zachęcają turystów przez cały rok. Z uwagi na słuszny dystans prawie 500 kilometrów w jedną stronę i możliwą przeprawę przez Tatry Zachodnie, wybraliśmy do tego celu Mitsubishi Outlandera z nowym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2.2 litra.
Jego stylistyka na stałe wkomponowała się w krajobraz europejskich ulic. Japoński producent stworzył pojazd uniwersalny o niebanalnej urodzie, czym istotnie wpłynął na słuszny wolumen sprzedaży. Popularność w nadwiślańskiej krainie utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie, a niedawno lifting tylko umocnił pozycję Mitsubishi. Agresywnie narysowany front wolno się starzeje, zaś profil boczny wraz tyłem okraszonym LED-owym oświetleniem skutecznie walczą o dominację w segmencie samochodów rekreacyjnych.
<a href="http://moto.wp.pl/test-mitsubishi-outlander-6062072873976961g">TUTAJ ZOBACZYSZ WIĘCEJ ZDJĘĆ MITSUBISHI OUTLANDER</a>
Nieco mniej korzystnie przedstawia się obraz po otworzeniu drzwi. Smutne wnętrze nie rozpieszcza podróżujących finezyjnym designem, czy chociażby bogatą paletą kolorów, za to nadrabia niedociągnięcia wzorową funkcjonalnością i bezproblemową obsługą wszelkich urządzeń pokładowych, których nie ma aż tak dużo. Konkurencja oferuje nieco więcej w kwestii udogodnień elektronicznych, co nie zmienia faktu, że nie można zbyt wiele zarzucić Outlanderowi.
Na jego pokładzie odnajdziemy wszystko to, co zagwarantuje komfortową eksploatację. Producent zaopatrzył testowaną wersję Instyle w automatyczną klimatyzację, przyzwoite nagłośnienie sygnowane logo Rockford Fosgate, skórzany pakiet obejmujący poszycie tym szlachetnym materiałem kierownicy, lewarka zmiany biegów i niektórych elementów deski rozdzielczej, oraz elektrykę wszystkich szyb wraz z niewielkim oknem dachowym. To zestaw w pełni wystarczający to codziennego użytkowania.
Zastrzeżenia można mieć natomiast do jakości zastosowanych materiałów. Wydając na samochód ponad 100 tys. zł, oczekujemy w zamian miękkich i przyjemnych w dotyku tworzyw. Japońskie plastiki są w znacznej części twarde, choć świetnie spasowane. Nawet podczas jazdy w wymagającym terenie wywołującym liczne naprężenia, w przedziale pasażerskim nie pojawiają się żadne niepokojące odgłosy. Równie dobre opinie zbiera przestrzeń dla 5 podróżujących.
Przednie siedziska wraz z oparciami nie pozostawiają wiele do życzenia, natomiast regulowana kanapa zapewni wygodę nawet dla trójki dorosłych. Inaczej ma się rzecz z dodatkowymi fotelikami tworzącymi płaską podłogę w bagażniku po złożeniu. Ich praktyczność nie do końca znajduje logiczne uzasadnienie, w związku z czym, należy je traktować jedynie jako awaryjne wyjście z trudnej sytuacji transportowej na krótkim dystansie. Gdy są one niewykorzystywane, otrzymujemy do dyspozycji aż 882 litry do zagospodarowania. Po złożeniu oparć, powyższa wartość wzrasta do 1691 jednostek przestrzennych.
Wróćmy jednak do wspomnianej wcześniej wyprawy i wrażeń z jazdy, bo to one często decydują o kupnie samochodu. Nowy silnik wysokoprężny japońskiej konstrukcji rozbudza nadzieje i wzmaga ciekawość. Dotychczas najpopularniejszą jednostką napędową był stosowany na szeroką skalę w koncernie Volkswagena 2.0 TDI (DID w nomenklaturze Japończyków). Co prawda jest on wciąż w ofercie, ale większy pojemnościowo motor powinien go zepchnąć z piedestału.
<a href="http://moto.wp.pl/test-mitsubishi-outlander-6062072873976961g">TUTAJ ZOBACZYSZ WIĘCEJ ZDJĘĆ MITSUBISHI OUTLANDER</a>
Większy silnik cechuje się zdecydowanie wyższą kulturą pracy i zapewnia nad wyraz dobre osiągi. 400 kilometrów wiodących do przejścia granicznego w Korbielowie, pokonywaliśmy mierząc się z licznymi remontami, przejazdem przez kilka dużych miast i przez kilkudziesięciokilometrowy odcinek dwupasmowej drogi szybkiego ruchu. Outlander sprawdza się w każdych warunkach. Precyzyjny mechanizm skrzyni biegów i układu kierowniczego, pozwala sprawnie lawirować między innymi autami w zatłoczonych aglomeracjach, zaś moment obrotowy w wysokości 380 Nm przy 2000 obr./min nie wymaga od kierowcy zbyt częstego sięgania do drążka. Nawet przy obciążeniu samochodu czterema rosłymi osobnikami różnej płci, bez większego trudu pobudza on wskazówkę prędkościomierza do
wytężonej pracy.
Outlander nieźle też radzi sobie z wszelkiej maści nierównościami. Zawieszenie oparte na kolumnach McPhersona z przodu i rozwiązaniu typu multi-link z tyłu, okazuje się słuszną koncepcją. Ubytki w asfalcie wybiera płynnie bez zbędnej nerwowości, zaś w zakrętach nie wywołuje przesadnych przechyleń nadwozia wytrącających je z równowagi. Po przekroczeniu granicy, zyskaliśmy szansę do sprawdzenia umiejętności poruszania się w trudniejszych warunkach. Zjechaliśmy z utwardzonej nawierzchni i zapuściliśmy się na zbocza Tatr Zachodnich, uczęszczanych (według zapewnień miejscowej ludności) jedynie przez traktory okolicznych rolników.
Mimo zastosowania szosowych opon, napęd na cztery koła sprawnie odpychał się od podłoża doprowadzając nas na wierzchołki kilku wyższych wzniesień. Błotnisty grunt nie zrobił na Japończyku większego wrażenia, podobnie jak liczne strome podjazdy. W nieco mniej korzystnym świetle należy postawić wynik średniego spalania, który gwałtownie wzrósł po zblokowaniu rozdziału momentu obrotowego między dwiema osiami. Niemniej, średni wynik z dystansu bliskiego tysiąca kilometrów wyniósł 7.5 litra.
Dojazd do Parku Wodnego Besenova zajął nam z Łodzi około 7 godzin, z krótką przerwą na południowy posiłek. Na miejscu zastaliśmy kilka basenów z brązowawą wodą wydobywaną z głębokości prawie dwóch kilometrów. Wpływa ona korzystnie na skórę, regenerację komórek, zapobiega podrażnieniom, oczyszcza organizm i przede wszystkim relaksuje. Najtańszy bilet wyceniono na 9 euro i umożliwia on korzystanie z części otwartej przez dwie godziny. Droższe wejście obejmuje kryte baseny, sauny oraz zabiegi lecznicze.
<a href="http://moto.wp.pl/test-mitsubishi-outlander-6062072873976961g">TUTAJ ZOBACZYSZ WIĘCEJ ZDJĘĆ MITSUBISHI OUTLANDER</a>
Temperatura wody oscyluje w granicach 36-38 stopni Celsjusza, więc zaleca się również zażywanie kąpieli w okresie zimowym. To świetny sposób na pozbycie się zakwasów spowodowanych intensywnym wysiłkiem narciarskim. Dla żądnych większej ilości atrakcji, polecamy zlokalizowaną nieopodal Tatralandię. Przyjęła ona formę Aquaparku z możliwością noclegu i wyszalenia się na dziesiątki różnych sposobów. Zwolennikom krajobrazów górskich, z pewnością przypadnie do gustu widok na Tatry Zachodnie i Niskie.
Outlander dobrze sprawdził się w długiej podróży, zapewniając odpowiedni komfort czwórce dorosłych pasażerów. Odpowiednie wyprofilowanie siedzisk i oprać uchroniło przed bólem kręgosłupa, zaś elastyczny silnik umożliwił bezpieczne wyprzedzanie i niewymagające wysiłku podjazdy pod strome wzniesienia. Uniwersalność auta spodoba się większości potencjalnych nabywców, dla których nierzadko wyznacznikiem staje się popularność danego modelu. Sukces japońskiego crossovera znajduje logiczne uzasadnienie w dojrzałości konstrukcji i funkcjonalności ułatwiającej codzienną eksploatację. Gdyby tylko nie ta wysoka cena…
Piotr Mokwiński
"Mitsubishi Outlander AWD 2.2 DI-D Instyle" - DANE TECHNICZNE
Typ silnika | "R4, turbodiesel, Common-Rail" |
Pojemność silnika cm3 | "2 268" |
Moc KM / przy obr./min | "177/ 3 500" |
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. | "380/ 2 000" |
Skrzynia biegów | "manualna, 6-biegowa" |
Prędkość maksymalna km/h | "200" |
Przyspieszenie (0-100 km/h) s | "9,8" |
Zużycie paliwa: | |
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) | "8,1/ 5,6/ 6,5" |
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) | "9,2/ 7,0/ 7,9" |
Pojemność bagażnika min./max. / l | "220/ 882/ 1 691" |
Wymiary (dł./szer./wys.) mm | "4 665/ 1 800/ 1 720" |
Cena wersji podstawowej w zł | "132 000" |
Cena testowanego modelu w zł | "157 200" |
Plusy | null |
Minusy | null |