Trwa ładowanie...
d3qrv12
13-06-2014 14:26

Mitsubishi ASX 2,2 DI-D Ralliart: podrasowana rekreacja

d3qrv12
d3qrv12

Wygląda groźnie, nawiązuje nazwą do największych w historii sukcesów rajdowych Mitsubishi, a do tego ma sprawny silnik Diesla połączony z klasycznym automatem. Czy to wystarczy, aby podbić serca europejskich klientów? Ma szereg ozdobnych elementów podnoszących jego atrakcyjność w tłumie, a do tego elastyczne serce napędowe świetnie sprawdzające się w długich trasach. System 4WD ułatwi poruszanie się po śniegu i piachu, a cena? Po obniżce powinna zwiększyć zainteresowanie.

Limitowana wersja już z daleka rzuca się w oczy. Perłowy biały lakier i matowe felgi o średnicy 17 cali wraz z panoramicznym dachem tworzą ciekawy efekt. Niby niewielkie zmiany, a ASX Ralliart mocno odróżnia się od standardowych odmian. Ponadto, karoserię wzbogacono LED-owymi światłami do jazdy dziennej oraz srebrnymi nakładkami zderzaków. Ksenonowe reflektory i przód nawiązujący do poprzedniej generacji Outlandera już z daleka informują innych kierowców, że nadjeżdżające Mitsubishi skrywa spory potencjał pod maską.

429-centymetrowe nadwozie skrywa również dość przestronne wnętrze. Miejsca dla czterech dorosłych nie zabraknie, a 442-litrowy bagażnik o regularnych kształtach ułatwi spakowanie walizek na dłuższy wyjazd. Limitowany Ralliart otrzymał też poszycie wykonane ze skóry i Alcantary. Logo specyfikacji znalazło się również na górnej części oparcia. W kwestii sportowych dodatków to by było na tyle. Zabrakło aluminiowych nakładek na pedały, białych cyferblatów, czy większej liczby chromowanych detali wewnątrz. Konstruktorzy postawili na prostotę i funkcjonalność. Przy okazji liftingu sprzed kilkunastu miesięcy, poprawiła się jakość materiałów wykończeniowych. Górną część deski rozdzielczej wyłożono miękkim w dotyku tworzywem, a całość zdaje się być solidnie spasowana. Przynajmniej podczas jazdy po wertepach nic nie wydaje niepokojących dźwięków.

W pojeździe rekreacyjnym kompaktowej wielkości, automatyczna klimatyzacja funkcjonująca w jednej strefie, tempomat i elektrycznie sterowane wszystkie szyby, to minimum. Do widocznego na zdjęciach Mitsubishi dołożono jeszcze stację multimedialną, służącą głównie do parowania zewnętrznych nośników pamięci i telefonu. Zabrakło nawigacji obsługiwanej przez dotykowy ekran, a czytelność wyświetlacza w przy intensywnym słońcu pozostawia sporo do życzenia. Niezła jest pozycja za kierownicą, choć umiejscowienie siedziska może nieśmiało przypominać taboret. Manualna regulacja w kilku płaszczyznach pozwala w zadowalający sposób dopasować położenie do indywidualnych preferencji. Przydałoby się w takiej wersji trochę lepsze wyprofilowanie foteli, którego wymaga agresywna jazda w zakrętach. Przydatnym udogodnieniem są łopatki przytwierdzone do obszytego skórą wieńca kierownicy. Rozmiarowo są niemal identyczne z tymi stosowanymi w Nissanie 370Z.

d3qrv12

W standardowej ofercie ASX-a znajduje się tylko jeden diesel o pojemności 1,8 l. Generuje 150 koni mechanicznych i 300 Nm momentu obrotowego. Występuje tylko z manualną przekładnią i napędem na cztery koła, dlatego wariant 2,2 stanowi ciekawą ofertę dla miłośników automatów. Ralliarta można kupić tylko z 6-stopniową przekładnią automatyczną i systemem 4WD. Co ciekawe, Mitsubishi z tym zespołem napędowym przyspiesza gorzej do 100 km/h o jedną sekundę i ma o 8 km/h niższą prędkość maksymalną w porównaniu z mniejszym ropniakiem. Cechuje się za to znacznie lepszą elastycznością, co przekłada się na bezpieczniejsze wyprzedzanie. 10,8 s do pierwszej setki wystarcza, aby sprawnie uczestniczyć w ruchu miejskim. Oprogramowanie skrzyni biegów działa nieźle. Kolejne przełożenia wskakują dość szybko, a czas redukcji też nie odbiega od przyjętych standardów.

(fot. WP.PL)
Źródło: (fot. WP.PL)

Przyzwoite wyciszenie kabiny pozwala swobodnie prowadzić rozmowy przy prędkościach autostradowych, a przyzwoity układ kierowniczy wiernie oddaje położenie kół. ASX nie jest jednak demonem dynamicznej jazdy w zakrętach. Co prawda, nadwozie nie wykazuje tendencji do dużych przechyłów, jednak znacznie bardziej komfortowo poczujemy się na prostej. Nie należy też zapuszczać się w bardziej wymagający teren. Sterowany przez komputer rozdział momentu obrotowego wydostanie nas z piasku i błotnistych kolein, ale z trudniejszymi przeszkodami już sobie nie poradzi. 17-centymetrowy prześwit ułatwi sprawne forsowanie miejskich krawężników i głębszych kałuż. Na uwagę zasługuje również stosunkowo niskie zużycie paliwa. Przy spokojnej jeździe w trasie, auto potrzebuje niewiele ponad sześć litrów na każde sto kilometrów. Wystarczy jednak mocniej dociskać pedał akceleratora, aby komputer pokładowy wskazał
wartości nawet o 4 jednostki wyższe. W mieście spalanie zawiera się w przedziale 8-10 litrów.

d3qrv12

Początkowo cena katalogowa Ralliarta wynosiła niespełna 130 tysięcy złotych. Po obniżce, auto jest dostępne za niecałe 120 tysięcy, co możemy uznać za rozsądną cenę. W standardzie otrzymamy bogate wyposażenie z kamerą cofania, atrakcyjnym wyglądem i mocnym dieslem. Mało w nim jednak sportu i typowych dla tego typu aut wyróżników wnętrza. Niemniej, na tle konkurencji, to bez dwóch zdań jedna z najciekawszych i najbardziej charakterystycznych odmian na rynku z wszelkimi atrybutami wszechstronnego pojazdu.

Piotr Mokwiński, moto.wp.pl

d3qrv12

"Mitsubishi ASX 2,2 DI-D Ralliart" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4, turbodiesel"
Pojemność silnika cm3 "2268"
Moc KM / przy obr./min "150 / 3500"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "360 / 1500-2750"
Skrzynia biegów "automatyczna, 6-stopniowa"
Prędkość maksymalna km/h "190"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "10,8"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "7,1 / 5,0 /5,8"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "8,5 / 6,4 / 7,7"
Pojemność bagażnika min./max. / l "442 / 1219"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4295 / 1770 / 1625"
Cena wersji podstawowej w zł "65 300"
Cena testowanego modelu w zł "122 300"
Plusy null
Minusy null
d3qrv12
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3qrv12
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj