MIR: pierwsze umowy transportowe z dofinansowaniem UE podpisane
Ok. 3,3 mld zł z funduszy UE trafi na budowę odcinków dróg ekspresowych S3, S5 i S7. Przedstawiciele Centrum Unijnych Projektów Transportowych i GDDKiA podpisali we wtorek w MIR pierwsze umowy o dofinansowanie UE z programu "Infrastruktura i Środowisko" na lata 2014-2020.
Chodzi o budowę dróg ekspresowych: S3 Nowa Sól - Legnica (odcinek Kaźmierzów - Legnica oraz węzła Nowa Sól Płd. - węzeł Kaźmierzów), S5 na odcinku Korzeńsko - Wrocław i S7 Radom (Jedlińsk) - Jędrzejów (odcinek Radom - Skarżysko-Kamienna) oraz S7 (Jędrzejów - granica woj. świętokrzyskiego i małopolskiego).
"To pierwsze umowy, które zostały podpisane w ramach programu +Infrastruktura i Środowisko+ na lata 2014-2020. (...) To nie przypadek, że pierwszym z beneficjentów jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). To największy beneficjent w naszym programie, nie tylko w tej perspektywie UE, ale także w minionej" - podkreślił we wtorek wiceminister infrastruktury i rozwoju Waldemar Sługocki na uroczystości podpisania umów.
Jak mówił, jeszcze w tym tygodniu GDDKiA ma złożyć pierwsze wnioski o płatność.
"Te inwestycje wynikają z Programu Budowy Dróg Krajowych do 2023 roku (z perspektywą do 2025 r.). To ważne inwestycje z punktu widzenia domykania szlaków drogowych, które zostały rozpoczęte w poprzedniej (unijnej) perspektywie (finansowej). W wyniku domknięcia sieci zwiększa się bezpieczeństwo w ruchu drogowym, (skraca) czas podróży, ale także łączymy potencjał polskich miast" - przekonywał wiceszef MIR.
Zapowiedział, że niebawem mają być podpisane kolejne umowy na dofinansowanie UE z programu "Infrastruktura i Środowisko", które będą dotyczyły inwestycji kolejowych. "PKP PLK i inne spółki PKP starannie przygotowują się do procesu modernizacji infrastruktury transportowej" - zapewnił Sługocki.
Zastępczyni Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Monika Milwicz wyjaśniła, że obecnie w dyrekcji trwają prace nad trzynastoma wnioskami o dofinansowanie (unijne). "Podpisaliśmy pierwszych pięć (wniosków) z trzynastu. Mam nadzieję, że pozostałych osiem zostanie podpisanych najpóźniej do połowy października" - podkreśliła. Dodała, że wartość 13 wniosków sięga 8 mld zł, z czego na realizację pięciu inwestycji, dla których umowy zostały podpisane we wtorek, trafi 3,3 mld zł.
"Zależy nam na tym, żeby do końca roku refundacja z tych wniosków o płatność zasiliła KFD (Krajowy Fundusz Drogowy - PAP)" - dodała Milwicz.
Sługocki, pytany przez PAP, o pulę pieniędzy UE, przeznaczonych na tegoroczne konkursy z programu "Infrastruktura i Środowisko", odparł, że "w wielu działaniach, gdzie to będzie możliwe, będziemy otwierać dostępne alokacje".
"W przypadku projektów, które będą spełniać kryteria, będziemy podpisywać umowy. Nie będziemy podawać ograniczonych alokacji. Jeżeli beneficjenci są gotowi, to nie chcemy ograniczać ich możliwości. Dlaczego w sposób sztuczny, administracyjny mamy uniemożliwiać realizację wszystkich dobrze przygotowanych projektów?" - zaznaczył.
"Myślę, że to jest bardzo zdroworozsądkowe podejście i ważne z punktu widzenia obywateli. Im szybciej Polska będzie się modernizowała, tym lepiej. Będziemy budowali większe przewagi konkurencyjne w Unii Europejskiej, a także globalnie" - dodał wiceszef MIR.
Najwięcej pieniędzy z programu "Infrastruktura i Środowisko" na lata 2014-2020 ma być przeznaczonych na inwestycje transportowe - ok. 83 mld zł, z czego ok. 45 mld zł na drogi.
"Priorytetem będzie budowa nowoczesnej i kompletnej sieci dróg znajdujących się w transeuropejskiej sieci transportowej (tzw. sieci TEN-T) oraz w miastach. Szczególną uwagę zwrócimy na kolej. O unijne wsparcie będą mogły ubiegać się także projekty z zakresu transportu multimodalnego (wykorzystującego więcej niż jeden środek przewozu), lotniczego oraz miejskiego transportu niskoemisyjnego" - zaznaczył resort infrastruktury i rozwoju.
Na początku września rząd przyjął projekt uchwały ws. Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Celem programu, szacowanego na 107 mld zł (z czego 40 mld zł ma pochodzić z funduszy UE), jest dokończenie sieci dróg w Polsce. Ma powstać 3,9 tys. km autostrad i dróg szybkiego ruchu oraz ok. 50 obwodnic.