MIR chce rezerwy w budżecie na drogi lokalne

MIR chce, by w 2016 r. i latach kolejnych w budżecie państwa była rezerwa na budowę i remont dróg lokalnych, nie niższa niż 900 mln zł. Ogólnopolską Izbę Gospodarczą Drogownictwa niepokoi jednak to, że środki z rezerwy budżetowej będą zależne od stanu budżetu.

Resort infrastruktury i rozwoju przygotował projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Teraz znajduje się on w uzgodnieniach międzyresortowych i konsultacjach społecznych. Celem regulacji jest zapewnienie odpowiedniej puli pieniędzy na dofinansowanie z budżetu inwestycji drogowych w powiatach i gminach po tym, jak - z końcem 2015 r. - przestanie obowiązywać uchwała Rady Ministrów ws. Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych.

Obecnie pieniądze na drogi lokalne dzieli Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. Z projektu wynika, że od 2016 r. ma to robić resort odpowiedzialny za transport.

Zgodnie z regulacją od 2016 r. rząd będzie rezerwował w budżecie nie mniej niż 900 mln zł na budowę i remont dróg powiatowych i gminnych. Projekt przewiduje, że pieniądze z rezerwy mają również pochodzić z przychodów Lasów Państwowych, uzyskanych ze sprzedaży drewna.

Trudno jednak określić, jakie inwestycje obejmie nowa rezerwa, ponieważ ich wybór będzie zależał od władz samorządowych. To one będą zgłaszać wnioski o dofinansowanie, podobnie jak teraz w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych prowadzonego przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.

Barbara Dzieciuchowicz, szefowa Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa (OIGD), powiedziała PAP, że to dobrze, iż Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zajęło się kwestią finansowania dróg lokalnych, bo program dotyczący ich przebudowy obowiązuje tylko do końca 2015 r.

"Branża drogowa obawiała się tego, co będzie po 2015 r. W latach 2009-2011 na lokalne inwestycje drogowe rocznie trafiał 1 mld zł z budżetu państwa. Drugie tyle dokładały samorządy. W ostatnich latach finansowanie dróg trochę się załamało. Nakłady budżetowe w 2012 r. sięgnęły tylko 250 mln zł, w 2013 r. było to 500 mln zł. W tym roku pojawiły się dodatkowe środki z przychodów Lasów Państwowych, dając w sumie 700 mln zł" - zaznaczyła.

Dzieciuchowicz wyraziła jednak niepokój z powodu tego, że środki z rezerwy budżetowej to wydatki, które są zależne od stanu budżetu. "To jest pewne niebezpieczeństwo. Jeśli finanse publiczne będą w złym stanie, może zabraknąć pieniędzy na lokalne drogi" - podkreśliła.

Zauważyła ponadto, że środki na rezerwę budżetową, pochodzące z przychodów Lasów Państwowych, mogą być zmniejszane w drodze nowelizacji ustawy, jeżeli sytuacja w spółce będzie się pogorszać.

Wybrane dla Ciebie
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji