Trwa ładowanie...
30-12-2010 17:10

MINI Paceman Concept, czyli SAC Premium

MINI Paceman Concept, czyli SAC PremiumŹródło: zdjęcie producenta
d43demn
d43demn

Dokładnie 10 lat temu zwiedzający północnoamerykański międzynarodowy salon samochodowy w Detroit byli świadkami odrodzenia marki MINI w Ameryce Północnej. Teraz MINI ponownie pragnie uczcić to wydarzenie, podczas targów North American International Auto Show (NAIAS), trwających od 10 do 23 stycznia 2011 roku, prezentując na nich po raz pierwszy na świecie model koncepcyjny MINI Paceman.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Ten studyjny samochód tworzy nową kategorię pojazdów. Charakteryzuje go duża uniwersalność. MINI Paceman Concept może być kolejnym ważnym krokiem w rozwoju firmy. Wykorzystuje fundamentalne cechy MINI: unikalny styl, właściwości jezdne jak w gokarcie, zwinność i dynamikę jazdy oraz indywidualny design.

Czteromiejscowy pojazd ma 4110 mm długości, 1789 mm szerokości i 1541 mm wysokości. MINI Paceman Concept charakteryzuje się też krótkimi zwisami. Projekt łączy w sobie sportowy wygląd i linie auta coupe z wymiarami czterodrzwiowego modelu MINI Countryman. Typowa dla crossoverów sylwetka Paceman’a czyni go pierwszym pojazdem typu SAC (Sports Activity Coupe) w segmencie małych aut premium. Samochód zaprojektowano z myślą o młodych, nowoczesnych i otwartych mieszkańcach miast, którzy kochają charakterystyczne dla MINI właściwości jezdne, cenią indywidualny styl, a także przykładają dużą wagę do osobowości marki i się z nią utożsamiają.

d43demn

Ten czteromiejscowy pojazd studyjny, rozpoznawalny jako typowe MINI dzięki parze dużych drzwi oraz szeroko otwieranej klapie bagażnika, uzupełnia kategorię sportowych, nowoczesnych pojazdów o zupełnie nowy styl. Platforma modelu MINI Countryman, wyróżniająca się proporcjami charakterystycznymi dla MINI, zwiększonym prześwitem i podniesioną pozycją za kierownicą, definiuje kompaktowe wymiary modelu koncepcyjnego.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

MINI Paceman Concept wyróżnia się typową dla MINI przednią częścią nadwozia, uzupełnioną niepowtarzalnym stylem. Duże reflektory, otoczone chromowanymi ramkami zachodzą daleko na przednie błotniki i w połączeniu z wyprofilowaną maską silnika podkreślają imponujący przedni pas. Stylistyka osłony chłodnicy modelu MINI Paceman Concept w dużej mierze bazuje na projekcie tego samego elementu w modelu Cooper S Countryman.

Dodatkowe wloty powietrza w dolnej części zderzaka zapewniają lepszą wentylację układu hamulcowego i wraz z głęboko osadzonymi lampami przeciwmgielnymi umacniają sportowy wizerunek auta. Ukośna listwa umieszczona pomiędzy przednim panelem bocznym a drzwiami zawiera zarówno boczny kierunkowskaz, jak i wlot powietrza. Jednocześnie, szeroka listwa stanowi przedłużenie słupka A w kierunku przednich kół.

d43demn

Duże, 19-calowe koła zaprojektowane specjalnie dla modelu studyjnego oraz ciemne nadkola z bocznymi progami w tym samym odcieniu łączą się optycznie z typową dla MINI boczną linią, która unosi się ku tyłowi nadwozia. Okna pojazdu zdają się otaczać nadwozie pasem ze szkła. Dach wykończono kontrastującym kolorem. Boczne szyby w charakterystycznym dla coupe stylu zwężają się ku tylnej części nadwozia, gdzie łączą się z nieznacznie wznoszącą się linią boczną, tworząc kształt klina.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Nowe tylne światła umieszczono na zewnętrznych krawędziach tylnego pasa, co podkreśla dominację poziomych linii, biegnących równolegle i zwracających uwagę na szeroki rozstaw kół tylnej osi. Podobnie, jak w MINI Cooper S Countryman, tylna nakładka zderzaka w modelu MINI Paceman Concept ma kształt dyfuzora. Strumień powietrza kierowany jest pod podwoziem, pomiędzy dwiema końcówkami układu wydechowego. Wnęka na tablicę rejestracyjną odzwierciedla kształt wlotu powietrza w przednim zderzaku, tworząc stylistyczne powiązania pomiędzy przednią i tylną częścią nadwozia.

d43demn

Choć wnętrze Paceman’a Koncept garściami czerpie z języka stylistycznego MINI, nie brakuje w nim nowych elementów. Pod muskularnym nadwoziem kryje się kabina pasażerska w sportowym stylu, wykończona wysokogatunkowymi materiałami. Duże boczne dysze nawiewu w desce rozdzielczej podkreślają charakter wnętrza. Centralne dysze nawiewu, centralnie umieszczony prędkościomierz i dźwignia zmiany biegów otrzymały szerokie obwódki w kontrastowym kolorze.

Wąska konsola centralna, która pomaga zwiększyć ilość miejsca na nogi kierowcy i pasażera siedzącego z przodu, przechodzi pomiędzy siedzeniami w środkową szynę, znaną już z MINI Countrymana. Środkowa listwa, wyprofilowana w kształcie litery „U” biegnie przez środek przedziału pasażerskiego, aż do oparć tylnych siedzeń. We wnętrzu koncepcyjnego MINI Paceman’a dominują jasne odcienie skóry. Za sportowymi przednimi fotelami znajdują się dwa indywidualne siedzenia, których oparcia łączą się z bocznymi sekcjami wnętrza.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Zarówno nadwozie, jak i podwozie modelu MINI Paceman Concept zostały zaprojektowane w celu umożliwienia montażu najmocniejszego silnika, dostępnego obecnie w gamie MINI. Przeniesiona z MINI John Cooper Works jednostka napędowa o pojemności 1,6 litra z turbosprężarką typu twin-scroll, generuje w modelu MINI Paceman Concept moc 211 KM i maksymalny moment obrotowy 260 Nm, który może zostać chwilowo zwiększony do 280 Nm za sprawą funkcji Overboost.

d43demn

Platforma MINI Countrymana, wykorzystana w modelu koncepcyjnym stanowi podstawę do zastosowania opcjonalnego, stałego układu napędu wszystkich kół MINI ALL4. Działający w oparciu o centralny mechanizm różnicowy system jest sterowany elektrohydraulicznie. Nieustannie rozdziela moc pomiędzy koła przedniej i tylnej osi. W normalnych warunkach do 50 procent mocy silnika wędruje do tylnych kół, podczas gdy w ekstremalnych na tylną oś trafia do 100 procent mocy. W przedniej osi zastosowano kolumny McPhersona z dolnymi drążkami poprzecznymi. Z tyłu sięgnięto po rozwiązanie wielowahaczowe.

WP: oprac. mw

d43demn
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d43demn
Więcej tematów