Mija 80 lat od debiutu Skody Popular Sport Monte Carlo
W styczniu 1936 Skoda osiągnęła wielki sukces - nikomu nieznany zespół Pohl/Hausman, jadący zmodyfikowanym modelem Popular Roadster, wywalczył w Rajdzie Monte Carlo sensacyjne drugie miejsce w klasie do 1,5 l. Czeski producent uczcił to osiągnięcie, wprowadzając na rynek limitowaną edycję sportowego modelu o wyróżniającej się stylistyce - tak powstała Skoda Popular Sport Monte Carlo.
Tak jak sensacyjny model rajdowy, przeznaczony na ulicę odpowiednik także posiadał mocniejszy, pochodzący z modelu Rapid, 4-cylindrowy silnik o pojemności 1,4 litra i mocy 31 KM. Trzybiegowa skrzynia biegów została przeniesiona na tylną oś w jeden moduł z dyferencjałem, tworząc układ typu transaxle. Zastosowane rozwiązania pozwoliły osiągnąć prędkość maksymalną 110 km/h, więc specyfikację wersji Monte Carlo uzupełniły wydajne hamulce hydrauliczne. W 1936 roku Popular Monte Carlo został wyceniony na 28 500 czeskich koron, podczas gdy standardowy POPULAR Roadster z silnikiem 1,0 o mocy 22 KM kosztował 18 700 koron.
Pierwsze dwa egzemplarze nowego, specjalnego modelu zostały zbudowane w lipcu 1936 roku, ostatni – coupe pokryte ciemnoszarym lakierem metalicznym – został dostarczony 13 stycznia 1939 roku. Przez ten czas wyprodukowano 70 egzemplarzy, wśród których były 24 roadstery w lżejszej wersji z prostszym wyposażeniem, 17 roadsterów w bogatszej specyfikacji z szybami zsuwanymi na korbkę, 23 coupe, dwa kabriolety i dwa podwozia do indywidualnej zabudowy. Modele były oferowane z szeroką paletą wersji napędowych oraz dwoma wariantami zawieszenia.
Z całej serii na szczególną uwagę zasługują dwa roadstery. Były to luksusowe egzemplarze, które rząd Czechosłowacji wysłał w 1938 roku do władcy Jugosławii - 14-letniego wówczas króla Petara II Karadordevica. Najbardziej wymagający z klientów mogli wybrać wersję z dwuosobowym nadwoziem typu coupe, które kosztowało 35 000 koron czeskich. Nadwozie mierzyło 4,2 metra długości, 1,5 metra szerokości i 1,37 metra wysokości. Cały samochód ważył 960 kg.
W październiku 1937 r. na rynku pojawiła się zmodernizowana wersja, charakteryzująca się zmodyfikowanym zawieszeniem, polepszonymi osiągami i wydłużonym rozstawem osi. Kompaktowa karoseria wykorzystywała wiele aerodynamicznych rozwiązań, które odpowiadały najnowszym trendom w projektowaniu. Opływowe pokrywy świateł były częściowo zatopione w błotnikach. Wśród znanych właścicieli modelu pojawił się także popularny aktor praskiego Teatru na Vinohradach, Otomar Korbelar.
Do dziś przetrwał około tuzin egzemplarzy z tej wyjątkowej serii i są one jednymi z najbardziej poszukiwanych klasycznych modeli Skody. W 1968 r. nowo powstałe Muzeum Skody zakupiło czarne coupe z 1937 r. i odrestaurowało je na przełomie wieków. Obecnie w warsztatach muzealnych jest odrestaurowywany kolejny egzemplarz z tej limitowanej edycji.
Źródło: Skoda
ll/Wirtualna Polska