Mieliśmy jeździć wolniej w terenie zabudowanym. Projektu nie będzie

W Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa powstaje kolejny projekt nowelizacji prawa dotyczącego okręgowych stacji kontroli pojazdów, w którym przy okazji miano wprowadzić kosmetyczną zmianę odnośnie ograniczeń prędkości w terenie zabudowanym. Chodzi o obniżenie jej w nocy o 10 km/h. Zapowiadano to już w 2016 roku, ale prawdopodobnie na zapowiedziach się skończy.

W Europie tylko w Polsce obowiązuje inne ograniczenie w dzień i w nocy w terenie zabudowanym.
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com | Bjoern Wylezich

Konkretnie chodzi o obniżenie prędkości dopuszczalnej w obszarze zabudowanym z 60 do 50 km/h w godzinach nocnych – od 23.00 do 5.00. Polska jest jedynym krajem w Europie, gdzie istnieje takie zróżnicowanie zależne od pory dnia. Wprowadza to lekki chaos w przepisach, ponieważ nie każdy kierowca o tym wie, a nawet jeżeli, to wielu nie pamięta. Natomiast jeżeli się to stosuje, to powstaje zagrożenie.

Miała nastąpić zmiana tego przepisu, ale prawdopodobnie nie nastąpi, bo, jak donosi serwis brd24.pl, ktoś wykreślił ten zapis z projektu. W rzeczywistości i tak nikt z prędkością 50 km/h nie jedzie, ale jeżeli w warunkach gorszej widoczności jakaś część kierowców się do tego zastosuje, można liczyć na nieznacznie wyższy poziom bezpieczeństwa.

Tym bardziej, że skoro kierowcy traktują ograniczenia prędkości jako wartość +10 km/h, to przepis pozwalający poruszać się w obszarze zabudowanym 60 km/h sprawia, że realnie dopuszcza 70 km/h, ponieważ 10 km/h jest traktowane jako tolerancja pomiarowa. A nawet jeżeli o tyle się prędkość przekroczy, to grozi za to jedynie symboliczny mandat 50 zł.

Wydaje się, że tak drobna korekta w przepisach jest prosta do wprowadzenia, ale trwa to z jakiegoś powodu już drugi rok i znów zostanie odłożone w czasie lub odejdzie w zapomnienie. Jest to o tyle dziwne, że to właśnie o prędkości najczęściej się wspomina, gdy mowa o dużej liczbie wypadków na naszych drogach. Co gorsza, w rzeczywistości najczęściej śmierć w wypadkach komunikacyjnych ponoszą piesi potrąceni przez pojazdy. A przecież właśnie prędkość w obszarze zabudowanym ma na to ogromny wpływ.

źródło: brd24.pl

Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro