Trwa ładowanie...
wiadomości
23-07-2008 12:54

Miejski ideał - Mazda2

Miejski ideał - Mazda2
d1gnxmj
d1gnxmj

Miejski samochód z Kraju Kwitnącej Wiśni otrzymał zaszczytny tytuł Samochodu Roku. Czym Mazda2 urzekła jurorów?

Auto trafiło do sprzedaży w październiku ubiegłego roku. Trzydrzwiowa Mazda2 kusi wzrokowców atrakcyjną linią nadwozia, zaś do rozsądnych kierowców przemawia legendarną wręcz niezawodnością marki oraz pięcioma gwiazdkami w testach zderzeniowych.

Nic dziwnego, że produkowane od niedawna auto sprzedaje się naprawdę dobrze i do kwietnia znalazło już 40 000 nabywców. Dopasowanie do ich oczekiwań ma ułatwić uzupełnienie oferty trzydrzwiową wersją.

d1gnxmj

Zadarte reflektory, wznosząca się linia okien i kompaktowe wymiary sprawiają, że trzydrzwiowa Mazda2 prezentuje się zadziornie i dynamicznie. Dzięki odpowiednio dopracowanej aerodynamice samochód prowadzi się pewnie nawet przy wysokich prędkościach, a jednocześnie rozsądnie obchodzi się z paliwem. Kto chciałby uczynić Mazdę2 jeszcze bardzie efektowną, może zamówić pakiet sportowy. W jego skład wchodzi agresywniej stylizowany zderzak przedni, masywniejsze progi oraz lotka montowana na skraju pokrywy bagażnika.

Sportowych akcentów nie brakuje również we wnętrzu. Ciemny kokpit oraz ergonomicznie wyprofilowane fotele zostały zestawione z białymi zegarami oraz poręczną kierownicą, która przypomina odpowiednik z roadstera MX-5.

Nie zabrakło także krótkiej i precyzyjnie pracującej dźwigni zmiany biegów. Lewarek trafił na konsolę środkową, a wolną przestrzeń na tunelu środkowym zagospodarowano montując konsolę środkową, w której znalazły się uchwyty na napoje oraz pojemny schowek.

d1gnxmj

Skrytki znajdują się także przed fotelem pasażera oraz w drzwiach. Większe pakunki można umieścić w bagażniku, który nie zmniejszył się w porównaniu do wersji pięciodrzwiowej. 250-litrów nie jest rekordowym wynikiem, ale z powodzeniem wystarczy w samochodzie, który większość swego życia spędzi w miejskiej dżungli. W razie potrzeby można złożyć asymetrycznie dzieloną tylną kanapę, uzyskując do 787 litrów przestrzeni ładunkowej.

Pomimo kompaktowych rozmiarów Mazda2 może pochwalić się całkiem przestronnym wnętrzem. Przednie drzwi otwierają się szerzej niż w pięciodrzwiowym hatchbacku, by ułatwić zajmowanie miejsc w drugim rzędzie. Ponadto inżynierowie Mazdy pomyśleli również o mechanizmie składania i przesuwania foteli. Za sprawą znacznego, bo wynoszącego 2490 milimetrów, rozstawu osi, odpowiednio ukształtowanej podsufitki i oraz wyprofilowania oparć foteli pasażerowie nie będą narzekali na ciasnotę.

Trzydrzwiowa Mazda2 będzie oferowana w trzech standardach wyposażenia – Comfort, Exclusive i Sport. Podstawowy wariant będzie kosztował 39 990 PLN.

Otrzyma centralny zamek ze zdalnym sterowaniem, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, wspomaganie układu kierowniczego, ABS oraz sześć poduszek powietrznych, elektrycznie sterowane lusterka boczne.

d1gnxmj

Droższe wersje otrzymają 15- lub 16-calowe obręcze kół ze lekkich stopów, klimatyzację manualną lub automatyczną, czujniki deszczu i zmierzchu, system ostrzegania o przekroczeniu ustalonej prędkości, tempomat, system dynamicznej kontroli stabilności DSC, a także mechanizm otwierania i uruchamiania samochodu bez kluczyka.

Do napędu Mazdy2 zaprzęgnięto cztery jednostki napędowe. Podstawowy silnik MZR ma pojemność 1,3 litra z której uzyskano moc 75 KM. Pozwoli na rozpędzanie się do 100 km/h w czasie 14 sekund oraz uzyskanie 168 km/h. Minimalnie lepsze osiągi zagwarantuje motor 1.3 MZR o mocy 86 KM. Co ważne, mimo zwiększonej dynamiki samochód nie domaga się większej ilości paliwa, zadowalając się średnio 5,4 l/100km.

Dla osób wybierających się w dłuższe trasy rozsądniejszym wyborem będzie motor 1.5 MZR. Pozwala przyśpieszyć od 0 do 100 km/h w czasie 10,4 sekundy. Na autostradzie 103-konna Mazda2 może osiągnąć 180 km/h. Powodów do narzekań nie będzie również w mieście, ponieważ wysoki moment obrotowy nie będzie zmuszał do ciągłych zmian biegów. Mazda deklaruje, że wersji 1.5 MZR wystarczy średnio 5,9 l/100km.

d1gnxmj

Jeszcze oszczędniej można podróżować 1,4 litrowym turbodieslem MZ-CD. Silnik został opracowany specjalnie z myślą o rynku europejskim, gdzie niskie koszty eksploatacji stanowią kluczowe kryterium wyboru samochodu z segmentu B. Osiąga maksymalną moc 68 KM i rozwija moment obrotowy 160 Nm. Nie zamieni Mazdy2 w rakietę, ponieważ umożliwia osiągnięcie 100 km/h w 15,5 sekundy od startu. Cierpliwość wynagradza imponującym spalaniem - średnio 4,3 l/100km.

Kto chciałby jeździć oszczędnie będzie musiał na starcie wyłożyć 53 000 PLN. Niewiele więcej, bo 54 000 PLN przyjdzie wydać za 103-konną Mazdę2 w specyfikacji Sport. Nie jest to mało, jednak renoma marki gwarantuje, że po kilku latach utrata wartości będzie mniejsza, niż w przypadku konkurencyjnych aut...

Łukasz Szewczyk

d1gnxmj
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1gnxmj
Więcej tematów