Michelin globalnym dostawcą opon do Porsche 918 Spyder
Michelin będzie wyłącznym dostawcą opon do nowego, hybrydowego supersamochodu Porsche - 918 Spyder. Pojazd zostanie wyprodukowany w limitowanej serii 918 egzemplarzy.
Decyzja o zastosowaniu opon Michelin Pilot Sport Cup 2 w aucie Porsche została poprzedzona rygorystycznym programem rozwojowym. Łącznie przetestowano 550 opon prototypowych, 200 opon z serii specjalnej oraz 400 opon produkcji wstępnej. W sumie odbyło się 150 godzin testów na 5 torach wyścigowych w Europie.
Projektanci z Michelin dołożyli starań, by produkt zapewniał dobre osiągi w zakresie sportowej jazdy, efektywności energetycznej, niższych oporów toczenia i większego bezpieczeństwa na mokrych nawierzchniach. Mieszanka produkowana jest przy użyciu tych samych technologii, jakie sprawdziły się w oponach wyścigowych. Zastosowano technologię Bi-Compound, dzięki której wewnętrzna i zewnętrzna część bieżnika są wykonane z dwóch różnych rodzajów gum. Guma w zewnętrznej części jest wykonana z elastomeru o wysokiej masie cząsteczkowej, natomiast wewnętrzna - z elastomeru sztywnego.
Główną cechą opasanie wykonanego z gęstego włókna aramidowego jest duża wytrzymałość i odporność na rozciąganie. Włókno to jest lekkie, a przy tym 5-krotnie bardziej wytrzymałe od próbki stali o takiej samej masie. Opasanie w obszarze barków i w środkowej części jest umieszczane pod bieżnikiem z różną siłą naciągu, co sprawia, że dosłownie spina ono całą strukturę opony. W razultacie powierzchnia kontaktu z podłożem jest stała, a siła odśrodkowa jest efektywnie kontrolowana nawet przy dużych prędkościach.
Innowacją jest modyfikacja technologii Variable Contact Path 2.0, wykorzystanej w oponach Pilot Super Sport. Pozwala ona na optymalizację ciśnienia w powierzchni kontaktu opony z podłożem, aby przylegało do niego jak najwięcej gumy. Obszar stopki jest natomiast o 10 proc. szerszy niż w tradycyjnej oponie sportowej. Wzmocniono go mieszanką gumy zwiększającą sztywność boczną.
W Porsche 918 Spyder zostaną zastosowane opony o rozmiarach 265/35-ZR20 (przód) oraz 325/30-ZR21 (tył). Specjalny proces tłoczenia w formach zaowocował stworzeniem Michelin Velvet Technology - guma powstająca w tym procesie załamuje światło w specyficzny sposób który sprawia, że opona wygląda jak wykonana z aksamitu. Geometria uzyskanej faktury umożliwiła inżynierom modyfikacje kontrastu i stworzenie odcieni czerni na bokach.
Warto zaznaczyć, że współpraca Michelin z Porsche rozpoczęła się w 2003 r. od prac nad modelem Carrera GT, choć firmy działały wspólnie już od 1961 r. przy tworzeniu wszystkich modeli firmy.
Źródło: Michelin
ll/moto.wp.pl