Trwa ładowanie...
d28szw9
25-01-2016 17:45

MIB: w tym tygodniu kolejne rozmowy z Rosją ws. przewoźników

d28szw9
d28szw9

W tym tygodniu odbędą się kolejne rozmowy ze stroną rosyjską ws. zezwoleń dla przewoźników drogowych jeżdżących do Rosji - poinformował w poniedziałek wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. Nadal nie ma w tej sprawie porozumienia.

Rosyjskie zezwolenia drogowe z 2015 r. ważne są do 31 stycznia 2016 r., co oznacza, że jeśli nie dojdzie do porozumienia, polscy przewoźnicy będą musieli opuścić terytorium Federacji Rosyjskiej najpóźniej 31 stycznia 2016 r.

"Odbyły się już dwa spotkania ze stroną rosyjską, 21-22 grudnia 2015 r. w Warszawie oraz 21-22 stycznia br. w Światłogorsku, ale nasi rozmówcy nie przyjmują naszych argumentów i wyjaśnień. Tłumaczymy, w jaki sposób funkcjonuje polska gospodarka, że jesteśmy częścią Unii Europejskiej i że sytuacja, w której polscy przewoźnicy wiozą towary pochodzące z Polski, ale wyprodukowane przez firmy zagraniczne, jest rzeczą normalna i nie można tego interpretować jako przewozy z obcych państw" - podkreślił Szmit.

Poinformował, że rozmowy ze stroną rosyjska będą kontynuowane 28 i 29 stycznia br. w Gdańsku. "Uczynimy wszystko, aby dojść do porozumienia, ale musimy znać zasady, na jakich mają być realizowane te przewozy" - powiedział Szmit.

d28szw9

"Jeżeli nie dojdziemy do porozumienia to zezwolenia, które zostały wydane na mocy ubiegłorocznych porozumień, z końcem stycznia br. stracą ważność i niestety transport między Federacją Rosyjską a Polską będzie bardzo ograniczony" - dodał.

Szmit wskazał, że celem rozmów było jednoznaczne ustalenie zasad wykonywania przewozów drogowych przez przewoźników polskich w związku z wejściem w życie nowej rosyjskiej ustawy o kontroli przewozów drogowych oraz opublikowaniem aktów wykonawczych do tej ustawy. Wiceminister dodał, że zdaniem strony polskiej - bez jednoznacznego określenia zasad wykonywania poszczególnych rodzajów przewozów - niemożliwa jest dyskusja na temat struktury i wielkości kontyngentu zezwoleń.

Przypomniał, że zasady realizowania przewozów drogowych pomiędzy Polską a Federacja Rosyjską, w tym tranzytu do krajów trzecich, określa umowa międzyrządowa z 1996 r. Jak wskazał, podlegała ona różnym interpretacjom, ale "radykalna zmiana nastąpiła w ubiegłym roku". "W grudniu wydane zostały przepisy wykonawcze do ustawy o transporcie drogowym w Federacji Rosyjskiej; okazało się, że zmieniają one sens pojęcia +przewozu na rzecz kraju trzeciego+" - podkreślił Szmit.

Dodał, że Rosjanie nowe przepisy rozciągają także na towary produkowane w Polsce, ale np. w firmach zagranicznych. "Strona rosyjska traktuje np. towar wyprodukowany przez zagraniczną filę działającą w Polsce i transportowaną do Rosji przez polskiego kierowcę jako przewóz z krajów trzecich" - dodał Szmit.

d28szw9

Andrzej Bogdanowicz z Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego podkreślił, że przewoźnicy wspierają działania rządu w tej sprawie. "Jesteśmy zainteresowani osiągnięciem kompromisowego porozumienie w tej sprawie. (...) Nie możemy się w tych rozmowach zgodzić na to żeby zasady konkurencji nie były przestrzegane. Konkurencja na rynku europejskim jest bardzo ważna" - powiedział dziennikarzom Bogdanowicz.

Z kolei Tadeusz Wilk ze Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce powiedział, że w 2015 r. polscy przewoźnicy wykonali ok. 200 tys. przewozów do Rosji. Wskazał, że każdy przewóz jest wyceniany średnio na ok. 2000 euro.

Szmit poinformował, że we wtorek minister Andrzej Adamczyk ma wystosować pismo do komisarz UE ds. transportu Violety Bulc z prośbą o interwencję oraz że resort podejmie próby porozumienia się z władzami Litwy i przyjęcia wspólnego sposobu negocjacji z Rosją.

d28szw9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d28szw9
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj