Trwa 艂adowanie...

Mercedes Vito UNIwesalny van

Mercedes Vito UNIwesalny van
d28szw9
d28szw9

*Vito to najmniejszy pojazd w dostawczej rodzinie Mercedesa, kt贸ry mo偶na w prosty spos贸b skonfigurowa膰 zgodnie ze specjalnymi wymogami firmy. Oferowane s膮 trzy modele: Kombi, Univan i Furgon, kt贸re dost臋pne s膮 w trzech r贸偶nych d艂ugo艣ciach, a dla modeli Univan i Furgon mo偶emy dodatkowo wybra膰 jedn膮 z dw贸ch wysoko艣ci dachu. Sprawdzili艣my jak spisuje si臋 model Univan. *

(fot. Bogus艂aw Korzeniowski)
殴r贸d艂o: (fot. Bogus艂aw Korzeniowski)

Wersja Furgon to klasyczny, zabudowany "dostawczak", w kt贸rym jest tylko jedna 艂awka dla kierowcy i pasa偶er贸w siedz膮cych obok, z ty艂u jest za艣 du偶a przestrze艅 艂adunkowa. Wersja Kombi jest klasycznym przeszklonym minibusem z drzwiami bocznymi i dodatkowymi miejscami dla pasa偶er贸w. Univan jest za艣 po艂膮czeniem cech obu tych wersji: ma zar贸wno przestrze艅 艂adunkow膮, jak i miejsca siedz膮ce dla 5 pasa偶er贸w (opr贸cz dw贸ch miejsc obok kierowcy, zamontowano drug膮 艂awk臋 3 foteli wyci膮ganych w proporcji 1/3 i 2/3 fotele).

Kiedy odbierali艣my klucze od Mercedesa, spotka艂o nas pierwsze zaskoczenie. Okaza艂o si臋 bowiem, 偶e Vito ma identyczny kluczyk zap艂onowy jak osobowe Mercedesy. Kolejne zaskoczenie czeka艂o na nas po wej艣ciu do auta. Dostawczy Mercedes mia艂 bowiem automatyczn膮 skrzynie przek艂adniow膮.

d28szw9

* ZOBACZ GALERI臉 ZDJ臉膯 * Tak偶e rozplanowanie d藕wigni obok kierownicy by艂o identyczne jak w osob贸wkach. Troch臋 gorsze jest oczywi艣cie wyko艅czenie tapicerskie, ale przecie偶 nie jest to samoch贸d reprezentacyjny, a jedynie pomocnik w pracy, wi臋c nie ma co oczekiwa膰 podobnego wyposa偶enia.

(fot. Bogus艂aw Korzeniowski)
殴r贸d艂o: (fot. Bogus艂aw Korzeniowski)

Mile zaskoczeni "dostawczakiem" rozpocz臋li艣my jazd臋. Nie by艂o niestety mo偶liwo艣ci sprawdzenia samochodu w pracy przewozowej, postanowili艣my przetestowa膰 jego ergonomi臋 i pozna膰 odczucia kierowcy je偶d偶膮cego na d艂u偶szych trasach. W tym celu pojechali艣my tras膮 Warszawa-Lublin-Sandomierz-Krak贸w i przejazd non stop 450 km zaj膮艂 nam sze艣膰 godzin. Podr贸偶 min臋艂a bez oznak wielkiego zm臋czenia. Oczywi艣cie kilka godzin za k贸艂kiem spowodowa艂o spowolnienie reakcji i og贸lnie gorsze samopoczucie, ale by艂o ono identyczne jak w przypadku wersji osobowych. Wydaje si臋 to dziwne, gdy偶 du偶a przestrze艅 艂adunkowa (dodatkowo niewyt艂umiona wyk艂adzin膮) powoduje zazwyczaj rezonans i b贸l g艂owy, ale w przypadku Vito praca silnika by艂a do艣膰 cicha, a dobrze zestrojone zawieszenie nie nastr臋cza艂o dodatkowych drga艅 nadwozia. Po takim te艣cie sprawdzaj膮cym walory u偶ytkowania na trasie, w nast臋pnych dniach zacz臋li艣my
sprawdza膰 walory 艂adunkowe. Nie mieli艣my zamiaru przewozi膰 du偶ych pakunk贸w, a 艂adowno艣膰 1000 kg, oraz pojemno艣ci 2,60 m3 nie by艂y wykorzystane. Jednak inna cecha okaza艂a si臋 doskona艂ym rozwi膮zaniem: nap臋d na cztery ko艂a.

(fot. Bogus艂aw Korzeniowski)
殴r贸d艂o: (fot. Bogus艂aw Korzeniowski)

Wprawdzie samoch贸d nie by艂 typow膮 wersja terenow膮 z blokadami mechanizm贸w r贸偶nicowych i skrzyni膮 redukcyjn膮, gdy偶 posiada艂 sta艂y rozk艂ada nap臋du i automatyczn膮 skrzyni臋 (4x4 jest dost臋pne tylko z automatem), ale podje偶d偶aj膮c na jedn膮 z bud贸w poczuli艣my zalety tego nap臋du. Du偶y k膮t nachylenia drogi i s艂aba nawierzchnia sprawi艂y, i偶 samoch贸d dowo偶膮cy w艂a艣nie towar, mia艂 ogromny problem z wyjazdem na g艂贸wn膮 ulic臋 i by艂 zmuszony do kilkakrotnego cofania i ponownego podjazdu. Mercedes przejecha艂 za艣 bez najmniejszych problem贸w. Po przejechaniu prawie dw贸ch tysi臋cy kilometr贸w mo偶emy stwierdzi膰, i偶 Vito jest samochodem dostawczym, spe艂niaj膮cym normy podobne do stosowanych przez Mercedesa w ofercie osobowej. Tak wi臋c, mo偶emy liczy膰 na dobry komfort akustyczny (mimo braku wycisze艅) i doskona艂e warunki trakcyjne. Zaskoczeniem mo偶e te偶 by膰 fakt, 偶e spalanie 艣rednie wynosz膮ce katalogowo ponad
10l/100 km, w samochodzie testowym wynios艂o nieca艂e 9 l/100 km.

d28szw9
(fot. Bogus艂aw Korzeniowski)
殴r贸d艂o: (fot. Bogus艂aw Korzeniowski)

Dodatkowo Vito 4x4 jest rozwini臋ciem tych zalet. Samoch贸d ma lepsze w艂a艣ciwo艣ci trakcyjne na lodzie, 艣niegu, b艂ocie po艣niegowym, oraz mokrych i 艣liskich nawierzchniach, a przy tym niewielki wzrost masy w stosunku do modeli jednonap臋dowych (wa偶ne przy spalaniu paliwa). Dodatkowo jest r贸wnie偶 lepsza -od wersji 4x2- zdolno艣膰 pokonywania wzniesie艅, oraz korzystniejszy k膮t zaj艣cia (19 stopni, podczas gdy normalna wersja ma k膮t 15 st) i k膮t natarcia (odpowiednio 20 i 18).

d28szw9

Wydaje si臋 zatem, 偶e jest to idealna oferta dla firm remontowych i instalacyjnych pracuj膮cych w terenie podg贸rskim. Zapewne wielu oburzy si臋, 偶e ci臋偶kie warunki s膮 na ka偶dej budowie, ale wyja艣niam, 偶e Vito nie jest typowym "budowla艅cem". To raczej samoch贸d dla firm remontowych, wykorzystuj膮cych przew贸z kilku pracownik贸w i r贸wnocze艣nie materia艂. Do ci臋偶szych bud贸w w Mercedesie przeznaczono Sprintera 4x4.

Bogus艂aw Korzeniowski

d28szw9
Oce艅 jako艣膰 naszego artyku艂u:
Twoja opinia pozwala nam tworzy膰 lepsze tre艣ci.

Komentarze

Trwa 艂adowanie
.
.
.
d28szw9
Wi臋cej temat贸w

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie tre艣ci dost臋pnych w niniejszym serwisie - bez wzgl臋du na ich charakter i spos贸b wyra偶enia (w szczeg贸lno艣ci lecz nie wy艂膮cznie: s艂owne, s艂owno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz form臋 (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Sp贸艂ka Akcyjna z siedzib膮 w Warszawie, b臋d膮cej w艂a艣cicielem niniejszego serwisu, bez wzgl臋du na spos贸b ich eksploracji i wykorzystan膮 metod臋 (manualn膮 lub zautomatyzowan膮 technik臋, w tym z u偶yciem program贸w uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powy偶sze zastrze偶enie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu u艂atwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunk贸w umownych lub dozwolonego u偶ytku okre艣lonego przez w艂a艣ciwe przepisy prawa.Szczeg贸艂owa tre艣膰 dotycz膮ca niniejszego zastrze偶enia znajduje si臋tutaj