Mercedes Sprinter 4x4: van na każdą nawierzchnię
Mercedes wprowadza do oferty nowego Sprintera 4x4. Model z napędem na cztery koła ma sprawdzać się zimą w górach, ale też na zabłoconym placu budowy lub w nieco cięższym terenie. Uterenowiona odmiana dostępna będzie zarówno w wersji pasażerskiej, jak i dostawczej.
Napęd na wszystkie koła Sprintera 4x4 bazuje na elektronicznym systemie kontroli trakcji 4ETS. To technologia sprawdzona w Vito 4x4 oraz samochodach osobowych i SUV-ach Mercedesa. W przeciwieństwie do innych modeli napęd Sprintera jest jednak odłączany. Takie rozwiązanie pozwala sprostać zróżnicowanym warunkom eksploatacji auta dostawczego, a jednocześnie ogranicza zużycie paliwa. Napęd można uruchomić, gdy silnik samochodu pracuje - zarówno na postoju, jak i podczas jazdy z niewielkimi prędkościami (do 10 km/h).
Napęd na wszystkie koła Sprintera 4x4 wykorzystuje sztywne połączenie. Siła napędowa przesyłana jest płynnie, a po jego uruchomieniu wszystkie funkcje standardowego systemu Adaptive ESP pozostają aktywne, podobnie jak kontrola poślizgu (ASR). Gdy napęd na wszystkie koła jest włączony, rozkład momentu obrotowego pomiędzy przednią i tylną osią w normalnych warunkach wynosi 35:65. Zapewnia to charakterystykę prowadzenia porównywalną z tylnonapędowymi wersjami Sprintera.
Opcjonalnie Sprinter 4x4 oferowany jest teraz z systemem kontroli zjazdu (Downhill Speed Regulation - DSR), który podczas pokonywania zjazdów automatycznie utrzymuje zadaną wcześniej prędkość. DSR kontroluje jednostkę napędową i przekładnię oraz steruje pracą układu hamulcowego. Na życzenie, Sprinter 4x4 dostępny jest także z systemem wspomagania ruszania pod górę Hill-Start Assist, jak również terenowym ogumieniem.
Dodatkowe przełożenie redukcyjne "Low Range" do jazdy w terenie, oferowane jako opcja, dodatkowo poszerza możliwości Sprintera 4x4. Uruchamia się je przyciskiem podczas postoju, gdy silnik pojazdu pracuje, napęd na obie osie jest aktywny, a pedał sprzęgła wciśnięty. Przełożenie jest skrócone o współczynnik 1,42, czyli o 42 proc. Korzystanie z reduktora pozwala ograniczyć użycie sprzęgła, zwłaszcza w trakcie częstego manewrowania lub jazdy z pełnym obciążeniem, np. podczas holowania przyczepy w warunkach terenowych.
Chociaż Sprinter 4x4 nie jest samochodem stricte terenowym, jego podniesione nadwozie (o 110 mm z przodu i o 80 mm z tyłu) zapewnia mu właściwości podobne do aut uterenowionych. Kąt natarcia Sprintera o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony wynosi 28 zamiast 18 stopni w przypadku odmiany tylnonapędowej. W furgonie z krótkim tylnym zwisem kąt zejścia to 27 zamiast 22 stopni. Kąt rampowy - istotny zwłaszcza podczas jazdy po dużych nierównościach - w Sprinterze 4x4 ze standardowym rozstawem osi wynosi 25 stopni (17 stopni w wersji tylnonapędowej). Zależnie od jednostki napędowej, zdolność pokonywania wzniesień jest o około 20 proc. większa niż w przypadku Sprintera z tradycyjnym napędem. Głębokość brodzenia to 610 mm (zamiast 500 mm w modelu podstawowym).