Trwa ładowanie...
19-12-2011 11:14

Mercedes SL: sportowy i lekki

Mercedes SL: sportowy i lekkiŹródło: zdjęcie producenta
d3s3n9u
d3s3n9u

Sportowy Mercedes SL już od niecałych 60 lat jest klasyką luksusowego auta GT dla dwóch osób. Najnowsza generacja wraca do korzeni i stara się sprostać nazwie SL oznaczającej samochód sportowy i lekki (niem. Sport Leicht). Agresywna sylwetka, mocne silniki i mniejsza masa mają uczynić nowego roadstera lepszym niż kiedykolwiek.

Nowa odsłona legendarnego roadstera wyjątkowo poważnie traktuje hasło "sportowy i lekki", ukryte za literami SL. Po raz pierwszy Mercedes-Benz wprowadza do wielkoseryjnej produkcji auto z w pełni aluminiowym nadwoziem. Jedynie nieliczne elementy wykonano z innych materiałów. Do budowy tylnego panelu projektanci zastosowali lżejszy magnez, a do słupków A - wysokowytrzymałe profile stalowe.

Aluminiowa struktura waży zaledwie 254 kg, o 110 kg mniej od porównywalnego nadwozia ze stali. Lekkość daje nowemu SL-owi znakomitą przewagę nad konkurencją i poprzednikiem. Dla przykładu, masa własna nowego SL 500 wynosi o 125 kg mniej od poprzednika, a SL 350 - aż o 140 kg mniej.

Nowy Mercedes-Benz SL dostępny jest z jednym z dwóch typów zawieszenia: półaktywnym, z regulacją siły tłumienia (standardowo) lub aktywnym, z systemem Active Body Control (opcjonalnie). Polecenia kierowcy przekazuje do przednich kół nowy, elektromechaniczny układ kierowniczy Direct-Steer z funkcją dostosowania siły wspomagania do prędkości i przełożenia kąta skrętu kół.

d3s3n9u

Nowy motor V8 pod maską SL 500 z pojemności 4663 cm3 generuje moc 435 KM (320 kW) - o 12 proc. wyższą od poprzednika, i to mimo pojemności mniejszej o 0,8 litra. Średnie zużycie paliwa spadło o 22 proc., a maksymalny moment obrotowy wzrósł o 32 proc. - z 530 do okrągłych 700 Nm.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Nowy silnik V6, napędzający model SL 350, ma pojemność 3499 cm3 i legitymuje się mocą 306 KM (225 kW) oraz 370 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Apetyt na paliwo tej wersji wynosi średnio 6,8 l/100 km, o 30 proc. mniej od poprzednika.

d3s3n9u

Obie odmiany seryjnie dysponują funkcją ECO start/stop oraz zoptymalizowaną pod względem efektywności i wygody przekładnią automatyczną 7G-Tronic Plus. Skromne zapotrzebowanie na paliwo silników BlueDIRECT nie przeszkodziło w uzyskaniu sprinterskich osiągów. SL 350 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,9 s (o 0,3 s szybciej od poprzednika), a SL 500 w zaledwie 4,6 s (o 0,8 s szybciej od poprzednika).

Od strony stylistycznej SL łączy najnowsza linię stylistyczną marki z elementami nawiązującymi do historii modelu. Mercedes posiada typową dla samochodów tej klasy długą maskę, a charakterystyczne kratki wentylacyjne to ukłon w stronę poprzedników najnowszego SL-a. Agresywnie prezentujący się przód samochodu podkreśla szeroki, pionowy wlot powietrza typowy dla nowych Mercedesów. Nadwozie zostało dostosowane pod kątem aerodynamiki, dzięki czemu charakteryzuje się mniejszym oporem powietrza, a hałas powodowany wiatrem został ograniczony.

W porównaniu do poprzednika, nowa generacja SL-a jest o 50 mm dłuższa (4612 mm) i o 57 mm szersza (1877 mm), a co za tym idzie - ma bardziej przestronną kabinę. Dzięki temu we wnętrzu jest bardziej komfortowo, a skórzana tapicerka z drewnianymi lub aluminiowymi elementami podkreśla charakter sportowego Mercedesa. Szeroka konsola łączy przytulną atmosferę auta klasy GT z bezkompromisowym klimatem, charakterystycznym dla samochodów sportowych.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

W Mercedesie SL nie mogło też zabraknąć opcji nowoczesnego wyposażenia. Magic Vision Control to wydajny system czyszczenia przedniej szyby. Układ specjalnych kanalików dostarcza płyn do przedniej szyby tuż przy krawędzi pióra wycieraczki, zgodnie z kierunkiem jego ruchu. FrontBass - unikalny system nagłośnienia wykorzystuje okolice miejsca na nogi aluminiowej struktury nadwozia jako przestrzeń rezonansową dla głośników niskotonowych. Kolejna nowość to system bezdotykowego otwierania tylnej klapy Hands-Free Access - by uzyskać dostęp do kufra, wystarczy przesunąć nogę pod tylnym zderzakiem.

Nowy Mercedes SL pojawi się w salonach na wiosnę 2012. W Polsce odmiana SL 350 będzie kosztować 431 tys. zł, natomiast SL 500 - 540 tys. zł.

sj

d3s3n9u
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3s3n9u
Więcej tematów