Mercedes R-500 L
Ten model koncernu ze Stuttgartu wymyka się jednoznacznej klasyfikacji. Jest zarówno vanem, kombi, jak i autem sportowym. A przy jest godnym przedstawicielem tej prestiżowej marki.
Projektanci tego modelu Mercedesa od początku zakładali, że będzie to auto niszowe. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11688/mb-klasa-r-1-b.jpeg',500,330) ) |
| --- | Jednocześnie zaproponowali coś, czym kierowca „trójramiennej gwiazdy” dotychczas nie jeździł. Koncern nazwał go Grand Sports Tourer. Nazwa mówi sama za siebie – wsiadamy do dużego transportera o sportowym wyglądzie i ponadprzeciętnych osiągach. I zabieramy ze sobą wygodę i jakość Mercedesa.
Cechy szczególne
R-klasa zbudowana została na płycie podłogowej modelu ML i powstaje w tej samej co „terenówka” amerykańskiej fabryce w Tuscaloosa. Stylistycznie jest połączeniem modelu ML z S-klasą. Zwarte, muskularne linie zdradzać mają dynamiczne, mocne auto. Podobne zadanie spełniają przetłoczenia na bokach samochodu, zaś tył ścięty jest podobnie, jak w nadwoziach typu kombi. Testowana R-klasa w dłuższej wersji nadwoziowej wzbogacona była specjalnym pakietem stylizacyjnym AMG, obejmującym m.in. ozdobne listwy, spoilery, karbonowe wykończenie elementów wnętrza i 19-calowe, pięcioszprychowe felgi aluminiowe. Całość prezentuje się okazale, a nabywca tego auta jeszcze długo odprowadzany będzie z parkingu oczami ciekawskich.
Silnik
Motor V8 o pojemności pięciu litrów zbudowany jest w technice trzech wtryskiwaczy na cylinder. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11688/mb-klasa-r-2-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | To, oprócz silnika R63 AMG/510 KM, najmocniejsza jednostka napędowa w tym samochodzie. Pomimo obecności dwóch rur wydechowych, zwiastujących ostry, charakterystyczny dźwięk „ósemki”, charakteryzuje się wysoką kulturą pracy. Do wnętrza nie przenika zbyt dużo decybeli, a wręcz przeciwnie. Mimo, że czujemy moc ponad 300 koni mechanicznych, to we wnętrzu z powodzeniem możemy słuchać np. cichych partii koncertu fortepianowego Fryderyka Chopina.
A przy tym silnik bardzo dobrze radzi sobie z masą 2,2 t.
Wrażenia z jazdy
Już sama sylwetka R500 świadczy, że mamy do czynienia z autem o sportowych aspiracjach. Obszerne wnętrze umożliwia przewóz pasażerów w trzech rzędach osobnych foteli w układzie 2+2+2, zostawiając przy tym miejsce na bagaż. Podróż w czwórkę daje możliwość zabrania takiej ilości ekwipunku, że spokojnie można się wybrać na drugi koniec kontynentu. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11688/mb-klasa-r-3-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Dłuższa eskapada nie zmęczy, bo do dyspozycji kierowcy i pasażerów są wszelkie udogodnienia, łącznie z przewietrzaniem foteli. Drobnym minusem jest brak elektrycznego systemu domykania drzwi. Ich ciężar powoduje, że zamykanie samochodu wymaga użycia siły, a to nie przystoi tak luksusowemu autu. Pięciolitrowy silnik jest bardzo dynamiczny (przyspieszenie: 6,9 s od 0 do 100 km/h) d, co sprawia, że wyprzedzanie na trasie jest manewrem bezpiecznym i przyjemnym. Niestety, częste używanie siedmiobiegowego automatu nowej generacji powoduje, że w baku szybko ubywa benzyny. Nie będzie to jednak powodem do większego zmartwienia u potencjalnego nabywcy.
System kontroli zawieszenia Airmatic w który wyposażono testowe auto, sprawia, że pokonywanie nierówności i zakrętów to w tym aucie czysta przyjemność. Kierowca ma dyspozycji cztery nastawy zawieszenia: komfortowe, normalne, sportowe i terenowe. Przełączenie na tryb „komfort” skutkował albo miękkim wybieraniem wybojów, natomiast „sport” - zmniejszeniem prześwitu i utwardzeniem amortyzatorów. Przełączenie trybu zawieszenia w pozycję jazdy terenowej (możliwe po zatrzymaniu pojazdu) powoduje zwiększenie prześwitu o 10 cm, wtedy też odczujemy najpełniej dołączany napęd na cztery koła. To oczywiście nie jest terenówka, ale już nie zwykły kombivan.
Podsumowanie
Mercedes R-500 to ciekawy samochód, ale przeznaczony jest dla majętnych kierowców. Kosztuje sporo, ale oferuje znany tylko z niemieckich limuzyn ponadprzeciętny komfort i moc silnika. Katalogowa cena to ok. 315 tys. zł, jednak długa lista wyposażenia opcjonalnego może ją podnieść o prawie 100 tys. zł. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11688/mb-klasa-r-4-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | W zamian Mercedes gwarantuje, że nawet długie podróże staną się przyjemnością.
Wybrane dane techniczne:
| Typ silnika | Benzynowy, w układzie V |
| --- | --- |
| Ilość cylindrów/zaworów | 8/24 |
| Pojemność skokowa (cm3): | 4966 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
: | 306/5600 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 460/2700 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 6,9 |
| Prędkość maksymalna (km/h): | 240 |
| Pojemność bagażnika (l): | 315/2385 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km): | 11,5/19,1 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm): | 516/192/166 |
| Rozstaw osi (cm): | 321,5 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata): | 2/6 |
| Cena (zł): | 398 700 |
Nasza ocena
Przestronność wnętrza | * | Dużo miejsca dla pasażerów każdego z trzech rzędów foteli |
---|---|---|
Silnik | * | Bardzo dynamiczny, szybko reagujący na wciśnięcie padału gazu, wysoka kultura pracy |
Poziom hałasu | * | Bardzo niski, jak to w luksusowym aucie |
Zużycie paliwa | ** | Duża moc okupiona jest sporym zużyciem paliwa |
Wyposażenie | Kompletne, choć cennik obejmuje długą listę opcji |
Wybrane wyposażenie seryjne:
| | Mercedes R500 Long |
| --- | --- |
| Poduszki powietrzne | S |
| Układ ABS | S |
| Układ ESP | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S |
| Centralny zamek | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
| Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | S/S |
| Klimatyzacja trzystrefowa automatyczna | S |
| Radioodtwarzacz z CD | S | S- wyposażenie standardowe
Autor: Jarosław Zgirski