Mercedes i Opel złożą we Francji wyjaśnienia dotyczące emisji spalin
Informację potwierdził członek tzw. komisji Royal i francuski parlamentarzysta Denis Baupin. Powiedział on, że przedstawiciele obu niemieckich koncernów staną przed komisją 28 stycznia.
W środę minister środowiska Royal podkreśliła, że sprawa nadmiernej emisji spalin dotyczy nie tylko Renault, o którym było głośno w zeszłym tygodniu, ale także innych firm.
"Są również inne koncerny, których samochody przekraczają limity emisji. Moim celem jest zapewnienie (obywateli), że wszyscy respektują zasady, a silniki działają tak, aby nie szkodzić zdrowiu Francuzów" - mówiła Royal podczas wywiadu dla francuskiej telewizji.
Ostatnio francuski koncern motoryzacyjny Renault poinformował, że w trakcie przeprowadzonych przez władze śledcze rewizji w trzech jego placówkach nie znaleziono "żadnych dowodów na wyposażanie pojazdów Renault w urządzenie udaremniające". Określenie takie (po angielsku "defeat device") używane jest potocznie w odniesieniu do oprogramowania komputerowego, które wyłącza system neutralizowania tlenków azotu w spalinach silnika Diesla podczas normalnej eksploatacji samochodu i włącza go po rozpoznaniu, że silnik poddawany jest testom.
Na początku września koncern Volkswagen przyznał się do zainstalowania takiego oprogramowania w około 11 mln samochodów, co wywołało najpoważniejszy na przestrzeni ostatnich lat skandal w globalnej branży motoryzacyjnej.
Akcje koncernu Renault spadły w zeszłym tygodniu o 22 proc. po doniesieniach mediów, że jego placówki zostały przeszukane w ramach śledztwa dotyczącego manipulowania testami spalin. Jako pierwszy o rewizjach poinformował związek zawodowy CGT. Jak głosi komunikat koncernu, śledczy weszli do siedziby jego zarządu oraz do dwóch placówek technicznych, a personel Renault w pełni z nimi współpracuje.
Podobnej kontroli został niedawno poddany drugi francuski koncern PSA - Peugeot Citroen.W tym przypadku jednak przedstawiciele firmy zapewnili, że uzyskane wyniki potwierdziły zasadność rozwiązań technicznych przyjętych przez PSA Peugeot Citroën w celu oczyszczania spalin i brak jakichkolwiek zastrzeżeń co do ich skuteczności i legalności.
lm/ malk/BC