Mercedes dla starszych, BMW dla młodszych? Wiek kierowcy a marka samochodu
Czy preferencje dotyczące wyboru marek samochodów mają coś wspólnego z wiekiem kierowców sprawdziła na podstawie swojej bazy danych firma Check24. Z analizy wynika, że mercedesy faktycznie wybierają ludzie starsi - średni wiek nabywców samochodów tej marki wynosi nieco ponad 47 lat, a aż 17 proc. z nich ma więcej niż 70 lat. Powyżej 60. roku życia jest przeszło 25 proc. posiadaczy aut z gwiazdą na masce.
Stereotyp samochodu dla starszego pana zdaje się też potwierdzać Jaguar i Dacia. Brytyjska marka zajęła pierwsze miejsce w zestawieniu, a jej klienci mają zazwyczaj prawie 49 lat. Z wiekiem nabywców na poziomie nieco ponad 48 lat drugą pozycję zajęła Dacia. Na miejsce trzecie listy listy trafiło Porsche. W tym przypadku przyczyna może być całkowicie inna. Porsche są drogie i wyrafinowane. Żeby kupić taki samochód, trzeba być zatem nie tyle starym, co po prostu bogatym. A skoro sukces zawodowy zazwyczaj osiąga się dopiero w po czterdziestce, nie ma się co dziwić, że średni wiek kierowcy Porsche to 48 lat.
Po przeciwnej stronie jest BMW - trzecia najpopularniejsza wśród młodszej klienteli marka. Kierowca auta z Bawarii ma średnio 41 lat i jest o zaledwie kilkanaście miesięcy starszy od statystycznie najmłodszego kierowcy auta marki Seat. Co później? Prawdopodobnie kierowcy BMW wyrastają i decydują się na model bardziej dojrzały. Stereotyp potwierdziły też Fiat i Alfa Romeo. Modele takie jak Stilo i 147 mają bardzo młodą grupę nabywców - młodsze osoby jeżdżą wyłącznie Seatem Leonem i Ibizą oraz Volkswagenem Scirocco. Kierowcy przed czterdziestką lubują się we włoskich autach, ponieważ te są miłe dla oka. Dodatkowo okazują się tanie, a w tym wieku argument ten ma wyjątkowo wysoką wartość.
Zestawienie nie potwierdza jednak wszystkich obiegowych opinii, a część wręcz obala. Jedno z większych zaskoczeń dotyczy Skody. Nie znalazło się dla niej miejsce w pierwszej piątce listy. Jest to o tyle dziwne, że ponad dekadę temu czeska marka była uważana za producenta szczególnie cenionego wśród osób starszych. Dzisiaj jej wizerunek najwyraźniej mocno zmienił się, a wszystko za sprawą wymiany palety modelowej i nowej linii stylistycznej. Bardziej nowoczesne nadwozia pozwoliły jej wpisać się w gust dużo młodszej grupy klientów. Młodszej, oczywiście nie oznacza bardzo młodej. Mowa raczej o doświadczonych kierowcach w średnim wieku, którzy potrzebują praktycznego auta na co dzień i na rodzinne wyjazdy.
Jedynym modelem, które wyłamuje się z czeskiego schematu jest Yeti. Średni wiek posiadacza tego SUV-a to 53 lata. Zawyżanie średniej łatwo jednak wyjaśnić. Yeti jest modelem ze starej kadry. Czesi nie zdążyli go jeszcze zmodernizować, a to oznacza, że nadal jest formatowany pod całkowicie inną grupę odbiorców.
Źródło: Check24/mototarget.pl
ll