Mercedes CLA Shooting Brake: kombi na sportowo
Kompaktowy Mercedes CLA to przede wszystkim zwracająca uwagę stylistyka o sportowym charakterze. Teraz do gamy niemieckiej marki dołącza kombi nazwane Shooting Brake, które zapewnia więcej przestrzeni nad głowami i bardziej pojemny bagażnik.
Nazwa nowego Mercedesa może być nieco myląca, gdyż shooting brake to tradycyjnie sportowe dwudrzwiowe kombi. Tutaj mamy do czynienia z drugą parą drzwi i jedynie nieco mniej klasycznych kształtach. Zaokrąglona klapa kryje bagażnik o pojemności 495 l, który po złożeniu tylnych siedzeń rośnie do 1354 l. Co więcej, po ustawieniu oparć tylnej kanapy w pozycji „cargo” przestrzeń ładunkowa ma objętość 595 litrów, a w kabinie nadal może podróżować pięć osób.
Łagodnie opadająca linia dachu pozwoliła wygospodarować dodatkową przestrzeń nad głowami względem wersji czterodrzwiowej. Z tyłu wysokość wnętrza wynosi 94,7 cm, czyli o 4 cm więcej niż w sedanie. CLA może pochwalić się najlepszym wśród seryjnych aut współczynnikiem powietrza. W kombi jest tylko nieco gorzej, ale w tej klasie Cd=0,26 to świetny wynik.
Oferta silnikowa CLA Shooting Brake będzie początkowo obejmować dwie jednostki wysokoprężne i trzy benzynowe. Najoszczędniejszy wariant – CLA 200 CDI o mocy 136 KM – w cyklu NEDC zużywa średnio 3,9 l/100 km, a jednocześnie osiąga prędkość maksymalną 215 km/h. Wszystkie odmiany są standardowo wyposażone w funkcję start/stop i spełniają normę Euro 6. Już w chwili debiutu nabywcy będą mieli do wyboru wersje z napędem na obie osie: CLA 250 4MATIC oraz CLA 250 Sport 4MATIC (ta druga wyróżnia się sportowym pakietem stylizacyjnym, a także dynamicznym zestrojeniem układu napędowego i wydechowego). We wrześniu 2015 roku do oferty dołączą czteronapędowe turbodiesle: CLA 200 CDI 4MATIC oraz CLA 220 CDI 4MATIC.
W marcu, podczas targów w Genewie, oficjalnie zadebiutuje najbardziej sportowe wydanie nowego modelu – CLA 45 AMG Shooting Brake, zasilane 2-litrowym silnikiem turbo o mocy 360 KM i 450 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Model przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,7 s, a równocześnie zużywa średnio zaledwie 6,9 l/100 km. W układzie napędowym zastosowano 7-biegową, sportową przekładnię dwusprzęgłową AMG SPEEDSHIFT DCT z trzema trybami pracy (w tym czasowy tryb „M”, znany z najnowszego Mercedesa-AMG GT) i funkcją podwójnego wysprzęglenia oraz aktywny napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC, który rozdziela moment obrotowy między osiami w stosunku od 100:0 do 50:50. Za transfer siły napędowej odpowiada elektrohydraulicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe. W celu uzyskania lepszego rozkładu mas zintegrowano je z tylną osią.
CLA Shooting Brake jest produkowany w węgierskiej fabryce Mercedes-Benz w Kecskémet. Jego sprzedaż ruszy w styczniu 2015 roku, a pierwsze egzemplarze trafią do klientów pod koniec marca.