Mercedes-Benz GLA: kompaktowy SUV na nowo
Mercedes zdradził szczegóły dotyczące nowego modelu GLA. Pojazd ma na nowo wyznaczyć definicję kompaktowego SUV-a.
Konstruktorzy starali się wymodelować bryłę będącą połączeniem tradycji oraz awangardy. W tym celu zastosowano szerokie wloty powietrza, muskularne przetłoczenia pokrywy silnika, ostre kontury profilu, atletyczne proporcje, trójwymiarowe tylne lampy, spojler nad szybą, dyfuzor z dwiema końcówkami wydechu, oraz obręcze kół w rozmiarze do 19 cali. Relingi dachowe oferowane są z wykończeniem aluminiowym lub w kolorze lśniącej czerni a osłona tylnego zderzaka - ze srebrnym, grafitowym lub czarnym wykończeniem. Wymiary pojazdu to 4 417/ 1 804/ 1 494 mm.
Kabina GLA otrzymała galwanizowane powierzchnie z metalicznym kolorze oraz dzielący kokpit na dwie strefy pas dekoracyjny z aluminiową lub drewnianą okładziną. Zatopione w nim otwory wentylacyjne mogą otrzymać oprawę nawiązującą deseniem do osłon ochronnych karoserii. Do wyboru będą trzy linie wyposażenia (Style, Urban, AMG Line), pakiety Night i Exclusice, fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, liczne opcje indywidualizacyjne oraz pakiet Load Compartment, dzięki któremu oparcie tylnej kanapy można ustawić pod większym kątem.
Inżynierom Mercedesa udało się uzyskać bardzo dobry wynik współczynniku oporu powietrza Cd, który wynosi 0,29. Warto też zwrócić uwagę na powierzchnię oporu, wynoszącą 0,66 m kw. Na poprawną aerodynamikę składają się liczne zabiegi optymalizacyjne - odpowiedni profil przednich słupków i bocznych lusterek, wygładzenie tylnego pasa ze spojlerem dachowym, uszczelnienie zderzaka, lamp i żaluzji chłodnicy oraz osłony w tylnej części podwozia. Zadbano również o komfort akustyczny w kabinie, który osiągnięto poprzez wielowarstwowe uszczelki drzwi, sztywne ramy okienne oraz dodatkowe uszczelnienie pomiędzy tylną klapą a dachem.
Gama silników benzynowych obejmuje jednostki 1,6 (156 KM) i 2,0 (211 KM). Topowy wariant GLA250 z napędem 4MATIC rozpędza się do "setki" w ciągu 7,1 s., osiąga prędkość maksymalną 235 km/h i spala średnio 6,5 l/100 km. W ofercie będą również 4-cylindrowe turbodiesle o pojemności 2,2 l, mocy 136 KM i momencie obrotowym 300 Nm i spalaniu 4,3 l/100 km. Najmocniejsza odmiana wysokoprężna napędzana jest turbodieslem o mocy 170 KM oraz momencie 350 Nm. Wszystkie wersje wyposażono w funkcję ECO start/stop. Mogą one współpracować z 6-biegowymi skrzyniami manualnymi lub dwusprzęgłowymi przekładniami zautomatyzowanymi 7G-DCT o 7 przełożeniach.
W przednim zawieszeniu pracują kolumny McPhersona a z tyłu - konstrukcja wielowahaczowa. Zastosowanie trzech wahaczy poprzecznych i jednego wzdłużnego na koło pozwala na rozdzielenie sił poprzecznych od wzdłużnych. Zwrotnice oraz dolne wahacze poprzeczne wykonano z aluminium, aby ograniczyć masę nieresorowaną. W wersjach z napędem 4MATIC tylna oś odizolowana jest za pomocą tulei gumowych w celu poprawy komfortu jazdy. Nabywcy mają do wyboru trzy rodzaje zawieszenia: komfortowe, sportowe lub off-roadowe.
Pojazd jest opcjonalnie oferowany z nową generacją napędu na cztery koła 4MATIC z całkowicie zmiennym rozdziałem momentu obrotowego. Układ ten łączy sprawność działania z wysoką efektywnością i składa się z przystawki odbioru mocy zintegrowanej z 7-stopniową przekładnią dwusprzęgłową 7G-DCT oraz tylnego mechanizmu różnicowego z elektrohydraulicznie sterowanym sprzęgłem wielotarczowym. Taki zestaw pozwala na zmienną dystrybucję siły napędowej między przednią a tylną osią, a jednocześnie charakteryzuje się niższą od konkurencyjnych rozwiązań masą własną.
Kierowca GLA będzie miał do dyspozycji wiele systemów wspomagających. Wyposażenie standardowe obejmuje m. in. monitor zmęczenia oraz radarowy system COLLISION PREVENTION ASSIST z funkcją adaptacyjnego hamowania Brake Assist. Na życzenie oferowany jest pakiet Lane Tracking z systemami monitorowania martwego pola i pasa ruchu oraz układem samoczynnie przełączającym światła drogowe na mijania i odwrotnie.
Na pokładzie debiutuje najnowsza generacja multimediów, wzbogacona o dodatkowe aplikacje i interfejs w nowym schemacie kolorystycznym. Możliwa jest bezprzewodowa integracja smartfona z systemem multimedialnym, która obsługuje sterowanie głosowe. Cena pojazdu rozpoczyna się od 114 500 zł (GLA200) a kończy na na 166 500 zł (GLA 220 CDI 4MATIC).
Źródło: Mercedes-Benz
ll/moto.wp.pl