Mercedes-Benz Future Truck 2025: autonomiczna ciężarówka jutra
Mercedes-Benz zaprezentował prototyp o oznaczeniu „Future Truck 2025”. Pojazd pokazuje wygląd i rozwiązania dalekobieżnej ciężarówki przyszłości.
Przedstawiciele marki zapewniają, że Future Truck 2025 stanowi rewolucję w zakresie wydajności, bezpieczeństwa, infrastruktury ruchu drogowego, kierowców oraz sektora transportu drogowego. Latem 2014 r. odbyły się testy zakamuflowanego konceptu, podczas których zaprezentowano jazdę z prędkością do 80 km/h w warunkach realnego ruchu na autostradzie A14 nieopodal niemieckiego Magdeburga. Teraz nadszedł czas na pokazanie nadwozia oraz kabiny.
Wydłużony przedni pas zyskał płynne kontury, podkreślone przez jasnosrebrny lakier. Miejsce konwencjonalnych lusterek zajęły kamery, przednia szyba ma zaokrągloną formę a zintegrowana z nią osłona przeciwsłoneczna oraz spojler dachowy zwracają uwagę charakterystycznym wyprofilowaniem. Centralnym elementem kabiny pozostała gwiazda Mercedesa, wyglądająca jak odlana z jednej bryły. Gdy auto budzi się do życia wraz z uruchomieniem silnika, przedni pas rozświetlają diody LED. Podczas ręcznego prowadzenia świecą one na biało, zaś w trybie autonomicznym – na niebiesko i zaczynają intensywnie pulsować.
We wnętrzu znajdziemy funkcjonalne miejsce do pracy podczas jazdy autonomicznej. Podłogę i kokpit pokrywają powierzchnie drewniane zaś strefę pracy wykonano z ciemnych okładzin. Za dopływ świeżego powietrza nie odpowiadają otwory wentylacyjne ale pośrednie kanały, sterowane za pośrednictwem panelu dotykowego. Podczas jazdy w trybie autonomicznym kierowca może obrócić swój fotel o 45 stopni w prawo i przyjąć zrelaksowaną pozycję. Do komunikacji ze światem służy mu przenośny tablet, pozwalający na przeglądanie dokumentów, planowanie dalszych etapów wyjazdu, akceptację zamówień i ustalanie szczegółów najbliższego postoju. Interfejs można dostosować do własnych potrzeb i w razie potrzeby wywołać wszystkie istotne informacje na temat podróży.
Mercedes-Benz Future Truck 2025 nie musi poruszać się w sznurze aut. Czujniki radarowe i kamera pozwalają ciężarówce na jazdę autonomiczną niezależnie od innych pojazdów czy centrów sterowania. Kluczowym elementem wyposażenia jest system "Highway Pilot", który działaniem przypomina autopilota w samolocie. Korzysta on ze współpracy z innymi samochodami oraz infrastrukturą, współpraca ta nie determinuje jednak jego działania. Zespół czujników radarowych w dolnej części przedniego pasa skanuje drogę w zakresie dalekich i bliskich odległości. Pierwszy sensor ma 250 m zasięgu i kąt detekcji 18 st., a drugi - 70 m zasięgu i
kąt detekcji 130 st. Zespół ten już dzisiaj stanowi podstawę dla działania systemów kontroli odległości oraz awaryjnego hamowania. System "Highway Pilot" współpracuje z sieciami V2V oraz V2I. W niedalekiej przyszłości każdy pojazd wyposażony w takie rozwiązanie będzie w trybie ciągłym przesyłać informacje do otoczenia. Zakres wysyłanych danych obejmuje pozycję samochodu, model, wymiary, kierunek jazdy i prędkość, manewry przyspieszania lub hamowania oraz aktualny skręt.
Obszar przed ciężarówką śledzi także kamera stereoskopowa umieszczona za przednią szybą, nad wspornikiem deski rozdzielczej. Obecnie jest tam zabudowana kamera mono, z której korzysta opcjonalny układ kontroli pasa ruchu. Zasięg kamery stereoskopowej wynosi 100 m, jej poziomy kąt widzenia to 45 st., a pionowy - 27 st. Kamera stereoskopowa ciężarówki przyszłości Mercedes-Benz 2025 rozpoznaje pojedyncze i podwójne pasy, pieszych, poruszające się i nieruchome obiekty oraz stan nawierzchni. Reaguje na wszystko, co kontrastuje z tłem, i jest w stanie precyzyjnie mierzyć odległości. "Czyta" również informacje na znakach drogowych, a w ramach wspomagania jazdy autonomicznej - także znaki poziome. Moduły czujników radarowych rozmieszczono w taki sposób, że swoim zasięgiem obejmują one obszar równoległy do całej długości ciągnika wraz z naczepą oraz fragment na dwa metry przed samochodem
Jedno z najbardziej interesujących pytań w temacie jazdy autonomicznej dotyczy horyzontu czasowego przewidzianego na jej wdrożenie. W kwestiach czysto technicznych jest to możliwe w ciągu około 5 lat. Okres ten odpowiada cyklom rozwojowym aut osobowych, w przypadku których wprowadzenie jazdy autonomicznej datuje się na rok 2020. Ze względu na bardziej złożony zakres czynników samochody ciężarowe potrzebują więcej czasu - realistyczna implementacja technologii możliwa jest w ciągu 10 lat, również ze względu na konieczne do uregulowania kwestie prawne.
Źródło: Mercedes-Benz
ll/sj, moto.wp.pl