Mercedes-Benz Citan: będzie użytkowym hitem?
Mercedes-Benz wprowadza nowy model - Citan. Uzupełni on obecną ofertę samochodów dostawczych, w której znajdują się Vito, Sprinter i Vario.
W oczy najpierw rzuca się sporych rozmiarów chromowana gwiazda na dużej atrapie chłodnicy. Konstruktorzy starali się opracować stylistykę auta by jak najbardziej podkreślić jego dynamikę. Zastosowano charakterystyczny trapezowy wlot powietrza w zderzaku, który znany jest we wszystkich autach marki, zaczynając na osobowych kompaktach a na ciężarowym Actrosie kończąc.
Nadwozie Citana składa się wyłącznie z blach w pełni ocynkowanych, które przed lakierowaniem otrzymały powłokę antykorozyjną. Dodatkową ochronę przed rdzą zapewniają okładziny z tworzywa sztucznego na wszystkich nadkolach.
Na praktyczność postawiono w środku auta. Siedzenia zostały pokryte obiciami łatwymi w utrzymaniu. W opcji Furgon w miejscu obok kierowcy zastosowano składane siedzenie połączone z dostępną na żądanie odchylną, kratową ścianką oddzielającą. Prosta w czyszczeniu jest też deska rozdzielcza, którą dodatkowo pokryto powłoką odporną na zadrapania.
W Citanie znajduje się sporo miejsc na przetrzymywanie drobiazgów. Przed pasażerem znajduje się duży schowek, pod szybą - półka sufitowa zaś w drzwiach pojemne kieszenie. Łączna pojemność schowków wynosi 77 l.
Przyszli klienci będą mieli do wyboru 4 silniki- 3 wysokoprężne o pojemności 1,5 l (108 CDI - 75 KM - 180 Nm; 109 CDI - 90 KM - 200 Nm; 111 CDI - 110 KM - 240 Nm) oraz jeden benzynowy 1,2 (112, 114 KM - 190 Nm). Średnie zużycie paliwa w zależności od jednostki wynosi od 4,3 do 5 l/100 km, prędkość maksymalna od 147 do 160 km/h zaś przyspieszenie do "setki" od 13,1 do 16,3 s.
Podwozie Citana bazuje na przedniej osi z kolumnami resorującymi McPhersona i prostokątnymi dolnymi wahaczami poprzecznymi oraz stabilizatorami. Z tyłu zastosowano sztywną oś ze sprężynowymi śrubami i stabilizatorem. Z przodu pracują hamulce tarczowe zaś z tyłu - bębnowe.
Samochód będzie dostępny w trzech wersjach - Furgon, Kombi oraz Mixto. Każda z nich oznacza się różnymi możliwościami aranżacji oraz ładowności.
/ll