Megane Sport – 225 KM
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1234/megane-sport-01.jpg',600,502) ) |
| --- | W ciągu ostatnich pięciu lat blisko pięciokrotnie wzrosła w Europie sprzedaż usportowionych wersji aut kompaktowych. Wśród aut tej klasy o mocy ponad 190 KM są już: VW Golf, Audi A3, Honda Civic, Seat Leon, Ford Focus i Opel Astra Compact. Czy Renault zagrozi im modelem Megane w wersji Sport. Czy ciekawa stylistyka i wysoki poziom bezpieczeństwa pomoże Megane Sport zaistnieć pośród konkurentów, czy misja skończy się na wzbogaceniu serii Megane o wizerunek auta drapieżnego?
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1234/megane-sport-02.jpg',600,485) ) |
| --- | Już sama moc silnika zaświadcza, że Renault dość poważnie potraktowało zadanie. Auto kompaktowe z silnikiem o mocy 225 KM – to brzmi obiecująco. Tym bardziej, że 90% mocy maksymalnej, czyli owych 225 KM, i maksymalnej wartości momentu obrotowego wynoszącego 300 Nm ma być dostępna w zakresie obrotów od 2 tys do 6 tys. Dane te zapowiadają, że Megane Sport może być przyjazne nie tylko kierowcom wciąż usiłującym realizować rajdowy styl jazdy, ale i tym, którzy chcą dysponować sporą mocą bez konieczności „wkręcania” silnika na wysokie obroty.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1234/megane-sport-03.jpg',600,407) ) |
| --- | Moc silnika przenoszona będzie za pomocą sześcioprzekładniowej skrzyni manualnej. Wspomniana elastyczność silnika, czyli harmonijne rozłożenie mocy i momentu obrotowego przy różnym poziomie wysokości obrotów sugerują, ze te sześć przełożeń podyktowane jest raczej chęcią ograniczenia zużycia paliwa, niż koniecznością utrzymywania silnika w wąskim zakresie obrotów. Renault zapowiada, że Megane Sport będzie spalał średnio 8,8 litra na 100 km. Brzmi nieźle, lecz wynik ten nie daje obrazu rzeczywistego zużycia paliwa podczas jazdy dynamicznej, lub przy większych prędkościach. ...A właśnie do agresywnej jazdy prowokuje auto przyspieszające w 6,5 sekundy od 0 do 100 km/h i pokonujące pierwszy kilometr ze startu zatrzymanego 26,7 sekundy.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1234/megane-sport-04.jpg',600,466) ) |
| --- | Renault Megane Sport ma równie gwałtownie przyspieszać, co zatrzymywać się. Tarcze hamulców montowanych w przednich kołach będą wentylowane, a ich zaciski czterotłoczkowe.
Sporo uwagi w komunikacie prasowym poświęcono konstrukcji zawieszenie, które zapewnić ma jednocześnie doskonałe trzymanie się drogi i doskonały komfort. Najprawdopodobniej, zestrojenie zawieszenia będzie stanowiło kompromis pomiędzy wygodą, a sportowa charakterystyką... z przechyłem w stronę wygody. Skoro bowiem producent montować będzie ESP z systemem kontroli trakcji, to trudno chyba mówić rajdowym przeznaczeniu tego modelu. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1234/megane-sport-05.jpg',600,376) ) |
| --- | Odstępstwo od surowej charakterystyki auta jest jak najbardziej zrozumiałe. Megane Sport będzie kupowane przez ludzi o sportowych ambicjach, niekoniecznie zaś zawodniczych umiejętnościach i lekkomyślnością byłoby wyposażanie ich w auto o przeznaczeniu rajdowym. Megane Sport będzie z pewnością dobrą propozycją dla tych, którzy bez demonstrowanie sportowego zacięcia wielkimi spoilerami czy rykiem silnika, chcą dysponować dużą mocą w bezpiecznym aucie. Zapewne przypadnie im do gustu raczej dyskretnie sportowa stylizacja. Największa różnica w porównaniu z wersję hatchback to duży wlot powietrza z przodu, większe, osiemnastocalowe obręcze kół i nieco tylko większe spoilery.
W porównaniu z wersją Coupe poprzedniej generacji Megane, wersja sportowa Megane II będzie wyglądać mniej ekstrawagancko, za to zapewne znacznie lepiej jeździć. Megane Sport ma wejść do sprzedaży w 2004 roku.