Mégane II 1,5 dci ze skrzynią automatyczną
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/278/megane-2-05.jpg',600,285) ) |
| --- | Renault wprowadził automatyczną skrzynię biegów Proactive w modelu Megane hatchback wyposażonym w stukonny silnik 1.5 dCi. Fakt może nie tak doniosły technologicznie, co marketingowo. ...Otóż bowiem Megane staje się autem samych sprzeczności, jeśliby spojrzeć na nie kategoriami sprzed paru laty.
Mégane II 1,5 dci to diesel, i to o relatywnie małej pojemności skokowej, a przy tym dynamiczny. Samochód klasy kompakt, z rzadka tylko wyposażany był w skrzynię automatyczną, a już prawie nigdy jego wersja wysokoprężna. Mégane II 1,5 dci z czterobiegową skrzynią Proaktiv - już wcześniej montowana z silnikami 1.6 16V i 2.0 16V – nie jest technicznie ciekawy, ale na pewno obala pewne stereotypy.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8102/megane-1-5dci-wykres_mocy-01.jpg',516,514) ) |
| --- | Parametry silnika 1.5 dCi 100 są identyczne jak w wypadku montażu z mechaniczną skrzynią biegów, to znaczy: moc 100 KM (74 kW) przy 4000 obr/min i moment obrotowy 200 Nm już od 1900 obr/min. Automatyczna skrzynia biegów Proactive posiada moduł elektroniczny umożliwiający wymianę informacji pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Pozwala na przykład na automatyczne przejście na niższy bieg w razie ostrego hamowania. W trybie sekwencyjnym polecenie przejścia na wyższe lub niższe przełożenie przy nieodpowiednich obrotach silnika nie jest uwzględniane, co zabezpiecza mechanizm układu. Podczas zwalniania włączany jest automatycznie bieg najwłaściwszy dla aktualnej prędkości, bez względu na wybrany tryb pracy. Jasnym jest więc, że skrzynia Proactiv to rozwiązanie dla lubiących wygodę, a nie dynamiczne zrywy kierowców. Przyspieszenie, jakim dysponuje Megane 1,5 dci w wersji z automatyczna skrzynią biegów pozwala na „sprint” od 0 do 100 km/h w 14,7 sekundy. Prędkośc maksymalna wynosi 176 km/h.
Doposażenie Megane w automatyczną skrzynię biegów Proaktiv kosztować będzie 6 tys zł.