Mean Green: Najszybsza ciężarówka hybrydowa
Mean Green to samochód ciężarowy z napędem hybrydowym, zbudowany przez zespól entuzjastów w Volvo Trucks. Na wiosnę przyszłego roku ekipa zamierza nim pobić światowy rekord prędkości na dystansie 1 km ze startu zatrzymanego. Za kierownicą usiądzie szwedzki mistrz wyścigów samochodów ciężarowych Boije Ovebrink.
- _ Motorem napędowym projektu jest elita ekspertów Volvo od napędów hybrydowych. Wszyscy, bez wyjątku, są prawdziwymi entuzjastami. Zaryzykuję twierdzenie, że Mean Green jest najszybszym na świecie samochodem ciężarowym z napędem hybrydowym _ - mówi Ovebrink.
Żeby zrozumieć pewność, z jaką kierowca wypowiada te słowa, trzeba cofnąć się w czasie, do listopada 2007 r. Ovebrink właśnie pobił własny rekord prędkości na odcinku 1 km ze startu zatrzymanego, ustanowiony w 2001 r. w klasie samochodów ciężarowych z silnikiem o pojemności do 16 l, osiągając średnią prędkość 158,829 km/h swoim Volvo NH16, znanym również jako "The Wild Viking". Po zwycięskiej próbie spotkał się ze Staffanem Juforsem, szefem Volvo Trucks, któremu zapowiedział, że chce zbudować najszybszą na świecie hybrydową ciężarówkę.
Ruszyły przygotowania. Inżynier Volvo Olof Johansson rozpoczął budowę samochodu ciężarowego, który będzie nadawał się do zamontowania wyścigowego hybrydowego układu napędowego. Samochód nazwano "Mean Green".
- _ Budowę pojazdu rozpocząłem od pozyskania dwóch fragmentów ram, przewidzianych do złomowania. Amerykańska kabina VN pochodziła z pojazdu poddanego testom zderzeniowym, ale była nienaruszona _ - wyjaśnia Johansson.
Warunkiem koniecznym do bicia nowych rekordów było zredukowanie masy własnej. Np., eksperci z fabryki silników Volvo w Skövde poddali belkę przedniej osi frezowaniu, zmniejszając jej masę ze 100 do 57 kg. Ze skrzyni biegów usunięto przekładnię I biegu, zyskując kolejne 7 kg.
- _ Porozcinałem osłony wiązek przewodów i usunąłem niepotrzebne okablowanie. Dzięki temu zaoszczędziłem blisko 6 kg _ - mówi Johansson. Również Ovebrink otrzymał polecenie pozbycia się nadmiaru kilogramów: - _ Musiałem obiecać, że schudnę 20 kilo, i jak na razie jestem w połowie drogi do tego celu _ - mówi.
Projektant Jonas Sandström z Volvo spędził wiele godzin z programem inżynierskim (CAD), wypracowując optymalny aerodynamicznie kształt pojazdu: - _ Strumienie powietrza muszą odrywać się od karoserii w odpowiedni sposób. Nasz samochód ciężarowy różni się od bolidu Formuły 1 np. tym, że jego kształt pozwala mu przecinać powietrze zamiast powodować większy docisk do nawierzchni toru _ - wyjaśnia Sandström.
Pojazd był już wyposażony w standardowy 16-litrowy silnik Volvo (moc katalogowa 700 KM), wzbogacony m.in. o dwie turbosprężarki Volvo Penta. Tak zmodyfikowana jednostka napędowa rozwijała 1900 KM. Zdecydowano się ją pozostawić. Zmieniono natomiast skrzynię biegów, zastępując odchudzoną przekładnię Powertronic zmodyfikowaną wersją zautomatyzowanej skrzyni biegów Volvo I-Shift, zdolną do współdziałania z kluczowym podzespołem hybrydowego Mean Green - silnikiem elektrycznym.
- To daje nam dodatkowe 200 KM i 1100 Nm. Rezultatem jest zawrotne przyspieszenie od chwili startu, bez zwłoki czasowej charakterystycznej dla silników wysokoprężnych. Można to porównać do strzelającego korka od szampana, z tym, że wystrzał ten jest niesłyszalny.
Przez pierwszych kilka sekund samochód ciężarowy wydaje jedynie cichy świst. Trwa to do chwili, w której silnik wysokoprężny, zasilany odnawialnym, ciekłym żywicznym olejem napędowym zacznie rozwijać swoją potężną moc - _ w tym czasie samochód porusza się już z prędkością 60 km/h, a ja mogę włączyć IX bieg _ - wyjaśnia Ovebrink, dodając: - _ Wczesną wiosną przyszłego roku, gdy tylko zniknie śnieg, pobijemy nasz rekord. _
Dystans wynosi 1000 merów, a samochód ciężarowy rusza z miejsca ze startu zatrzymanego. Próbę przeprowadza się najpierw w jednym, a potem w drugim kierunku. Średnia prędkość z obydwu przejazdów jest uznawana za oficjalny rezultat.