Mazowieckie/ Wkrótce będzie gotowy pierwszy odcinek obwodnicy Płocka
Na przełomie października i listopada oddany zostanie do użytku pierwszy odcinek północno-zachodniej obwodnicy Płocka (Mazowieckie). Dzięki niemu część ruchu tranzytowego pojazdów ciężarowych zostanie wyprowadzona poza miasto.
Jak poinformował PAP pełnomocnik prezydenta Płocka ds. strategicznych inwestycji Jacek Terebus, budowa całej północno-zachodniej obwodnicy miasta ma zakończyć się do 2017 r. Szacowany, całkowity koszt inwestycji, realizowanej z wykorzystaniem środków unijnych, to ok. 150 mln zł.
Projekt obwodnicy, której budowę rozpoczęto w 2014 r., obejmuje odcinek o długości ok. 6 km, łączący most przez Wisłę im. "Solidarności" z ulicami Otolińską i Bielską oraz PKN Orlen. Zadanie podzielono na trzy etapy.
W poniedziałek wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski zatwierdził projekt budowlany i wydał pozwolenie na realizację trzeciego odcinka północno-zachodniej obwodnicy Płocka, ostatniego z planowanych o długości 2,3 km.
Budowa drugiego i trzeciego odcinka trasy ma rozpocząć się w 2015 r. Trzeci odcinek, obejmujący m.in. budowę mostów na rzece Brzeźnicy oraz wiaduktu kolejowego, to największa i najdroższa część inwestycji - koszt tego odcinka szacowany jest na ok. 90 mln zł. Z kolei drugi etap inwestycji o długości 2,1 km ma kosztować ok. 25-30 mln zł.
"Jeżeli chodzi o finansowanie, to zarówno drugi, jak i trzeci odcinek obwodnicy ujęto w Regionalnym Instrumencie Terytorialnym. Zakładamy, że będzie to finansowanie unijne. Oba etapy chcemy rozpocząć w przyszłym roku, a ich realizację rozłożyć na okres dwóch, do trzech lat, tak żeby zabezpieczyć wkład własny w budżecie miasta" - podkreślił Terebus.
Porozumienie w sprawie Regionalnego Instrumentu Terytorialnego (RIT) Płock oraz 7 okolicznych gmin: Stara Biała, Słupno, Radzanowo, Gąbin, Nowy Duninów, Wyszogród i Łąck, podpisało w połowie stycznia. RIT jest częścią Regionalnego Programu Operacyjnego woj. mazowieckiego na lata 2014-20.
Dobiegająca końca budowa pierwszej części północno-zachodniej obwodnicy Płocka o długości 1,6 km kosztowała będzie ok. 32 mln zł, przy czym dofinansowanie w ramach środków z poprzedniej perspektywy unijnej wyniesie ok. 30 mln zł. W tej części inwestycji trwają jeszcze roboty związane z infrastrukturą drogi, w tym prace na poboczach oraz związane z jej oświetleniem.
"Zakładamy, że na przełomie października i listopada uzyskamy pozwolenie na użytkowanie pierwszego odcinka obwodnicy i będziemy mogli dopuścić go do ruchu" - zapowiedział Terebus.
Budowa północno-zachodniej obwodnicy pozwoli na całkowite wyprowadzenie z Płocka ruchu tranzytowego samochodów ciężarowych jadących w kierunku Ciechanowa i Płońska, a także Warszawy i Kutna. Trasa obiegająca miasto ma również podnieść atrakcyjność znajdujących się w jej sąsiedztwie terenów inwestycyjnych.