Mazda3 z nowym silnikiem
Kompaktowa Mazda doczekała się wreszcie niewielkiego Diesla. Japończycy wybrali pod maskę nowy silnik wysokoprężny o pojemności 1.6 l.
Mazda wzbogaca gamę drugiej generacji kompaktowej Mazdy3, prezentując udoskonalony, zgodny z normą Euro 5, silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem common-rail 1.6 litra MZ-CD. Motor współpracuje teraz z sześciobiegową skrzynią przekładniową. Silnik rozwija moc 115 KM przy 3600 obr/min, i dysponuje maksymalnym momentem obrotowym o wartości 270 Nm między 1750 a 2700 obr/min. To przyrost o 12,5 procent wobec poprzedniej wersji.
Jak zapewnia producent silnik średnio zużywa jedynie 4,4 litra oleju napędowego na 100 km i emituje 117 gramów CO2 na kilometr. Nowy rozrząd o dwóch zaworach na cylinder i niskim współczynniku oporów wewnętrznych oraz aluminiowy blok i pomniejszona pojemność skokowa czynią ten silnik lekkim i kompaktowym.
Jak udało się to osiągnąć? Aby spełnić te wymagania, nowy silnik wysokoprężny ma zmniejszony stopień sprężania - dzięki czemu obniżona zostaje temperatura spalania - oraz nową, wysokowydajną instalację chłodzenia spalin w układzie recyrkulacji gazów spalinowych (EGR)
wraz z zaworem obejściowym, który umożliwia szybkie nagrzewanie się silnika po zimnym uruchomieniu. Filtr cząstek stałych (DPF) nie wymaga obecnie serwisowania.
Dzięki mniejszej ilości części w głowicy SOHC, nowy silnik MZ-CD 1,6 l jest około 4 kg lżejszy od poprzednika. Wraz z nową, sześciobiegową przekładnią, ważącą o 3 kilogramy mniej niż poprzednia skrzynia pięciobiegowa, oznacza to zmniejszenie wagi całego układu napędowego o 7 kilogramów.
WP: