<a href="https://moto.wp.pl/mazda-6062003100652161c">Mazda</a> w ostatnich kilku latach notuje wyraźny wzrost w rankingach sprzedaży na Starym Kontynencie. Również Polscy klienci doceniają jej zalety, coraz częściej wybierając właśnie jej produkty. Jednym z bardziej popularnych modeli jest najmniejsza w ofercie "dwójka", której postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej.
Jako zwycięzca prestiżowego konkursu na Światowy Samochód Roku w edycji sprzed dwóch lat, powinna nas zachwycić solidnością, praktycznością i przy okazji lwim pazurem z uwagi na dopisek Sport w nazwie. I w rzeczywistości, pierwszy kontakt z niewielką Japonką, jest bardzo pozytywny.
Jej nadwozie z pewnością wyróżnia się wśród innych konkurentów kształtem, obfitującym w liczne krągłości i łagodnie poprowadzone linie. W przypadku najmocniejszej wersji, karoseria otrzymała dodatkowo spojlery boczne, nieco przeprojektowany przedni zderzak, tylny spojler dachowy, oraz halogenowe, projektorowe reflektory. Tych kilka nieśmiałych akcentów, pozwoliło nabrać Mazdzie bardziej wyrazistego stylu.
<a href="http://moto.wp.pl/mazda2-sport-6062073682715777g">TU ZNAJDZIESZ WIĘCEJ ZDJĘĆ MAZDY2</a>
Wewnątrz konstruktorzy postarali się o bardziej zachowawczy wyraz. Dominujące ciemne kolory nie nastrajają zbyt pozytywnie, ale dzięki licznym pokrętłom i elementom o kulistej formie, osiągnięto zadowalającą spójność z designem zewnętrznym. Plastiki, których użyto do wykończenia centrum sterowania są zdecydowanie zbyt twarde, ale za to solidnie spasowane i nie powinny nawet po kilku latach, wydobywać z siebie nieprzyjemnych dla ucha odgłosów.
Szkoda tylko, że projektantom zabrakło pomysłu na sportowe detale. Niestety ilość, a także forma schowków mieszczących codzienne drobiazgi, powinna ulec poprawie przy okazji najbliższego liftingu. Ten od strony pasażera podzielono na pół, przez co schowanie większych przedmiotów będzie niemożliwe, a część otwarta skryje jedynie zeszyt lub w dosłownym tego słowa znaczeniu drobiazgi.
Na szczęście o wiele korzystniej przedstawia się sytuacja wygospodarowanej przestrzeni dla pasażerów. Zwłaszcza Ci podróżujący na wygodnych przednich fotelach, nie powinni narzekać. Tutaj nawet wysocy i dobrze zbudowani koszykarze nie będą stykać się łokciami. Kanapa może nie rozpieszcza, ale dwie osoby w dłuższej trasie też wytrzymają bez obawy o dokuczliwy ból kręgosłupa. Za ich plecami pozostawiono 250 litrów na mniejsze weekendowe bagaże. Ustawność i regularność powierzchni bagażnika, na pewno ułatwi załadunek i bezproblemowe rozmieszczenie walizek.
Pod maską testowanego egzemplarza znalazła się jednostka napędowa, generująca 103 KM i 137 Nm momentu obrotowego. Przy masie własnej pojazdu nie przekraczającej 1000 kg, te parametry zapewniają "dwójce" dosyć dobre osiągi. Może i nie są one tak porywające, jak byśmy oczekiwali po dopisku Sport w nazwie, ale 10,4 sekundy potrzebne do uzyskania 100 km/h i 188 km/h prędkości maksymalnej, powinny w zupełności wystarczyć w sprawnej, codziennej jeździe miejskiej.
* TU ZNAJDZIESZ WIĘCEJ ZDJĘĆ MAZDY2 * Moc jest rozwijana harmonijnie, a silnikowi nie brakuje elastyczności. Dopiero przy większej ilości pasażerów na pokładzie, możemy odczuwać lekki deficyt koni mechanicznych. Niemniej przy umiarkowanym obciążeniu, Mazda nie wykazuje oznak zadyszki. Chociaż w terenie niezabudowanym, gdy jesteśmy zmuszeni wyprzedzić ciężarówkę, redukcja biegu okaże się konieczna.
Gwałtowne używanie pedału gazu wpłynie też istotnie na wskazania komputera pokładowego obejmujące średnie spalanie. W trasie, przy żywiołowej jeździe, wartości na poziomie 7 litrów stanowią normę, natomiast miejska eksploatacja obfitująca w częste wyścigi od świateł do świateł, zwiększy powyższy wynik o 1-2 "oczka". Oczywiście przy zachowaniu wszelkich zasad ekonomicznej szkoły jazdy, można z powodzeniem osiągnąć znacznie niższe spalanie, ale kto kupuje takie auto dla eco-driving'u?
Ponadto zestrojenie zawieszenia będące świetnym kompromisem między odpowiednią sztywnością a satysfakcjonującym komfortem, nie ułatwia zadania. Klasyczny układ wykorzystujący kolumny McPhersona z przodu i belkę skrętną wraz z wahaczami wleczonymi z tyłu, sprawdza się nad wyraz dobrze. Zapewnia bardzo stabilne prowadzenie nawet w ostrzejszych łukach i świetnie radzi sobie z licznymi nierównościami pokrywającymi polskie drogi.
Chcąc zweryfikować możliwości drzemiące w układzie jezdnym tej małej Japonki, nie musimy się o nic obawiać. Konstrukcja należy do wyjątkowo przewidywalnych, a ryzykowne manewry, w razie czego zostaną wspomożone przez szybko reagujący system dynamicznej kontroli stabilności toru jazdy DSC. Szkoda, że w ofercie nie ma wyczynowej odmiany MPS, bo jej niewykorzystany potencjał bez trudu przeniesie znacznie więcej koni mechanicznych na asfalt.
<a href="http://moto.wp.pl/mazda2-sport-6062073682715777g">TU ZNAJDZIESZ WIĘCEJ ZDJĘĆ MAZDY2</a>
Niestety radość płynąca z jazdy "dwójką" musi kosztować. Producent życzy sobie za wersję Sport aż 59 900 złotych, co dla wielu może okazać się kwotą zaporową. Na szczęście w kwestii wyposażenia standardowego, nie możemy Japonce nic zarzucić.
Najwyższa specyfikacja zapewni podróżującym dostęp do automatycznej, choć jednostrefowej klimatyzacji, komputera pokładowego, przyzwoitego systemu audio z możliwością odczytu MP3, a także elektrycznej kontroli nad czterema szybami, czy tempomatu. Modny styl jak widać na załączonym obrazku, zawsze będzie w cenie i chcąc się wyróżnić, powinniśmy być przygotowani na większy wydatek.
Piotr Mokwiński
"Mazda 2 Sport" - DANE TECHNICZNE
Typ silnika | "benzyna, R4" |
Pojemność silnika cm3 | "1498" |
Moc KM / przy obr./min | "103/6 000" |
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. | "137/4 000" |
Skrzynia biegów | "manualna, 5-stopniowa" |
Prędkość maksymalna km/h | "188" |
Przyspieszenie (0-100 km/h) s | "10,4" |
Zużycie paliwa: | |
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) | "7,6/4,7/5,7" |
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) | "8,2/6,5/7,3" |
Pojemność bagażnika min./max. / l | "250/787" |
Wymiary (dł./szer./wys.) mm | "3 885/1 695/1 475" |
Cena wersji podstawowej w zł | "59 900" |
Cena testowanego modelu w zł | "59 900" |
Plusy | null |
Minusy | null |