Mazda w 2 lata wyprodukuje silnik na wodór?
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/794/mazda-rx8-03.jpg',432,257) ) |
| --- | Mazda ogłosiła właśnie, że w ciągu dwóch najbliższych lat jest w stanie uruchomić masową produkcje silnika wykorzystującego paliwo wodorowe.
Owym silnikiem ma być uhonorowany między innymi tytułem „International Engine of The Year 2003” silnik RENESIS, będący reprezentantem najnowszej generacji silników z tłokiem wirującym. Silnik ten montuje się we wprowadzonym ostatnio na rynek modelu Mazdy RX8. Otóż inżynierowie Mazdy twierdza, że silnik renesis można nieco zmodyfikować tak, aby mógł wykorzystywać jako paliwo wodór.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/970/mazda-rx8-silnik.jpg',322,323) ) |
| --- | Silnik mógłby być napędzany benzyną albo wodorem - co samo w sobie byłoby doskonałym udogodnieniem. Nawet bowiem najbardziej zaawansowane w technologii ogniw paliwowych firmy borykają się z problemem dostępności wodoru dla potencjalnych użytkowników aut o takim napędzie. Na przykład Toyota wypuszczając na rynek amerykański pojazdy o napędzie wykorzystującym ogniwa paliwowe ogranicza sprzedaż do firm, które mogą zorganizować sobie zaopatrzenie w wodór. Np. Firmy kurierskie, których samochody przemieszczają się pomiędzy bazami magazynowymi firmy i mogą tam tankować. Auto Mazdy, które mogłoby jeździć zarówno na benzynę, jak i wodór, to byłby szlagier. ...nawet, jeśli zważyć na znacząco niższe parametry, jakie inżynierowie Mazdy przewidują dla renesis „wodorowego”: o ile wersja benzynowa osiąga moc 210 KM, to „wodorowiec” wyciskałby zaledwie 110 KM. Moment obrotowy spadłby z 222 Nm do 120 Nm. Presja na ekologicznie czyste pojazdy jest jednak tak wielka, że wszyscy pogodziliby się ze słabszymi osiągami.
Zawsze tez można zbudować większą jednostkę wykorzystującą tę technologię.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/794/mazda-rx8-02.jpg',517,292) ) |
| --- | Wyjątkowość projektu Mazdy polega na wykorzystaniu wodoru bezpośrednio jako paliwa. O ile bowiem większość firm pracuje nad ogniwami paliwowymi w których wodór służy jako jeden ze składników reakcji chemicznej, o tyle w silniku renesis, wodór służyłby bezpośrednio jako paliwo. Jeśliby ten projekt udało się wcielić w życie, to Mazda nieoczekiwanie wysunęłaby się na czoło koncernów pracujących nad ekologicznie czystymi źródłami napędu.
Najprawdopodobniej próby z adaptacją silnika renesis będą prowadzone na bazie samochodu, w którym obecnie się ten silnik montuje w wersji „wyłącznie benzynowej”, to jest Maździe RX-8.