Mazda nagrodzona przez Euro NCAP
Opracowany przez Mazdę układ monitorowania tyłu pojazdu (RVM), dostępny w modelu Mazda3, otrzyma nagrodę "Euro NCAP Advanced" podczas tegorocznego Salonu Samochodowego we Frankfurcie w przyszłym miesiącu.
Przy prędkości powyżej 60 km/h układ monitorowania tyłu pojazdu ostrzega kierowcę świetlnym wskaźnikiem zbliżeniowym umieszczonym w lusterku zewnętrznym po stronie, po której w martwym polu znajduje się inny pojazd lub inny pojazd wjedzie tam w ciągu 5 sekund z odległości sięgającej nawet 50 m. Jeżeli kierowca włączy kierunkowskaz po stronie nadjeżdżającego pojazdu, wskaźnik zbliżeniowy zacznie szybko migać. Rozlegnie się również sygnał dźwiękowy, ostrzegający kierowcę przed zmianą pasa. System jest tak zaprojektowany, aby działał praktycznie w dowolnych warunkach pogodowych i wykrywał wszelkie rodzaje pojazdów, w tym motocykle.
Statystycznie, niemal 5 proc. wszystkich wypadków to kolizje pojazdów zmierzających w tym samym kierunku, z tego niemal 80 proc. powodowanych jest podczas zmiany pasa ruchu. Uwzględniając specyfikację systemu, opracowany przez Mazdę układ monitorowania tyłu pojazdu może pomóc uniknąć ponad połowy tych wypadków.
Mazda, jako pierwszy japoński producent samochodów, wprowadziła układ monitorowania tyłu pojazdu w Europie w modelu Mazda 6, w 2008 roku. Później był on dostępny w modelach Mazda 3 i CX-7 w 2009. W najbliższym czasie będzie elementem wyposażenia nowego modelu Mazda CX-5, który zostanie premierowo zaprezentowany podczas wrześniowego Salonu Samochodowego we Frankfurcie, obok odnowionego modelu Mazda 3.
sj