Trwa ładowanie...
29-11-2011 10:26

Mazda i-ELOOP: japoński sposób na oszczędność

Mazda i-ELOOP: japoński sposób na oszczędnośćŹródło: zdjęcie producenta
d1647w0
d1647w0

Odzyskiwanie energii podczas hamowania jest jednym ze skuteczniejszych sposobów na zmniejszenie zużycia paliwa. Energia, która normalnie jest tracona może zostać zmagazynowana i wykorzystana później. Mazda zaprezentowała nowe podejście do systemu odzyskiwania energii podczas hamowania - wykorzystanie dużego kondensatora.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

W większość systemów odzyskiwanie energii kinetycznej (nazywanych KERS) wykorzystuje akumulatory. Takie rozwiązanie ma jednak kilka wad. Problemem jest trwałość baterii i szybkość z jaką mogą być ładowane oraz rozładowywane. Kondensator, w odróżnieniu od akumulatora, nie traci z wiekiem swoich właściwości, a jego pojemność się nie zmniejsza. Kolejną zaletą zastosowania kondensatora jest to, że może on być naładowany i rozładowany bardzo szybko.

System i-ELOOP, w odróżnieniu od rozwiązań stosowanych w samochodach hybrydowych, nie wymaga zastosowania silnika elektrycznego. W Mazdzie odzyskana energia będzie wykorzystywana przez urządzenia elektryczne znajdujące się w samochodzie. i-ELOOP może też służyć do naładowania akumulatora.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Ładowanie kondensatora ma miejsce, gdy po odpuszczeniu gazu samochód zaczyna zwalniać. Oznacza to, że silnik nie musi później wytwarzać energii elektrycznej potrzebnej do świateł, klimatyzacji i innych urządzeń znajdujących się w aucie. Mazda tłumaczy, że w praktyce, podczas jazdy w mieście, gdzie często hamujemy, a spalanie jest dość wysokie, i-ELOOP pozwala na zaoszczędzenie 10 proc. paliwa.

i-ELOOP pojawi się w pierwszych samochodach Mazdy już w 2012 roku.

sj

d1647w0
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1647w0
Więcej tematów