Mazda i-ELOOP: japoński sposób na oszczędność
Odzyskiwanie energii podczas hamowania jest jednym ze skuteczniejszych sposobów na zmniejszenie zużycia paliwa. Energia, która normalnie jest tracona może zostać zmagazynowana i wykorzystana później. Mazda zaprezentowała nowe podejście do systemu odzyskiwania energii podczas hamowania - wykorzystanie dużego kondensatora.
W większość systemów odzyskiwanie energii kinetycznej (nazywanych KERS) wykorzystuje akumulatory. Takie rozwiązanie ma jednak kilka wad. Problemem jest trwałość baterii i szybkość z jaką mogą być ładowane oraz rozładowywane. Kondensator, w odróżnieniu od akumulatora, nie traci z wiekiem swoich właściwości, a jego pojemność się nie zmniejsza. Kolejną zaletą zastosowania kondensatora jest to, że może on być naładowany i rozładowany bardzo szybko.
System i-ELOOP, w odróżnieniu od rozwiązań stosowanych w samochodach hybrydowych, nie wymaga zastosowania silnika elektrycznego. W Mazdzie odzyskana energia będzie wykorzystywana przez urządzenia elektryczne znajdujące się w samochodzie. i-ELOOP może też służyć do naładowania akumulatora.
Ładowanie kondensatora ma miejsce, gdy po odpuszczeniu gazu samochód zaczyna zwalniać. Oznacza to, że silnik nie musi później wytwarzać energii elektrycznej potrzebnej do świateł, klimatyzacji i innych urządzeń znajdujących się w aucie. Mazda tłumaczy, że w praktyce, podczas jazdy w mieście, gdzie często hamujemy, a spalanie jest dość wysokie, i-ELOOP pozwala na zaoszczędzenie 10 proc. paliwa.
i-ELOOP pojawi się w pierwszych samochodach Mazdy już w 2012 roku.
sj