Maserati Ghibli już w Polsce
Do polskiego salonu Maserati trafiła nowa limuzyna sportowa średniej wielkości - Ghibli. Cena pojazdu, który ma być motorem napędowym sprzedaży, rozpoczyna się od 350 000 zł.
Zamiarem konstruktorów było stworzenie komfortowej limuzyny o sportowym charakterze. Kształt 4-drzwiowego Ghibli zbliża pojazd do wyglądu coupe, zaś drapieżności nadają przedni wlot powietrza i reflektory. Karoserię zbudowano przy wykorzystaniu różnych stali i stopów aluminium w celu obniżenia masy oraz zwiększenia sztywności i wytrzymałości. Przednią część nadwozia wykonano z odlewu aluminium ze wzmocnieniami krzyżakowymi, a tylną część ze stali walcowanej. Profil boczny zdominowany jest przez linię w karoserii, która biegnie od tradycyjnych wlotów powietrza a przednimi kołami aż do tylnych świateł. Utrzymano charakterystyczny dla marki słupek C.
Silniki benzynowe opracowano we współpracy z Ferrari. W ofercie dostępne są dwa turbo V6 o pojemności 3,0 l, połączone z 8-biegową skrzynią. Najmocniejszy silnik Twin Turbo generuje 410 KM przy 5 500 obr./min. i moment obrotowy 550 Nm przy 1 750 obr./min. Wersja z tym motorem dostępna jest z napędem na tylną oś lub na cztery koła. Odmiana tylnonapędowa rozpędza się od 0 do 100 km/h w 4,8 s, zaś tylnonapędowa - w 5 s. Prędkość maksymalna to 285 km/h.
Druga jednostka benzynowa, V6, zbliżona jest technologicznie do silnika 3,8 V8 w Quattroporte z ciśnieniem bezpośredniego wtrysku paliwa od 200 barów, z dwoma równoległymi sprężarkami o niskiej bezwładności i o czterech zmiennych fazach, po jednej dla każdego wałka rozrządu. 3-litrowy motor generuje 330 KM mocy i 500 Nm momentu, które pozwalają na osiągnięcie "setki" w 5,6 s. Średnie spalanie to 9,6 l/100 km.
W ofercie jest również Ghibli TD - pierwszy model w historii marki wyposażony w silnik wysokoprężny. Jednostka 3,0 V6 turbodiesel charakteryzuje się mocą 275 KM oraz momentem 600 Nm. Rozpędzenie się do 100 km/h trwa 6,3 s, średnie spalanie - 5,9 l/100 km a emisja CO2 - 158 g/km. Duża moc jest zasługą turbosprężarki o zmiennej geometrii z łożyskiem kulkowym, które zmniejszają tarcie oraz "turbo dziurę". Stalowe kolektory wydechowe stosują technologię szczeliny powietrznej dla wyższych temperatur spalin i większego przepływu energii gazu. Projektanci zastosowali też system Common Rail z ciśnieniem wtrysku 2 000 bar i krótkim czasem działania wtryskiwaczy.
Maserati Ghibli jest jedynym autem w swojej klasie, które posiada mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu zarówno w wersji tylnonapędowej, jak i odmianie z napędem na cztery koła. Rozstaw osi to 2,99 m i jest o 20 cm mniejszy niż w Quattroporte. Całkowita długość wynosi 4,97 m (o 29 cm mniej niż w Quattroporte), zaś standardowy rozmiar kół to 18 cali. Na życzenie możliwy jest montaż felg 19, 20 oraz 21-calowych. Charakterystyczny dla Maserati dźwięk silnika, modulowany w zależności od stylu jazdy, zapewnia system Maserati Active Sound i jego dwa akustyczne siłowniki.
W konstrukcji zawieszenie wykorzystano system dwuwahaczowy z przodu i wielowahaczowy z tyłu. Wszystkie Ghibli posiadają stało-szczękową technologię hamowania. W Ghibli S zamontowano wentylowane i nawiercane przednie tarcze hamulcowe 360x32 mm oraz wentylowane tarcze tylne 350x28 mm. Hamulce posiadają sześciotłoczkowe zaciski z przodu oraz cztery na tylnych kołach. Droga hamowania ze 100 km/h do 0 wynosi 36 m.
Przedstawiciele marki podkreślają, że grupą docelową są aktywne i dynamiczne osoby, które cenią sobie unikalność i wyjątkowość pojazdu, którym się poruszają. Modele Maserati Ghibli objęte są 5-letnią gwarancją producenta.
Źródło: Maserati
ll/moto.wp.pl