Mapa bezpieczeństwa polskich dróg
Drogi krajowe w województwach: lubelskim, świętokrzyskim i podkarpackim należą do najbardziej niebezpiecznych w kraju. Z atlasu ryzyka na drogach krajowych w Polsce w latach 2006-2008 wynika, że 86 proc. stanowią odcinki o najwyższym poziomie ryzyka.
Atlas został przygotowany przez naukowców z Katedry Inżynierii Drogowej Politechniki Gdańskiej i ekspertów Polskiego Związku Motorowego i Fundacji Inżynierii Lądowej. Powstał w ramach kampanii Programu EuroRAP w Polsce.
Główny autor atlasu, dr Kazimierz Jamroz z Politechniki Gdańskiej powiedział, że pod względem liczby ofiar śmiertelnych na drogach w 2008 r. (prawie 5,5 tys. osób), Polska była na pierwszym miejscu wśród krajów Unii Europejskiej.
- _ Niestety, jeżdżąc po polskich drogach jesteśmy narażeni na bardzo duże ryzyko, bo na 17 tys. km dróg krajowych aż 86 proc. stanowią odcinki o najwyższym poziomie ryzyka _ - podkreślił. Na mapach najbardziej niebezpieczne odcinki dróg są oznaczone na czarno i czerwono.
Według autorów map, prawie 70 proc. wszystkich wypadków, w których giną ludzie lub odnoszą ciężkie obrażenia, ma miejsce na czarnych odcinkach. - _ To właśnie na tych odcinkach jesteśmy narażeni na 12-krotnie wyższe ryzyko bycia ofiarą śmiertelną lub ciężko ranną niż na odcinkach zielonych _ - dodał dr Jamroz. - _ Autostrady spełniające kryteria o najmniejszym poziomie ryzyka stanowią zaledwie 4 proc. długości sieci dróg krajowych w Polsce _ . Atlas zawiera mapy ryzyka bycia ofiarą śmiertelną lub ciężko ranną w wypadku na drogach krajowych w Polsce w podziale na rodzaje ryzyka oraz najczęstsze przyczyny i miejsca wypadków drogowych.
Jamroz podkreślił, że na drogach krajowych alkohol nie jest główną przyczyną wypadków, bo "_ kierowcy po spożyciu alkoholu rzadko wyjeżdżają na drogi krajowe, poruszają się przede wszystkim po drogach lokalnych _".
Mapy ryzyka powstały w oparciu o policyjne dane statystyczne. Zdaniem Jamroza, są ogromne możliwości wykorzystania mapy ryzyka indywidualnego, która może być przydatna kierowcom planującym podróż. - _ Kierowcy będą mogli świadomie wybierać trasę według kryterium minimalizacji niebezpieczeństwa _ - dodał.
Poinformował, że jedna z map jest próbą przedstawienia prognozy ryzyka na lata 2013-2015, kiedy do użytku kierowców zostanie oddanych wiele odcinków autostrad. Wynika z niej, że w 2015 r. drogi o najwyższym poziomie ryzyka stanowić będą tylko 41 proc. długości dróg krajowych.
Polskie mapy zostaną włączone po raz pierwszy do paneuropejskiej mapy bezpieczeństwa ruchu drogowego, która zostanie zaprezentowana posłom Parlamentu Europejskiego 2 grudnia w Brukseli.
Celem Programu EuroRAP w Polsce, jak i w 9 pozostałych państwach europejskich uczestniczących w projekcie, jest podniesienie świadomości nt. bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz upowszechnianie map ryzyka drogowego.