Trwa ładowanie...

Manipulacje tachografami mogą spowodować tragedię

Manipulacje tachografami mogą spowodować tragedięŹródło: Materiały prasowe
dgfmbvx
dgfmbvx

Jednym z najczęstszych przyczyn wypadków powodowanych przez kierowców ciężarówek jest przemęczenie. Przewoźnicy są zobowiązani do przestrzegania ścisłych zasad ustanowionych przez prawo. Kontroli kierowców mają służyć tachografy, jednak bardzo często dochodzi do manipulacji.

Ingerencje mają ukryć rzeczywisty czas prowadzenia pojazdu przez kierowcę. Rodzajów ingerencji jest wiele, jednak najbardziej znaną i zarazem niebezpieczną jest tzw. „jazda na magnes”, który zakłóca działanie tachografu cyfrowego. Innymi sposobami manipulacji są m.in. wymiana karty kierowcy na cudzą bez zmiany prowadzącego, jazda bez karty czy wprowadzenie do tachografu błędnych parametrów przez technika.

Z pozoru może się wydawać, że manipulacje w tachografach są nieistotne. Często wynikają one z prozaicznej chęci zaoszczędzenia na czasie albo wcześniejszego dotarcia do celu. Konsekwencje takiego zachowania mogą być jednak katastrofalne. Wystarczy wyobrazić sobie sytuację, że kierowca pojazdu z przyczepą o łącznej masie 40 ton przyśnie na chwilę z przemęczenia i w rezultacie straci panowanie nad kierownicą. Najbardziej niebezpiecznym z naruszeń jest „jazda na magnesie”, ponieważ zakłóca nie tylko działanie tachografu, lecz także systemów dbających o bezpieczeństwo jazdy, m.in. ABS-u i systemów kontroli trakcji, co bezpośrednio wpływa na sprawność samochodu.

dgfmbvx

Konsekwencje manipulacji tachografami mogą być także bardzo poważne dla kierowców oraz firm, którym zostanie udowodniony ten czyn. Prowadzącym pojazd poza wysokimi karami finansowymi - w Polsce do 6 tys. zł, w innych krajach nawet do kilkunastu tysięcy euro - grożą także kary pozbawienia wolności w przypadku poświadczenia nieprawdy, czyli nieprzyznania się do winy. Przedsiębiorcom w Polsce grozi za to nakładana decyzją administracyjną kara do 5 tys. zł, a także utrata reputacji i bardziej szczegółowe, a więc czasochłonne i kosztowne, kontrole. Firmy ubezpieczeniowe mogą też odmówić wypłaty odszkodowania, gdy wypadek spowoduje kierowca prowadzący pojazd z niewiarygodnym tachografem.

Źródło: Ineo

ll/moto.wp.pl

dgfmbvx
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dgfmbvx
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj