Manipulacje tachografami mogą spowodować tragedię

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Jednym z najczęstszych przyczyn wypadków powodowanych przez kierowców ciężarówek jest przemęczenie. Przewoźnicy są zobowiązani do przestrzegania ścisłych zasad ustanowionych przez prawo. Kontroli kierowców mają służyć tachografy, jednak bardzo często dochodzi do manipulacji.

Ingerencje mają ukryć rzeczywisty czas prowadzenia pojazdu przez kierowcę. Rodzajów ingerencji jest wiele, jednak najbardziej znaną i zarazem niebezpieczną jest tzw. „jazda na magnes”, który zakłóca działanie tachografu cyfrowego. Innymi sposobami manipulacji są m.in. wymiana karty kierowcy na cudzą bez zmiany prowadzącego, jazda bez karty czy wprowadzenie do tachografu błędnych parametrów przez technika.

Z pozoru może się wydawać, że manipulacje w tachografach są nieistotne. Często wynikają one z prozaicznej chęci zaoszczędzenia na czasie albo wcześniejszego dotarcia do celu. Konsekwencje takiego zachowania mogą być jednak katastrofalne. Wystarczy wyobrazić sobie sytuację, że kierowca pojazdu z przyczepą o łącznej masie 40 ton przyśnie na chwilę z przemęczenia i w rezultacie straci panowanie nad kierownicą. Najbardziej niebezpiecznym z naruszeń jest „jazda na magnesie”, ponieważ zakłóca nie tylko działanie tachografu, lecz także systemów dbających o bezpieczeństwo jazdy, m.in. ABS-u i systemów kontroli trakcji, co bezpośrednio wpływa na sprawność samochodu.

Konsekwencje manipulacji tachografami mogą być także bardzo poważne dla kierowców oraz firm, którym zostanie udowodniony ten czyn. Prowadzącym pojazd poza wysokimi karami finansowymi - w Polsce do 6 tys. zł, w innych krajach nawet do kilkunastu tysięcy euro - grożą także kary pozbawienia wolności w przypadku poświadczenia nieprawdy, czyli nieprzyznania się do winy. Przedsiębiorcom w Polsce grozi za to nakładana decyzją administracyjną kara do 5 tys. zł, a także utrata reputacji i bardziej szczegółowe, a więc czasochłonne i kosztowne, kontrole. Firmy ubezpieczeniowe mogą też odmówić wypłaty odszkodowania, gdy wypadek spowoduje kierowca prowadzący pojazd z niewiarygodnym tachografem.

Źródło: Ineo

ll/moto.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro