Trwa ładowanie...

Manipulacje tachografami mogą spowodować tragedię

Manipulacje tachografami mogą spowodować tragedięŹródło: Materiały prasowe
d23hyr3
d23hyr3

Jednym z najczęstszych przyczyn wypadków powodowanych przez kierowców ciężarówek jest przemęczenie. Przewoźnicy są zobowiązani do przestrzegania ścisłych zasad ustanowionych przez prawo. Kontroli kierowców mają służyć tachografy, jednak bardzo często dochodzi do manipulacji.

Ingerencje mają ukryć rzeczywisty czas prowadzenia pojazdu przez kierowcę. Rodzajów ingerencji jest wiele, jednak najbardziej znaną i zarazem niebezpieczną jest tzw. „jazda na magnes”, który zakłóca działanie tachografu cyfrowego. Innymi sposobami manipulacji są m.in. wymiana karty kierowcy na cudzą bez zmiany prowadzącego, jazda bez karty czy wprowadzenie do tachografu błędnych parametrów przez technika.

Z pozoru może się wydawać, że manipulacje w tachografach są nieistotne. Często wynikają one z prozaicznej chęci zaoszczędzenia na czasie albo wcześniejszego dotarcia do celu. Konsekwencje takiego zachowania mogą być jednak katastrofalne. Wystarczy wyobrazić sobie sytuację, że kierowca pojazdu z przyczepą o łącznej masie 40 ton przyśnie na chwilę z przemęczenia i w rezultacie straci panowanie nad kierownicą. Najbardziej niebezpiecznym z naruszeń jest „jazda na magnesie”, ponieważ zakłóca nie tylko działanie tachografu, lecz także systemów dbających o bezpieczeństwo jazdy, m.in. ABS-u i systemów kontroli trakcji, co bezpośrednio wpływa na sprawność samochodu.

d23hyr3

Konsekwencje manipulacji tachografami mogą być także bardzo poważne dla kierowców oraz firm, którym zostanie udowodniony ten czyn. Prowadzącym pojazd poza wysokimi karami finansowymi - w Polsce do 6 tys. zł, w innych krajach nawet do kilkunastu tysięcy euro - grożą także kary pozbawienia wolności w przypadku poświadczenia nieprawdy, czyli nieprzyznania się do winy. Przedsiębiorcom w Polsce grozi za to nakładana decyzją administracyjną kara do 5 tys. zł, a także utrata reputacji i bardziej szczegółowe, a więc czasochłonne i kosztowne, kontrole. Firmy ubezpieczeniowe mogą też odmówić wypłaty odszkodowania, gdy wypadek spowoduje kierowca prowadzący pojazd z niewiarygodnym tachografem.

Źródło: Ineo

ll/moto.wp.pl

d23hyr3
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d23hyr3
Więcej tematów