Mały nie znaczy gorszy
|
|
| --- |
Na skuterach dowozi się pizzę, prowadzi ochronę obiektów, obsługuje wielkie imprezy. Coraz częściej odkrywamy jednak rekreacyjne walory małych jednośladów.
W czasach PRL o małych skuterach można było tylko pomarzyć. Słynna Osa z lat pięćdziesiątych miała silnik o pojemności 150 cm3 i była motocyklem. Zresztą – taka moda panowała wówczas w całej Europie. Skutery z silnikami o pojemności 50 cm3 pojawiły się nieco później, ale w Polsce aż do końca lat osiemdziesiątych XX wieku dominowały klasyczne motorowery krajowej produkcji.
Były tańsze od mopedów importowanych zza granicy, głównie z NRD i Czechosłowacji, ale nie dla wszystkich było to ważnym argumentem. Co zamożniejsi sięgali po skutery spod znaku Simsona lub Jawy, stając się dumnymi właścicielami symbolu zachodniej motoryzacji, kojarzącego się przede wszystkim z Vespą.
Dzisiaj role się odwróciły, skutery zyskały w Polsce dużą popularność i mało kto interesuje się klasycznymi motorowerami. Skuter pomaga w pracy, wozi do szkoły, do pracy, za miasto. Ci, którzy umieją liczyć już dzisiaj przesiadają się na pojazd z tak zwanym „przekrokiem”, rezygnując z paliwożernego samochodu. Zwolenników skutera z pewnością będzie przybywać, prędzej czy później osiągniemy pod tym względem poziom Europy Zachodniej. Tam trudno nawet mówić o popularności skutera. To prawdziwa „skuteromania”.
Coraz tańsze
Przez wiele lat, ze względu na małą siłę nabywczą społeczeństwa, nowe skutery stanowiły towar wręcz luksusowy. Były to produkty renomowanych firm, o wysokim poziomie jakości i z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi. Ratowano się egzemplarzami używanymi, ale słaba jakość, a często także opłakany stan techniczny studziły zapały klientów.
Teraz, za sprawą masowego importu z Chin, sytuacja zdecydowanie się zmieniła. To właśnie wzmożony popyt na małe skutery przyczynił się do znaczącej poprawy wyników sprzedaży na polskim rynku nowych jednośladów w 2006 r. Takie pojazdy można kupić już za ok. 3000 zł, przy czym nie są to konstrukcje dobrych marek.
Część z nich sprowadzana jest w całości z Chin, Korei lub Tajwanu, część jest składana u nas w kraju. W polskich montowniach powstają najpopularniejsze modele o nazwie Zipp. Dużym powodzeniem cieszą się również motorowery z bydgoskiego Rometu, a także koreańskie Kymco i Daelim oraz chińskie Gateway.
Sporo sprzedają Włosi – Piaggio i Gilera. Najtańszy skuter w Polsce można kupić za 2800 zł (chiński RM Motor Fox), najdroższym jest Yamaha T-Max (500 cm3) za blisko 40 000 zł. Najtańszy z klasycznych motorowerów to Romet Ogar 900 za 2700 zł, a najdroższym jest Aprilia RS 50, za którą trzeba zapłacić ponad 14 000 zł.
Za najbardziej oryginalną konstrukcję trzeba uznać trójkołowego Piaggio MP3, ale niebawem być może polski rynek wzbogaci się o jeszcze ciekawszy skuter. We Wrocławiu ma być produkowany Vectrix z napędem elektrycznym.
Duży wybór
Oferta skuterów i motorowerów jest ogromna, różnorodnością przebija chyba nawet polską ofertę motocykli. Obejmuje ponad 120 modeli. Wybór nie jest łatwy, bo zróżnicowanie konstrukcyjne, stylizacyjne, wyposażeniowe i jakościowe jest ogromne.
Wśród skuterów są takie, które mają silniki dwusuwowe lub czterosuwowe, o pojemnościach skokowych w niezwykle szerokim wyborze (50, 100, 125, 175, 200, 250, 400, 500 lub 650 cm3). Niektóre mają prostą budowę i niewielkie rozmiary, mimo dwuosobowej specyfikacji zabranie pasażera sprawia wiele problemów. Inne, w tej samej klasie pojemnościowej są duże, wygodne, zaawansowane od strony technicznej, oparte na japońskich technologiach.
Nowoczesny skuter może być upodobniony do znanego motocykla sportowego albo klasycznego jednośladu w stylu „retro”, mieć wtrysk paliwa, doładowanie sprężarką, chłodzenie cieczą, tarcze hamulcowe, zintegrowany system hamulcowy (zawsze hamowane są oba koła), regulowany amortyzator tylny, elektroniczne wskaźniki, elektryczny rozrusznik a nawet nadmuch ciepłego powietrza na nogi.
Najnowszy krzyk mody to skutery trzykołowe, z zawieszeniami umożliwiającymi boczne przechyły. Obowiązkowym wyposażeniem każdego skutera jest oczywiście automatyczna, bezstopniowa skrzynia biegów. Obok tak zwanego „przekroku” stanowi ona element, odróżniający skutery od innych jednośladów.
Dzięki niej nie trzeba zawracać sobie głowy zmianą przełożeń, prowadzenie jest zatem niezwykle proste. To ważne, bo skuterem o pojemności skokowej do 50 cm3 i prędkości maksymalnej nie przekraczającej 45 km/h może jeździć bez żadnych dodatkowych dokumentów każdy, kto skończył 18 lat.
Skutery o pojemności 125 ccm wymagają posiadania prawa jazdy kategorii A1. Te o wyższych pojemnościach skokowych są w świetle prawa motocyklami, by je prowadzić trzeba mieć prawo jazdy kategorii A.
Nie tylko wygląd
Przy wyborze skutera warto zwrócić uwagę na niektóre elementy, które będą rzutować na codzienną eksploatację. Podstawa to średnica kół jezdnych. Te najmniejsze, o średnicy 10 cali dobrze sprawdzają się tylko na równych asfaltach, o które w Polsce najtrudniej.
Dla jeżdżących drogami o złej jakości albo w mieście absolutnym minimum są koła 12-calowe. Najwyższy komfort jazdy zapewniają jednak koła o średnicy 14, 16 lub 17 cali. Nawet ten sam model może dawać wybór średnicy kół.
Kto jeździ dziurawymi szutrami, albo duktami pełnymi piasku, powinien szukać modelu z szerokimi oponami „balonowymi”. Takie ogumienie świetnie sprawdza się również w mieście, podwyższa jednak zużycie paliwa. Apetyt na paliwo zależy od wielu czynników, ale głównie od typu silnika. Czterosuwowe są oszczędniejsze, niektóre modele potrzebują mniej niż 2 litry benzyny na 100 km.
A może motorower?
Motorowery o klasycznej konstrukcji, wzorowane na motocyklach, mają zazwyczaj typowo szosowy lub terenowy charakter. Przypominają albo sportowe bolidy, i tak jak one wyposażone są w wiele zaawansowanych rozwiązań technicznych (sześciobiegowe skrzynie biegów, tarcze hamulcowe o średnicy 280 mm, wtrysk paliwa, duży udział stopów aluminium w konstrukcji), albo terenówki w wersji cross lub enduro.
Są też takie, które ze względu na swój wyczynowy charakter nie są dopuszczone do ruchu na drogach publicznych. W wielu przypadkach, a dotyczy to zarówno skuterów jak i motorowerów, jednostki napędowe mają ograniczoną moc maksymalną.
Po zdjęciu blokady okazuje się, że zamiast 3 mamy 8 KM, a prędkość maksymalna przekracza 80 km/h. Z technicznego punktu widzenia jest to raczej proste zadanie, nawet dla średnio zaawansowanego mechanika. Ale trzeba pamiętać, że zdjęcie blokady stanowi odstępstwo od warunków homologacyjnych i bez spełnienia pewnych warunków jest niezgodne z prawem.
Jednoślad o pojemności silnika 50 cm3, pozbawiony blokad w silniku, nie może być już zarejestrowany jako motorower. W świetle prawa stanowi motocykl i trzeba mieć odpowiednie dokumenty do jego prowadzenia.
Model | Rodzaj silnika | Pojemność skokowa (cm3) | Moc maksymalna (KM) | Masa własna (kg) | Cena (zł) |
---|---|---|---|---|---|
RM Motor Fox | 4-suw | 49,5 | 2,8 | 82 | 2800 |
Adamoto Retro JL 50 QT-7 | 4-suw | 49 | 3 | 75 | 3100 |
Giantco Sprint City 10’’ | 4-suw | 49,5 | 2 | 88 | 3200 |
Adamoto JL 50 QT--4 | 4-suw | 49 | 3 | 85 | 3300 |
Romet 727 | 4-suw | 49,5 | 1,6 | 80 | 3300 |
Zipp Vapor | 4-suw | 49 | 3 | 85 | 3300 |
Giantco Sprint City 12’’ | 4-suw | 49,5 | 2 | 88 | 3400 |
Gateway Speedy | 4-suw | 49,5 | 3,2 | 73 | 3500 |
Keeway Hurricane | 2-suw | 50 | 3,5 | 81 | 3500 |
Motobi Wilga III | 4-suw | 49 | 3 | 85 | 3600 |
Yuki Ruby | 4-suw | 49,5 | 3 | 94 | 3600 |
Zipp Otis | 4-suw | 49 | 3,1 | 82 | 3600 |
Adamoto Retro JL 125 T-10 | 4-suw | 125 | 7,5 | 98 | 3700 |
Romet Belize | 4-suw | 49,5 | 3,1 | 88 | 3700 |
RM Motor Nitro | 4-suw | 49,5 | 3,1 | 86 | 3800 |
Yuki Shotgun | 4-suw | 49,5 | 3,5 | 90 | 3800 |
Zipp Astec | 4-suw | 49 | 3 | 85 | 3800 |
Kymco Activ | 4-suw | 49,5 | 4,1 | 94 | 3900 |
Motobi Żbik II | 4-suw | 49 | 3 | 95 | 3900 |
RM Motor Blade | 4-suw | 49,5 | 3,1 | 95 | 3900 |
RM Motor Viper | 2-suw | 49,5 | 3,5 | 86 | 3900 |
Branson Pallas | 4-suw | 49,5 | 3,2 | 108 | 4000 |
Gateway Fighter 50 | 4-suw | 49,5 | 3,2 | 85 | 4000 |
Giantco Oryx | 2-suw | 49,5 | 3,5 | 91 | 4000 |
Romet 777 | 4-suw | 49,5 | 1,6 | 90 | 4000 |
Motobi Sowa | 4-suw | 49 | 3 | <;p align="center" lang="pl-PL">113 | 4100 |
Yuki Drakiva | 4-suw | 49,5 | 3 | 106 | 4100 |
RM Motor Strada RX 50 | 4-suw | 49,5 | 2,8 | 98 | 4200 |
Yuki Pride | 4-suw | 49,5 | 3 | 97 | 4200 |
Romet 767 | 4-suw | 49,5 | 1,6 | 90 | 4300 |
Romet VXL | 4-suw | 49,5 | 3 | 114 | 4300 |
Zipp Vega 50 | 4-suw | 49 | 3,6 | 92 | 4300 |
Adamoto JL 125 T-13 | 4-suw | 125 | 7,5 | 95 | 4400 |
Romet RXL | 4-suw | 49,5 | 3 | 114 | 4400 |
Zipp Vega 125 | 4-suw | 125 | 7,2 | 92 | 4400 |
Zipp Triad 2 | 4-suw | 49 | 3,6 | 92 | 4400 |
Kymco Agility 50 | 4-suw | 49,5 | 4,1 | 97 | 4500 |
Romet 787 | 2-suw | 49,5 | 2,6 | 100 | 4500 |
TGB Orion 101 S | 2-suw | 49,5 | 3,6 | 81 | 4500 |
Zipp Quantum | 2-suw | 49 | 5,9 | 97 | 4600 |
Romet 797 | 2-suw | 49,5 | 2,6 | 100 | 4700 |
Keeway Matrix 50 | 2-suw | 50 | 3,5 | 93 | 4800 |
Kymco Fever ZX | 2-suw | 49,5 | 5 | 87 | 4800 |
TGB Tryton 101 R | 2-suw | 49,5 | 3,6 | 76 | 4800 |
Generic XOR | 2-suw | 49 | 2,1 | 96 | 5000 |
Generic Ideo | 2-suw | 49 | 3,5 | 96 | 5000 |
Zico Rooster | 2-suw | 49 | 3,2 | 75 | 5000 |
Zico Azer | 2-suw | 49 | 3,2 | 75 | 5000 |
CPI Aragon | 2-suw | 49 | 3,4 | b.d. | 5300 |
Kymco Vitality | 2-suw | 49,5 | 5 | 97 | 5500 |
TGB 303 R | 2-suw | 49,5 | 5,1 | 92 | 5500 |
Kymco Super 8 | 4-suw | 49,5 | 3,8 | 106 | 5600 |
Honda SCV 100 Lead | 4-suw | 102 | 7 | 100 | 5900 |
SYM Jet Euro X 50 | 2-suw | 49 | 4,4 | 97 | 6000 |
Kymco Agility 125 | 4-suw | 124,6 | 10,5 | 118 | 6200 |
SYM Mio | 4-suw | 49 | 4 | 79 | 6500 |
Yuki Boss 150 | 4-suw | 150 | 8,8 | 123 | 6500 |
Keeway ARN 125 | 4-suw | 125 | 8,4 | 105 | 6600 |
TGB R 50 X | 2-suw | 49,5 | 4,8 | 90 | 6700 |
Kymco People S | 2-suw | 49,5 | 5,2 | 100 | 6800 |
SYM Jet Sport X 50 R | 2-suw | 49 | 4,4 | 98 | 6800 |
Kymco Super 9S LC | 2-suw | 49,5 | 6,5 | 106 | 6900 |
Peugeot Vivacity | 2-suw | 49 | 4 | 81 | 7000 |
Yamaha Neo’s | 2-suw | 49 | 3 | 78 | 7100 |
Kymco Bet & Win 50 | 2-suw | 49,5 | 6,5 | 120 | 7200 |
Gilera Stalker 50 | 2-suw | 49 | 4,5 | 93 | 7400 |
Piaggio Typhoon | 2-suw | 49 | 4,4 | 88 | 7400 |
Kymco New Dink 50 | 4-suw | 49,5 | 3,8 | 111 | 7500 |
Peugeot Speedfight 2 | 2-suw | 49 | 4,2 | 96 | 7800 |
Yamaha Jog R/RR | 2-suw | 49 | 4,8 | 78 | 7900 |
Piaggio Liberty 50 | 2-suw | 49 | 4,6 | 95 | 8700 |
Aprilia SR 50 Street | 2-suw | 49 | 4,8 | 98 | 8900 |
Aprilia Scarabeo 50 | 2-suw | 49 | 3,4 | 94 | 8900 |
CPI GTR | 2-suw | 49 | 4,4 | 88 | 8900 |
Honda Zoomer | 2-suw | 49 | 4,9 | 79 | 8900 |
Piaggio NRG Power | 2-suw | 49 | 4,6 | 103 | 9200 |
Yamaha Aerox R | 2-suw | 49 | 4,8 | 92 | 9500 |
Yuki Bappa 250 | 4-suw | 249,5 | 17 | 145 | 9600 |
Aprilia SR 50 R | 2-suw | 49 | 4,8 | 96 | 9900 |
Gilera Runner 50 | 2-suw | 49 | 4,5 | 108 | 9900 |
Kymco Bet & Win 125 | 4-suw | 124,6 | 11,5 | 138 | 9900 |
Vespa S | 4-suw | 124 | 10,3 | 110 | 10 400 |
Aprilia Mojito Custom 50 | 2-suw | 49 | 6 | 90 | 10 500 |
Yamaha Cygnus 125 | 4-suw | 124 | 8,6 | 109 | 10 900 |
Peugeot Jet Force C-Tech | 2-suw | 49 | 5,1 | 110 | 11 000 |
Kymco New Dink 175 | 4-suw | 174,5 | 15,2 | 152 | 11 500 |
Honda SH 125 | 4-suw | 124 | 13 | 123 | 11 900 |
Vespa LXV | 4-suw | 124 | 10,3 | 110 | 13 500 |
Aprilia Mojito 125 | 2-suw | 125 | 10 | 115 | 13 900 |
Yamaha Majesty 125 | 4-suw | 124 | 12,8 | 136 | 13 900 |
Aprilia Sportcity 200 | 4-suw | 198 | 19 | 138 | 16 900 |
Aprilia Atlantic 250 | 4-suw | 244 | 23 | 168 | 18 500 |
Aprilia Scarabeo 250 | 4-suw | 244 | 21 | 189 | 18 500 |
Suzuki Burgman 200 | 4-suw | 200 | 18,4 | 149 | 18 600 |
Yamaha X-Max 250 | 4-suw | 250 | 20 | 159 | 18 900 |
Vespa GTS 250 | 4-suw | 250 | 22 | 150 | 19 000 |
Piaggio Beverly 500 i.e. | 4-suw | 498 | 39 | 189 | 19 600 |
Kymco Xciting AFI | 4-suw | 498,5 | 38 | 200 | 20 900 |
Aprilia Atlantic 500 | 4-suw | 460 | 37,5 | 199 | 23 900 |
Piaggio MP3 | 4-suw | 249 | 22,5 | b.d. | 24 400 |
Aprilia Scarabeo 500 | 4-suw | 460 | 40 | 220 | 25 900 |
Suzuki Burgman 400 | 4-suw | 385 | 33 | 194 | 25 900 |
Yamaha Majesty 400 | 4-suw | 395 | 34 | 201 | 25 900 |
Gilera Nexus 500 | 4-suw | 498 | 39 | 189 | 30 100 |
Suzuki Burgman 650 Executive | 4-suw | 638 | 60 | 238 | 37 500 |
Yamaha T-Max | 4-suw | 499 | 44 | 197 | 37 900 |
Model | Rodzaj silnika | Pojemność skokowa (cm3) | Moc maksymalna (KM) | Masa własna (kg) | Cena (zł) |
---|---|---|---|---|---|
Romet Ogar 900 | 4-suw | 49,5 | 2,2 | 95 | 2700 |
Romet Pony Pro | 4-suw | 49,5 | 3,8 | 75 | 3400 |
Motobi Łoś | 4-suw | 49 | 3 | 95 | 3900 |
Generic Trigger SM | 2-suw | 49 | 5,8 | 99 | 8500 |
Generic Trigger X | 2-suw | 49 | 5,8 | 99 | 8500 |
Rieju RR 50 Sport | 2-suw | 50 | 8,5 | 88 | 8500 |
Rieju Spike | 2-suw | 50 | 8,5 | 89 | 8900 |
Yamaha DT 50 X | 2-suw | 49 | 1,7 | 98 | 10 900 |
CPI SM 50 | 2-suw | 49 | 6,8 | 100 | 11 000 |
Gilera SMT 50 | 2-suw | 49 | 2,5 | 96 | 11 400 |
Yamaha DT 50 R | 2-suw | 49 | 1,7 | 98 | 11 500 |
Aprilia RX 50 | 2-suw | 49 | 2,7 | 111 | 11 900 |
Gas Gas 50 Rookie | 2-suw | 49 | b.d. | 93 | 12 800 |
Rieju MRX 50 Pro | 2-suw | 50 | 8,8 | 94 | 12 900 |
Yamaha TZR 50 | 2-suw | 49 | 1,7 | 113 | 13 600 |
Rieju RS 50 Matrix | 2-suw | 50 | 9,5 | 107 | 13 900 |
Aprilia RS 50 | 2-suw | 49 | 2,7 | 99 | 14 500 |
Autor: Dariusz Dobosz