Trwa ładowanie...
29-07-2009 16:04

Mały nie znaczy gorszy

Mały nie znaczy gorszy
d258bat
d258bat

|

|
| --- |
Na skuterach dowozi się pizzę, prowadzi ochronę obiektów, obsługuje wielkie imprezy. Coraz częściej odkrywamy jednak rekreacyjne walory małych jednośladów.

W czasach PRL o małych skuterach można było tylko pomarzyć. Słynna Osa z lat pięćdziesiątych miała silnik o pojemności 150 cm3 i była motocyklem. Zresztą – taka moda panowała wówczas w całej Europie. Skutery z silnikami o pojemności 50 cm3 pojawiły się nieco później, ale w Polsce aż do końca lat osiemdziesiątych XX wieku dominowały klasyczne motorowery krajowej produkcji.

Były tańsze od mopedów importowanych zza granicy, głównie z NRD i Czechosłowacji, ale nie dla wszystkich było to ważnym argumentem. Co zamożniejsi sięgali po skutery spod znaku Simsona lub Jawy, stając się dumnymi właścicielami symbolu zachodniej motoryzacji, kojarzącego się przede wszystkim z Vespą.

d258bat

Dzisiaj role się odwróciły, skutery zyskały w Polsce dużą popularność i mało kto interesuje się klasycznymi motorowerami. Skuter pomaga w pracy, wozi do szkoły, do pracy, za miasto. Ci, którzy umieją liczyć już dzisiaj przesiadają się na pojazd z tak zwanym „przekrokiem”, rezygnując z paliwożernego samochodu. Zwolenników skutera z pewnością będzie przybywać, prędzej czy później osiągniemy pod tym względem poziom Europy Zachodniej. Tam trudno nawet mówić o popularności skutera. To prawdziwa „skuteromania”.

Coraz tańsze

Przez wiele lat, ze względu na małą siłę nabywczą społeczeństwa, nowe skutery stanowiły towar wręcz luksusowy. Były to produkty renomowanych firm, o wysokim poziomie jakości i z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi. Ratowano się egzemplarzami używanymi, ale słaba jakość, a często także opłakany stan techniczny studziły zapały klientów.

Teraz, za sprawą masowego importu z Chin, sytuacja zdecydowanie się zmieniła. To właśnie wzmożony popyt na małe skutery przyczynił się do znaczącej poprawy wyników sprzedaży na polskim rynku nowych jednośladów w 2006 r. Takie pojazdy można kupić już za ok. 3000 zł, przy czym nie są to konstrukcje dobrych marek.

d258bat

Część z nich sprowadzana jest w całości z Chin, Korei lub Tajwanu, część jest składana u nas w kraju. W polskich montowniach powstają najpopularniejsze modele o nazwie Zipp. Dużym powodzeniem cieszą się również motorowery z bydgoskiego Rometu, a także koreańskie Kymco i Daelim oraz chińskie Gateway.

Sporo sprzedają Włosi – Piaggio i Gilera. Najtańszy skuter w Polsce można kupić za 2800 zł (chiński RM Motor Fox), najdroższym jest Yamaha T-Max (500 cm3) za blisko 40 000 zł. Najtańszy z klasycznych motorowerów to Romet Ogar 900 za 2700 zł, a najdroższym jest Aprilia RS 50, za którą trzeba zapłacić ponad 14 000 zł.

d258bat

Za najbardziej oryginalną konstrukcję trzeba uznać trójkołowego Piaggio MP3, ale niebawem być może polski rynek wzbogaci się o jeszcze ciekawszy skuter. We Wrocławiu ma być produkowany Vectrix z napędem elektrycznym.

Duży wybór

Oferta skuterów i motorowerów jest ogromna, różnorodnością przebija chyba nawet polską ofertę motocykli. Obejmuje ponad 120 modeli. Wybór nie jest łatwy, bo zróżnicowanie konstrukcyjne, stylizacyjne, wyposażeniowe i jakościowe jest ogromne.

Wśród skuterów są takie, które mają silniki dwusuwowe lub czterosuwowe, o pojemnościach skokowych w niezwykle szerokim wyborze (50, 100, 125, 175, 200, 250, 400, 500 lub 650 cm3). Niektóre mają prostą budowę i niewielkie rozmiary, mimo dwuosobowej specyfikacji zabranie pasażera sprawia wiele problemów. Inne, w tej samej klasie pojemnościowej są duże, wygodne, zaawansowane od strony technicznej, oparte na japońskich technologiach.

d258bat

Nowoczesny skuter może być upodobniony do znanego motocykla sportowego albo klasycznego jednośladu w stylu „retro”, mieć wtrysk paliwa, doładowanie sprężarką, chłodzenie cieczą, tarcze hamulcowe, zintegrowany system hamulcowy (zawsze hamowane są oba koła), regulowany amortyzator tylny, elektroniczne wskaźniki, elektryczny rozrusznik a nawet nadmuch ciepłego powietrza na nogi.

Najnowszy krzyk mody to skutery trzykołowe, z zawieszeniami umożliwiającymi boczne przechyły. Obowiązkowym wyposażeniem każdego skutera jest oczywiście automatyczna, bezstopniowa skrzynia biegów. Obok tak zwanego „przekroku” stanowi ona element, odróżniający skutery od innych jednośladów.

d258bat

Dzięki niej nie trzeba zawracać sobie głowy zmianą przełożeń, prowadzenie jest zatem niezwykle proste. To ważne, bo skuterem o pojemności skokowej do 50 cm3 i prędkości maksymalnej nie przekraczającej 45 km/h może jeździć bez żadnych dodatkowych dokumentów każdy, kto skończył 18 lat.

Skutery o pojemności 125 ccm wymagają posiadania prawa jazdy kategorii A1. Te o wyższych pojemnościach skokowych są w świetle prawa motocyklami, by je prowadzić trzeba mieć prawo jazdy kategorii A.

Nie tylko wygląd

Przy wyborze skutera warto zwrócić uwagę na niektóre elementy, które będą rzutować na codzienną eksploatację. Podstawa to średnica kół jezdnych. Te najmniejsze, o średnicy 10 cali dobrze sprawdzają się tylko na równych asfaltach, o które w Polsce najtrudniej.

d258bat

Dla jeżdżących drogami o złej jakości albo w mieście absolutnym minimum są koła 12-calowe. Najwyższy komfort jazdy zapewniają jednak koła o średnicy 14, 16 lub 17 cali. Nawet ten sam model może dawać wybór średnicy kół.

Kto jeździ dziurawymi szutrami, albo duktami pełnymi piasku, powinien szukać modelu z szerokimi oponami „balonowymi”. Takie ogumienie świetnie sprawdza się również w mieście, podwyższa jednak zużycie paliwa. Apetyt na paliwo zależy od wielu czynników, ale głównie od typu silnika. Czterosuwowe są oszczędniejsze, niektóre modele potrzebują mniej niż 2 litry benzyny na 100 km.

A może motorower?

Motorowery o klasycznej konstrukcji, wzorowane na motocyklach, mają zazwyczaj typowo szosowy lub terenowy charakter. Przypominają albo sportowe bolidy, i tak jak one wyposażone są w wiele zaawansowanych rozwiązań technicznych (sześciobiegowe skrzynie biegów, tarcze hamulcowe o średnicy 280 mm, wtrysk paliwa, duży udział stopów aluminium w konstrukcji), albo terenówki w wersji cross lub enduro.

Są też takie, które ze względu na swój wyczynowy charakter nie są dopuszczone do ruchu na drogach publicznych. W wielu przypadkach, a dotyczy to zarówno skuterów jak i motorowerów, jednostki napędowe mają ograniczoną moc maksymalną.

Po zdjęciu blokady okazuje się, że zamiast 3 mamy 8 KM, a prędkość maksymalna przekracza 80 km/h. Z technicznego punktu widzenia jest to raczej proste zadanie, nawet dla średnio zaawansowanego mechanika. Ale trzeba pamiętać, że zdjęcie blokady stanowi odstępstwo od warunków homologacyjnych i bez spełnienia pewnych warunków jest niezgodne z prawem.

Jednoślad o pojemności silnika 50 cm3, pozbawiony blokad w silniku, nie może być już zarejestrowany jako motorower. W świetle prawa stanowi motocykl i trzeba mieć odpowiednie dokumenty do jego prowadzenia.

Model Rodzaj silnika Pojemność skokowa (cm3) Moc maksymalna (KM) Masa własna (kg) Cena (zł)
RM Motor Fox 4-suw 49,5 2,8 82 2800
Adamoto Retro JL 50 QT-7 4-suw 49 3 75 3100
Giantco Sprint City 10’’ 4-suw 49,5 2 88 3200
Adamoto JL 50 QT--4 4-suw 49 3 85 3300
Romet 727 4-suw 49,5 1,6 80 3300
Zipp Vapor 4-suw 49 3 85 3300
Giantco Sprint City 12’’ 4-suw 49,5 2 88 3400
Gateway Speedy 4-suw 49,5 3,2 73 3500
Keeway Hurricane 2-suw 50 3,5 81 3500
Motobi Wilga III 4-suw 49 3 85 3600
Yuki Ruby 4-suw 49,5 3 94 3600
Zipp Otis 4-suw 49 3,1 82 3600
Adamoto Retro JL 125 T-10 4-suw 125 7,5 98 3700
Romet Belize 4-suw 49,5 3,1 88 3700
RM Motor Nitro 4-suw 49,5 3,1 86 3800
Yuki Shotgun 4-suw 49,5 3,5 90 3800
Zipp Astec 4-suw 49 3 85 3800
Kymco Activ 4-suw 49,5 4,1 94 3900
Motobi Żbik II 4-suw 49 3 95 3900
RM Motor Blade 4-suw 49,5 3,1 95 3900
RM Motor Viper 2-suw 49,5 3,5 86 3900
Branson Pallas 4-suw 49,5 3,2 108 4000
Gateway Fighter 50 4-suw 49,5 3,2 85 4000
Giantco Oryx 2-suw 49,5 3,5 91 4000
Romet 777 4-suw 49,5 1,6 90 4000
Motobi Sowa 4-suw 49 3 <;p align="center" lang="pl-PL">113 4100
Yuki Drakiva 4-suw 49,5 3 106 4100
RM Motor Strada RX 50 4-suw 49,5 2,8 98 4200
Yuki Pride 4-suw 49,5 3 97 4200
Romet 767 4-suw 49,5 1,6 90 4300
Romet VXL 4-suw 49,5 3 114 4300
Zipp Vega 50 4-suw 49 3,6 92 4300
Adamoto JL 125 T-13 4-suw 125 7,5 95 4400
Romet RXL 4-suw 49,5 3 114 4400
Zipp Vega 125 4-suw 125 7,2 92 4400
Zipp Triad 2 4-suw 49 3,6 92 4400
Kymco Agility 50 4-suw 49,5 4,1 97 4500
Romet 787 2-suw 49,5 2,6 100 4500
TGB Orion 101 S 2-suw 49,5 3,6 81 4500
Zipp Quantum 2-suw 49 5,9 97 4600
Romet 797 2-suw 49,5 2,6 100 4700
Keeway Matrix 50 2-suw 50 3,5 93 4800
Kymco Fever ZX 2-suw 49,5 5 87 4800
TGB Tryton 101 R 2-suw 49,5 3,6 76 4800
Generic XOR 2-suw 49 2,1 96 5000
Generic Ideo 2-suw 49 3,5 96 5000
Zico Rooster 2-suw 49 3,2 75 5000
Zico Azer 2-suw 49 3,2 75 5000
CPI Aragon 2-suw 49 3,4 b.d. 5300
Kymco Vitality 2-suw 49,5 5 97 5500
TGB 303 R 2-suw 49,5 5,1 92 5500
Kymco Super 8 4-suw 49,5 3,8 106 5600
Honda SCV 100 Lead 4-suw 102 7 100 5900
SYM Jet Euro X 50 2-suw 49 4,4 97 6000
Kymco Agility 125 4-suw 124,6 10,5 118 6200
SYM Mio 4-suw 49 4 79 6500
Yuki Boss 150 4-suw 150 8,8 123 6500
Keeway ARN 125 4-suw 125 8,4 105 6600
TGB R 50 X 2-suw 49,5 4,8 90 6700
Kymco People S 2-suw 49,5 5,2 100 6800
SYM Jet Sport X 50 R 2-suw 49 4,4 98 6800
Kymco Super 9S LC 2-suw 49,5 6,5 106 6900
Peugeot Vivacity 2-suw 49 4 81 7000
Yamaha Neo’s 2-suw 49 3 78 7100
Kymco Bet & Win 50 2-suw 49,5 6,5 120 7200
Gilera Stalker 50 2-suw 49 4,5 93 7400
Piaggio Typhoon 2-suw 49 4,4 88 7400
Kymco New Dink 50 4-suw 49,5 3,8 111 7500
Peugeot Speedfight 2 2-suw 49 4,2 96 7800
Yamaha Jog R/RR 2-suw 49 4,8 78 7900
Piaggio Liberty 50 2-suw 49 4,6 95 8700
Aprilia SR 50 Street 2-suw 49 4,8 98 8900
Aprilia Scarabeo 50 2-suw 49 3,4 94 8900
CPI GTR 2-suw 49 4,4 88 8900
Honda Zoomer 2-suw 49 4,9 79 8900
Piaggio NRG Power 2-suw 49 4,6 103 9200
Yamaha Aerox R 2-suw 49 4,8 92 9500
Yuki Bappa 250 4-suw 249,5 17 145 9600
Aprilia SR 50 R 2-suw 49 4,8 96 9900
Gilera Runner 50 2-suw 49 4,5 108 9900
Kymco Bet & Win 125 4-suw 124,6 11,5 138 9900
Vespa S 4-suw 124 10,3 110 10 400
Aprilia Mojito Custom 50 2-suw 49 6 90 10 500
Yamaha Cygnus 125 4-suw 124 8,6 109 10 900
Peugeot Jet Force C-Tech 2-suw 49 5,1 110 11 000
Kymco New Dink 175 4-suw 174,5 15,2 152 11 500
Honda SH 125 4-suw 124 13 123 11 900
Vespa LXV 4-suw 124 10,3 110 13 500
Aprilia Mojito 125 2-suw 125 10 115 13 900
Yamaha Majesty 125 4-suw 124 12,8 136 13 900
Aprilia Sportcity 200 4-suw 198 19 138 16 900
Aprilia Atlantic 250 4-suw 244 23 168 18 500
Aprilia Scarabeo 250 4-suw 244 21 189 18 500
Suzuki Burgman 200 4-suw 200 18,4 149 18 600
Yamaha X-Max 250 4-suw 250 20 159 18 900
Vespa GTS 250 4-suw 250 22 150 19 000
Piaggio Beverly 500 i.e. 4-suw 498 39 189 19 600
Kymco Xciting AFI 4-suw 498,5 38 200 20 900
Aprilia Atlantic 500 4-suw 460 37,5 199 23 900
Piaggio MP3 4-suw 249 22,5 b.d. 24 400
Aprilia Scarabeo 500 4-suw 460 40 220 25 900
Suzuki Burgman 400 4-suw 385 33 194 25 900
Yamaha Majesty 400 4-suw 395 34 201 25 900
Gilera Nexus 500 4-suw 498 39 189 30 100
Suzuki Burgman 650 Executive 4-suw 638 60 238 37 500
Yamaha T-Max 4-suw 499 44 197 37 900
Model Rodzaj silnika Pojemność skokowa (cm3) Moc maksymalna (KM) Masa własna (kg) Cena (zł)
Romet Ogar 900 4-suw 49,5 2,2 95 2700
Romet Pony Pro 4-suw 49,5 3,8 75 3400
Motobi Łoś 4-suw 49 3 95 3900
Generic Trigger SM 2-suw 49 5,8 99 8500
Generic Trigger X 2-suw 49 5,8 99 8500
Rieju RR 50 Sport 2-suw 50 8,5 88 8500
Rieju Spike 2-suw 50 8,5 89 8900
Yamaha DT 50 X 2-suw 49 1,7 98 10 900
CPI SM 50 2-suw 49 6,8 100 11 000
Gilera SMT 50 2-suw 49 2,5 96 11 400
Yamaha DT 50 R 2-suw 49 1,7 98 11 500
Aprilia RX 50 2-suw 49 2,7 111 11 900
Gas Gas 50 Rookie 2-suw 49 b.d. 93 12 800
Rieju MRX 50 Pro 2-suw 50 8,8 94 12 900
Yamaha TZR 50 2-suw 49 1,7 113 13 600
Rieju RS 50 Matrix 2-suw 50 9,5 107 13 900
Aprilia RS 50 2-suw 49 2,7 99 14 500

Autor: Dariusz Dobosz

d258bat
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d258bat
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj