Trwa ładowanie...
20-02-2006 15:05

Małe ale duże

Małe ale duże
d2xqs7l
d2xqs7l

Pojęcie „mały samochód” jest równie nieprecyzyjne jak definicja urody Miss Świata. Niemniej jednak w pewnym przybliżeniu udało się posegregować samochody według tzw. segmentów rynkowych.

Zastrzegamy się jednak, że auto dla niektórych małe, dla jego producenta jest z reguły zdecydowanie większe, o czym głoszą reklamy i nie tylko. Z drugiej strony, Dacia Logan o długości 425 cm klasyfikowana jest jako samochód mały, podobnie jak o 41 cm krótszy od niej Fiat Punto. W każdym razie można sądzić, że długość samochodu to nie wszystko i w klasyfikacji brane są również pod uwagę zupełnie inne czynniki, jak prestiż czy wyposażenie.

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9146/salon.jpeg',500,335) ) |
| --- | Według firmy Samar, monitorującej nasz rynek motoryzacyjny, aut małych sprzedano w 2005 r. najwięcej. Zsumowany udział pojazdów z segmentów: mini, mini plus i małe wyniósł bowiem 40,32 proc. (patrz tabela). Najchętniej kupowanym autem w Polsce jest Skoda Fabia, należąca do segmentu aut małych.

d2xqs7l

Cenowy chaos

Staraliśmy się też dociec, ile kosztują małe auta, co notabene przyszło nam z dużą trudnością. Cenowy chaos jest obecnie tak wielki, że wręcz nie sposób ustalić wiarygodną cenę. Zdecydowaliśmy, że podawanie ceny katalogowej przy istniejących obecnie rabatach i ofercie aut z poprzedniego roku mija się z celem. Z drugiej strony w niektórych przypadkach promocyjne ceny są teoretyczne, bowiem tańszych aut już po prostu nie ma. Tabelę z cenami prosimy traktować więc jako orientacyjną. Podane w niej ceny dotyczą modeli z podstawowym wyposażeniem i w najtańszej wersji silnikowej oraz nadwoziowej.

Mało samochodu za małe pieniądze

Najtańszym, nowym samochodem na naszym rynku jest Fiat 600, do niedawna znany jako Seicento. Mimo umiarkowanej ceny – 22 700 zł – chętnych do jego nabycia jest coraz mniej (spadek sprzedaży 2005/2004 – 61,6 proc.). Nieporównywalnie większym autem jest Dacia Logan, która kosztuje tylko 26 900 zł. Biorąc pod uwagę wymiary pojazdu, jego duży bagażnik i fakt, że został on specjalnie zaprojektowany dla krajów Europy Środkowo-Wschodniej, to wyjątkowo korzystna propozycja. Nie uważają tak potencjalni nabywcy, którzy zamiast Dacii wybierają chociażby o 900 zł droższego i mniejszego Fiata Pandę. Ich decyzja nie wynika tylko z pobudek patriotycznych, gdyż Panda produkowana jest w Polsce, ale bardziej prozaicznych powodów, jak zaufanie do marki. W cenie do 30 tys. zł mieszczą się jeszcze FSO Matiz, Renault Thalia, Chevrolet Spark i Kia Picanto.

Samochody najtańsze mają dwie wady – skromne wyposażenie, z reguły jedna poduszka powietrzna, i niską jakość materiałów użytych we wnętrzu. Za lepsze wyposażenie trzeba dopłacić i wtedy okazuje się, że tanie auto wcale nie jest takie tanie.

Za 40 tysięcy

Dysponując kwotą do 40 tys. zł, mamy do wyboru zdecydowanie więcej samochodów. W tej grupie znajdą się: ulubiony samochód Polaków – Skoda Fabia, Trojaczki – Citroen C1, Toyota Aygo i Peugeot 107 oraz VW Polo, Renault Clio, Chevrolet Aveo i Seat Ibiza. Z bardziej interesujących samochodów warto zwrócić uwagę na Fiata Grande Punto za 36 700 zł, Suzuki Swifta i nową Toyotę Yaris – każdy za 37 900 zł. Jest też małe kombi – Peugeot 206 SW za 38 200 zł. Wyposażenie seryjne obejmuje z reguły 2 poduszki powietrzne i wspomaganie układu kierowniczego. Korzystniej jest zamawiać pojazd z bogatszym wyposażeniem, gdyż dobieranie poszczególnych elementów osobno kosztuje drożej.

d2xqs7l

Wynalazki

Okazuje się, że w segmencie samochodów małych można znaleźć modele, których wysoka cena wynika z imagu marki lub innych specyficznych cech. Najdroższym małym pojazdem jest Mini One za 67 tys. zł. Cena jest usprawiedliwiona charyzmą brytyjskiej marki Mini i niemieckiego BMW, do którego Mini należy. Z ciekawszych pojazdów można wymienić Subaru Justy za 55 800 zł, który jako jedyny mały samochód ma napęd na wszystkie koła. Kto mieszka poza miastem, ten doceni jego zalety. Jego bliźniakiem jest znacznie tańszy Suzuki Ignis.

Inne ciekawe auto to Peugeot 1007 w cenie 52 900 zł, który ma przesuwane, boczne drzwi i można nim zaparkować przy dowolnej ścianie i jeszcze wysiąść. Ulubieniec eleganckich pań – Lancia Ypsilon – kosztuje 50 700 zł, ale to i tak niewiele za tyle urody. U zdobywcy nagród Mitsubishi Colta ceny zmieniają się jak w kalejdoskopie – ostatecznie stanęło na 47 790 zł plus 350 zł za dojazdowe koło zapasowe, bo w standzie jest zestaw naprawczy. Brat bliźniak Colta – Smart Forfour – kosztuje 53 900 zł i w tej cenie ma plastikowe panele poszycia nadwozia, które w razie stłuczki można dyskretnie wymienić. Dziwacznym pojazdem jest Smart Fortwo – przewozi 2 osoby i jest tak krótki, że zmieści się byle gdzie. Trzeba za niego zapłacić 41 900 zł. Dla ludzi społecznych jest 5-osobowy Seat Cordoba, za którego trzeba zapłacić 41 990 zł.

Walka o przetrwanie

Dzisiaj już nic się nie sprzeda bez reklamy i bez rabatu. Nieustająca promocja samochodów już się jednak klientom znudziła i specjaliści od marketingu muszą wymyślić coś nowego. Zmieniają się więc preferencje nabywców. Wyższa sprzedaż Skody Fabii niż Fiata Seicento czy nawet Pandy świadczy o tym, że najtańszy samochód na rynku nie jest automatycznie jego liderem. Ważne jest to, co za nasze pieniądze dostaniemy. Chodzi o całokształt – prestiż marki, moc silnika i wyposażenie standardowe. Lansowane obecnie 3-cylindrowe silniczki nie mają szans w oczach polskich kierowców, z których każdy walczy na jezdni o własne życie.

Sprzedaż Zmiana Udział w rynku
2005 2004 % Ilość sztuk 2005 2004
Mini
Fiat Seicento 3 399 8 851 -61,60 -5 452 1,44 2,78
FSO/Daewoo Matiz 1 151 2 357 -51,17 -1 206 0,49 0,74
Chevrolet Spark 470 0 - +470 0,20 0,00
Mini Plus
Fiat Panda 12 991 28 000 -53,60 -15 009 5,52 8,80
Kia Picanto 1 601 711 125,18 +890 0,68 0,22
Citroen C1 475 0 - +475 0,20 0,00
Małe
Skoda Fabia 16 789 26 411 -36,43 -9 622 7,13 8,30
Toyota Yaris 8 218 12 100 -32,08 -3 882 3,49 3,80
Opel Corsa 6 633 10 528 -37,00 -3 895 2,82 3,31
Segment Sprzedaż Zmiana Udział w rynku
2005 2004 % Ilość sztuk 2005 2004
Mini 5 169 11 271 -54,14 -6 102 2,19 3,54
Mini plus 15 921 30 150 -47,19 -14 229 6,76 9,48
Małe 73 884 105 022 -29,65 -31 138 31,37 33,02
Marka Model Pojemność skokowa (l)/ Moc (KM) Rodzaj nadwozia/ ilość drzwi Cena (zł)
Fiat 600 1,1/54 hatchback/3 22 700
Dacia Logan 1,4/75 sedan/4 26 900
Fiat Panda 1,1/54 hatchback/5 27 800
FSO Matiz 0,8/51 hatchback/5 27 900
Renault Thalia 1,2/75 sedan/4 28 750
Chevrolet Spark 0,8/52 hatchback/5 28 900
Kia Picanto 1,0/61 hatchback/5 29 990
Fiat Punto 1,2/60 hatchback/3 31 500
Citroen C1 1,0/68 hatchback/3 31 800
Peugeot 107 1,0/68 hatchback/3 31 800
Volkswagen Fox 1,2/55 hatchback/3 31 990
Hyundai Getz 1,1/66 hatchback/3 32 400
Skoda Fabia 1,2/54 hatchback/5 32 490
Chevrolet Aveo 1,2/72 hatchback/3 32 890
Toyota Aygo 1,0/68 hatchback/3 33 700
Skoda Fabia 1,2/54 sedan/4 33 740
Ford Fiesta 1,3/70 hatchback/3 33 990
Kia Rio 1,4/97 hatchback/5 34 400
Peugeot 206 1,4/75 hatchback/3 34 400
Fiat Albea 1,2/80 sedan/4 34 990
Chevrolet Aveo 1,2/72 sedan/4 35 090
Opel Agila 1,0/60 hatchback/5 35 750
Opel Corsa 1,0/60 hatchback/3 36 300
Fiat Grande Punto 1,2/65 hatchback/3 36 700
Nissan Micra 1,2/65 hatchback/3 37 700
Suzuki Swift 1,3/92 hatchback/3 37 900
Toyota Yaris 1,0/69 hatchback/3 37 900
Volkswagen Polo 1,2/55 hatchback/3 37 990
Peugeot 206 SW 1,4/75 kombi/5 38 200
Renault Clio 1,2/75 hatchback/3 39 900
Suzuki Ignis 1,3/92 hatchback/5 39 900
Seat Ibiza 1,2/64 hatchback/3 39 990
Citroen C 2 1,2/61 hatchback/3 41 400
Honda Jazz 1,2/78 hatchback/5 41 400
Smart Fortwo 0,7/50 hatchback/3 41 900
Seat Cordoba 1,2/64 sedan/4 41 990
Citroen C 3 1,2/61 hatchback/5 42 900
Ford Fusion 1,4/80 hatchback/5 44 740
Mitsubishi Colt 1,1/75 hatchback/3 47 790
Lancia Ypsilon 1,2/60 hatchback/3 50 700
Peugeot 1007 1,4/75 hatchback/3 52 900
Smart Forfour 1,1/75 hatchback/5 53 900
Subaru Justy 1,3/94 hatchback/5 55 800
Mercedes-Benz Klasa A 1,5/95 hatchback/3 66 500
Mini One 1,6/90 hatchback/3 67 000

Autor: Ryszard Polit

d2xqs7l
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2xqs7l
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj