Lwi pazur - Peugeot 308
Peugeot 308 jest spadkobiercą modelu 307, który odniósł ogromny sukces rynkowy, po tym jak zadebiutował w 2001 roku, aby następnie w 2005 roku przejść "operację plastyczną". Tajemnicą powodzenia tego auta była przede wszystkim niebanalna stylistyka, a w prostej linii, nadwozie będące powiększoną kopią modelu 206. Do tego dochodziło komfortowe i praktyczne oraz obszerne wnętrze, dzięki podwyższonemu nadwoziu. Obecny kompakt Peugeot o numerze 308 zadebiutował w połowie zeszłego roku, pierwszy w ofercie o końcówce "8".
Podobnie jak w przypadku poprzednika, linia stylistyczna obecnego 308 dzielona jest z mniejszym w ofercie modelem oznaczonym 207. To oznacza pociągłe i zachodzące wysoko na błotniki przednie światła i charakterystyczną dla wszystkich nowych modeli Peugeot, wielką "paszczę lwa". Ogólny kształt nadwozia pozostał jednak bez większych zmian w stosunku do poprzednika i każdy kto choć raz widział 307, od razu rozpozna jego następcę. Długie na 4276 mm, szerokie na 1815 mm i wysokie na 1498 mm nadwozie o rozstawie osi wynoszącym 2608 mm zapewnia odpowiedni poziom komfortu i przestrzeni w kabinie. A całe wnętrze wygląda bardzo elegancko i jest ergonomiczne.
Model 307 zasłynął jako wyjątkowe i ekskluzywne kombi oznaczone symbolem SW. Największą atrakcją był duży i nieruchomy szklany dach, który zapewniał niezapomniane wrażenia podczas jazdy i skutecznie rozjaśniał wnętrze auta. Do tego oferował możliwość montażu w przestrzeni bagażowej dwóch dodatkowych foteli, zapewniając tym samym szansę przewiezienia na pokładzie w sumie 7 osób.
W tym roku planowany jest debiut rynkowy 308 SW, zaprezentowanego na marcowym Salonie Samochodowym w Genewie następcy tego obszernego i stylowego kombi. W bagażniku znów znalazły się dwa składane fotele, a szklany dach urósł, zapewniając wnętrzu jeszcze więcej słonecznego światła.
Niestety, na razie brak jest konkretnych planów rynkowych związanych z następcą zgrabnego 307 CC - auta typu coupe-cabrio ze składanym sztywnym dachem. Póki co, podstawowym i jedynym dostępnym nadwoziem pozostaje hatchback w wersji 3- i 5-drzwiowej. Mimo iż tego nie widać, to auto pod względem technicznym jest bliźniaczą konstrukcją z Citroenem C4, w ramach wspólnego koncernu PSA.
W zeszłym roku Peugeot 308 został doceniony przez niemiecki tygodnik Auto Bild, otrzymując od niego prestiżową nagrodę w postaci "Złotej kierownicy". Sukces został również odniesiony w testach zderzeniowych Euro NCAP, gdzie auto zdobyło 5 gwiazdek.
Polska oferta silnikowa składa się z sześciu jednostek napędowych. Najsłabszy silnik benzynowy w ofercie ma pojemność 1.4 litra i rozwija moc 95 KM. Oprócz niego dostępne są jeszcze dwa "benzyniaki" o pojemności 1.6 litra. Pierwszy wariant ma moc 120 KM, a drugi przy wsparciu turbosprężarki "wyciska" 150 KM. Dla oszczędnych przewidziano trzy silniki wysokoprężne z rodziny HDI. Dwa podstawowe mają pojemność 1.6 litra, gdzie słabszy wariant osiąga moc 90 KM, a mocniejszy 110 KM. Najmocniejszy diesel ma już pojemność 2 litrów i legitymuje się mocą 136 KM.
Peugeot 308 oferowany jest w trzech podstawowych poziomach wyposażenia: Presence, Trendy i Premium. Najtańszy w ofercie 3- drzwiowy model 308 wyposażony w silnik benzynowy o pojemności 1.6 litra z wyposażeniem Presence to wydatek 56 600 zł. Dopłata do drugiej pary drzwi wynosi 1 500 zł, a lakier metalik to koszt 1 800 zł. Najdroższe 308 w wersji 5-drzwiowej z silnikiem 2.0 HDI i wyposażeniem Premium to już 81 800 zł. Obecnie w ofercie dostępna jest również specjalna wersja Grand Prix, która odznacza się atrakcyjnym wyposażeniem w rozsądnej cenie.
Tomasz Horna
wydanie internetowe: www.motobiznes.pl