W piątek pierwsi kierowcy przejechali nową obwodnicą Nowej Soli (Lubuskie). Budowa południowego obejścia miasta kosztowała 46,5 mln zł, a inwestorem był podległy samorządowi regionu Zarząd Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze.
Jak poinformował PAP rzecznik Zarządu Woj. Lubuskiego Michał Iwanowski, inwestycja została sfinansowana z funduszy unijnych i budżetu woj. lubuskiego. Z pierwszego z tych źródeł, w ramach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego przeznaczono na jej budowę 37,8 mln zł, a z drugiego 8,8 mln zł.
Trasa obejścia połączyła istniejące drogi wojewódzkie nr 315 oraz 297 i pozwoliła na wyprowadzenie ruchu tranzytowego ze zwartej zabudowy miasta. Nowa droga skraca także czas przejazdu przez Nową Sól i zwiększa komfort jazdy i bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
Ponadto obwodnica komunikuje nowosolskie tereny specjalnej strefy ekonomicznej (K-SSSE) z innymi drogami.
W ramach inwestycji powstała droga o długości prawie 5 km, dwa skrzyżowania i rondo. Ponadto wykonano m.in. kanalizację deszczową, wiadukt na linią kolejową oraz wiadukt drogowy nad samą obwodnicą.
Docelowo południowa obwodnica Nowej Soli zostanie wpięta do ronda na łącznicy drogi ekspresowej S3. Dojedzie do tego podczas budowy drugiej jezdni S3.
Rzecznik Urzędu Miejskiego w Nowej Soli Ewa Batko powiedziała PAP, że budowa południowej obwodnicy Nowej Soli jest kluczowym elementem strategii dalszego rozwoju miasta, powiatu oraz regionu.
"Liczymy na trzeci etap jej budowy, czyli od ulicy Głogowskiej do mostu przez Odrę, deklarujemy współfinansowanie projektu oraz wykup gruntów" - dodała.