Trwa ładowanie...
14-06-2016 13:01

Łożyska i piasty kół: jak rozpoznać zbliżającą się awarię?

Łożyska i piasty kół: jak rozpoznać zbliżającą się awarię?Źródło: zdjęcie producenta
d1kh6n0
d1kh6n0

Łożysko i piasta stanowią podstawowy element układu zawieszenia. Ich prawidłowe funkcjonowanie jest niezwykle istotne z punktu widzenia naszego bezpieczeństwa, a nawet najmniejsza usterka może okazać się bardzo niebezpieczna. Z tego powodu warto umieć rozpoznać objawy zbliżającej się awarii.

Łożysko i piasta pełnią w aucie bardzo ważną rolę, gdyż to dzięki nim koła mogą się obracać na nieruchomych osiach zawieszenia. Pod względem konstrukcji można je podzielić na dwa rodzaje: te nakładane na nieruchomą oś koła oraz te, które przykręca się do zawieszenia w całości. W pierwszym przypadku elementem nieruchomym jest bieżnia wewnętrzna łożyska, a ruchomym zewnętrzna – to na niej opiera się piasta i przykręcane jest koło jezdne. Inaczej sprawa wygląda w samochodach z piastą i łożyskiem mocowanymi do zawieszenia jako całość – tam to bieżnia zewnętrzna jest elementem nieruchomym, natomiast w bieżni wewnętrznej znajduje się oś piasty, do której mocuje się koła.

Obecnie na rynku dostępne są trzy generacje łożysk. Pierwszą stanowią kompaktowe łożyska wymienne, które składają się z dwóch łożysk zamkniętych w jednej szczelnej obudowie. Wyposażone są one w fabryczny smar oraz mają ustawione napięcie wstępne. Do drugiej generacji należą często spotykane w samochodach m. in. Volkswagena i Forda moduły łożyska z piastą, które również posiadają fabryczny smar oraz ustawione napięcie wstępne, ale są nierozbieralne i trzeba je wymieniać w całości. Ostatnią generacją są całe moduły, które zawierają nie tylko łożysko i piastę, ale również kołnierze do mocowania tarczy hamulcowej, koła oraz zwrotnicy. Coraz częściej można w nich także spotkać czujniki prędkości obrotowej, które umożliwiają poprawną pracę systemom ABS oraz ESP. Ich największą zaletą jest łatwość montażu - cały podzespół przykręca się do zawieszenia trzema lub czterema śrubami, a zatem nie istnieje możliwość popełnienia jakiegokolwiek błędu. Warto zauważyć, że tego typu moduły są czasami rozbieralne, ale można w
nich wymienić jedynie część z łożyskiem.

Łożysko oraz piasta koła należą do stosunkowo odpornych części samochodowych, jednak i one mają swoją określoną trwałość. Na ich żywotność wpływa wiele różnych czynników, m.in. technika jazdy oraz stan nawierzchni. Należy pamiętać, że warunki eksploatacji pojazdu w znacznym stopniu przekładają się także na wytrzymałość łożyska. Przykładowo, częste jeżdżenie po górach lub wykorzystywanie samochodu do jazdy sportowej skutkuje wytapianiem się smaru i w ten sposób mocno skraca się wytrzymałość łożyska. Może się również zdarzyć, że do łożyska przypadkiem dostanie się woda, która z czasem doprowadzi do korozji. Ponadto, łożysko może stracić zdolność do pracy z powodu niewłaściwej konserwacji i magazynowania, użycia niewłaściwego smaru lub niestarannego montażu.

d1kh6n0

Po czym jednak rozpoznać uszkodzenie łożyska i piasty? Czasami wystarczy jedynie dobry słuch, gdyż najbardziej charakterystycznym objawem możliwej awarii bywa odgłos buczenia towarzyszący jeździe samochodem. Drugim elementem świadczącym o możliwym zużyciu łożyska jest wyczuwalny luz koła. Jeżeli zaś poziom zużycia piasty jest już w zaawansowanej fazie, to dodatkowo może wystąpić drganie kierownicy. Żadnego niepokojącego sygnału nie wolno bagatelizować, gdyż awaria jakiegokolwiek elementu może doprowadzić do zablokowania kół i w rezultacie przyczynić się do utraty kontroli nad pojazdem.

Kluczem do sukcesu podczas wymiany łożyska jest prawidłowy montaż, gdyż przeprowadzony w nieodpowiedni sposób jedynie przyczyni się do szybszego zużycia części. Przy wymianie łożyska i piasty koła koniecznie trzeba się trzymać zaleceń producenta samochodu/części, a cały proces przeprowadzać w czystych warunkach i bez korygowania łożyska młotkiem. Wymiana uszkodzonego łożyska nie należy jednak do łatwych, gdyż wymaga podniesienia samochodu oraz zdemontowania kół, hamulców oraz tarczy hamulcowej. Dlatego jeżeli nie posiadamy odpowiedniej wiedzy, to lepiej zatrudnić wykwalifikowanego specjalistę.

Źródło: Mototarget.pl/Autoczescionline.pl

d1kh6n0

ll

d1kh6n0
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1kh6n0
Więcej tematów