Trwa ładowanie...
25-04-2013 14:23

Loeb rusza na podbój chmur Kolorado

Loeb rusza na podbój chmur KoloradoŹródło: zdjęcie producenta
d43llm6
d43llm6

9-krotny mistrz świata Sebastien Loeb wystartuje 30 czerwca w legendarnym wyścigu Pikes Peak International Hill Climb. Zasiądzie on za kierownicą Peugeota 208 T16 Pikes Peak. Seryjny mieszczuch francuskiej firmy został poddany ekstremalnemu tuningowi.

W porównaniu z seryjną 208-ką konstrukcja została znacznie zmodyfikowana, specjalnie z myślą o udziale w amerykańskiej imprezie. Pojazd wystartuje w klasie "unlimited", gwarantującej sporą dowolność w zakresie zmian technicznych. Specjalnie na Pikes Peak Peugeot Sport przygotował nową wersję podwójnie doładowanego silnika V6, który powstał z myślą o imprezach wytrzymałościowych. Z 875-konnym silnikiem pod maską Peugeot 208 T16 Pikes Peak dysponuje mocą większą niż bolidy Formuły 1.
Przygotowując odpowiedni samochód dla mistrza, inżynierowie Peugeot Sport wiele uwagi poświęcili obniżeniu masy własnej auta. Udało im się zejść do 875 kg. Dzięki temu możliwe było osiągnięcie współczynnika mocy do masy o wartości 1:1.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Peugeot 208 T16 Pikes Peak wykorzystuje część rozwiązań technologicznych zastosowanych w zwycięskim Peugeot 908 z 24-godzinnego wyścigu Le Mans. Ponieważ zeszłoroczna edycja Pikes Peak po raz pierwszy w całości odbyła się na wyasfaltowanej trasie, monstrum stworzone przez Peugeot Sport to praktycznie prototyp do wyścigów wytrzymałościowych. Oba pojazdy mają wspólny układ jezdny i hamulcowy oraz pakiet rozwiązań aerodynamicznych, takich jak specjalny wlot powietrza czy imponujący rozmiarami spojler o szerokości 2 metrów, który pierwotnie wykorzystywany był w pierwszej generacji modelu 908 HDi FAP. Podobnie jak pakiet aerodynamiczny pojazdu startującego w Le Mans, również i elementy aerodynamiczne 208-ki zostały mocno zmodyfikowane i dostosowane do jego konstrukcji.

d43llm6

Wyzwaniem jest przede wszystkim wysokość, na jakiej rozegra się wyścig - rozpoczęcie na 2 865 m n.p.m. a zakończenie na 4 301 m. n.p.m. W praktyce każdy wolnossący silnik spalinowy traci 1 proc. swojej mocy na każde kolejne 100 m wzwyż. Wyposażony w podwójnie doładowaną jednostkę 3,2 V6 samochód będzie najmocniejszym, jakim w swojej karierze jechał słynny Francuz.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Konstruktorzy podczas budowy 208 T16 Pikes Peak wzorowali się na kilku innych pojazdach, począwszy od modelu 908 z 24-godzinnego wyścigu Le Mans a skończywszy na 405 T16, który odnosił spektakularne sukcesy w amerykańskiej imprezie w 1988 i 1989 r.

Gdy w 1916 r. otwarto drogę wiodącą na wierzchołek góry zaczęli się tam pojawiać poszukiwacze wrażeń. Obecnie wyścig przyciąga ponad 150 kierowców, którzy zasiadają za sterami często niewiarygodnych pojazdów. Do pokonania jest 20-kilometrowa, niezwykle kręta (156 zakrętów) trasa asfaltowa. Rekord przejazdu należy do Nobuhuro Tajima, który 2011 r. za kierownicą Suzuki SX4 "wykręcił" czas 9:51:278 min.

Źródło: Peugeot

ll/moto.wp.pl

d43llm6
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d43llm6
Więcej tematów