Łódzkie/ Bilet aglomeracyjny także w Sieradzu, Zduńskiej Woli i Łasku
Sieradz, Zduńska Wola i Łask - to kolejne miasta, które od października przystępują do Wspólnego Biletu Aglomeracyjnego (WBA). Wspólne bilety honorowane będą w pociągach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, Przewozów Regionalnych oraz w komunikacji publicznej tych miast.
Porozumienie rozszerzającego ofertę WBA na linii sieradzkiej o komunikację lokalną Sieradza, Zduńskiej Woli i Łasku podpisały w poniedziałek władze tych miast, marszałek woj. łódzkiego i przedstawiciele przewoźników. Wcześniej wspólny bilet obowiązywał dla Łodzi, Pabianic i Zgierza.
WBA to 30-dniowe bilety imienne ważne w pociągach ŁKA, która jest spółką samorządu województwa, Przewozów Regionalnych, a także - w zależności od trasy - w pojazdach komunikacji miejskiej Łodzi, Pabianic, Zgierza, Sieradza, Łasku i Zduńskiej Woli. Dzięki niemu nie trzeba kupować wielu biletów na poszczególne środki transportu w tych miastach; ma to ułatwiać podróżowanie i być tańszą alternatywą dla pasażerów.
"Budujemy pełen system, włączamy kolejnych lokalnych przewoźników - to będzie transport publiczny Sieradza, Zduńskiej Woli i Łasku" - mówił marszałek woj. łódzkiego Witold Stępień. Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska liczy, że rozwój kolei i biletu aglomeracyjnego będzie też impulsem rozwojowym dla stolicy regionu.
"Liczę, że spora część przyszłych studentów mając świadomość, że będą mogli łatwo dojeżdżać codziennie do Łodzi, wybierze studiowanie w naszym mieście, a nie będzie wyjeżdżała na studia do innych regionów" - uważa Zdanowska.
Od 1 października WBA umożliwiający podróżowanie po Łodzi nie tylko tramwajami autobusami, ale także koleją kosztować ma 82 zł, czyli tylko o 2 zł więcej niż bilet miesięczny łódzkiego MPK. Dla dojeżdżających do Łodzi z Pabianic i Zgierza cena WBA wynosić będzie 114,40 zł. Bilety ulgowe będą tańsze o 50 proc.
Bilety aglomeracyjne można kupić m.in. w punktach sprzedaży łódzkiej "migawki" oraz na wybranych dworcach kolejowych. Trwają rozmowy z kolejnymi samorządami, m.in. Głowna i Łowicza, w sprawie rozszerzenia funkcjonowania biletu.
Łódzka Kolej Aglomeracyjna ruszyła w połowie czerwca tego roku. Obsługuje na razie trasę Łódź-Sieradz, a także połączenia Zgierz-Łódź Widzew.
Tabor ŁKA stanowi obecnie sześć pojazdów szynowych Flirt3 wyprodukowanych przez firmę Stadler Polska. Kolejnych 10 zostanie dostarczonych w październiku, a cztery następne - w lutym 2015 r. W sumie ŁKA ma dysponować 20 nowoczesnymi składami.
W październiku ma się zakończyć budowa nowoczesnego zaplecza technicznego dla taboru na stacji Łódź Widzew. Firma Stadler Polska w ramach kontraktu przez 15 lat będzie zajmowała się w nim serwisowaniem i utrzymaniem pojazdów. "Rozpoczęły się odbiory techniczne zaplecza. Myślę, że 1 listopada będzie ono już działać i zacznie obsługiwać pierwsze pociągi" - powiedział PAP prezes ŁKA Andrzej Wasilewski.
Po dostawie 10 kolejnych składów ŁKA stanie się od listopada jedynym przewoźnikiem na trasie Łódź-Sieradz. Mają też rozpocząć się przejazdy koleją obwodową od Łodzi Kaliskiej przez Łódź Chojny do Widzewa. Wkrótce przewoźnik chce uruchomić także połączenia z Łodzi do Łowicza, Koluszek i Kutna.
Wartość projektu "Budowa systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej" przekracza 457 mln zł, z czego ponad 193 mln zł pochodzi z Funduszu Spójności.