Łódzki magistrat przygotował dziesięć lokalizacji wielopoziomowych parkingów, które mają zapewnić miejsca dla kilku tysięcy pojazdów w ścisłym centrum Łodzi. Ich budowa związana będzie m.in. z likwidacją miejsc parkingowych na ulicach w okolicy tych obiektów.
Jak poinformowała na konferencji w czwartek Justyna Piech z Biura ds. Rewitalizacji i Rozwoju Zabudowy Miasta, obecnie prowadzony jest nabór do dialogu technicznego w sprawie budowy pierwszego z zaplanowanych parkingów przy ul. Nawrot 3/5.
Do dialogu zgłosiło się dwóch inwestorów zainteresowanych zaprojektowaniem, budową i zarządzaniem obiektem. "Zainteresowanie inwestorów jest duże, dlatego przedłużyliśmy termin składania wniosków o udział w dialogu technicznym. Przedmiotem dialogu będzie wybór optymalnej metody realizacji inwestycji - pod kątem prawnym, ekonomiczno-finansowym i społecznym" - wyjaśniła.
W najbliższych dniach biuro ma ogłosić nabór do dialogu technicznego związanego z budową parkingu przy ul. Zachodniej 66/68. Kolejne wielopoziomowe parkingi zaplanowano na działkach przy ul. Piotrkowskiej 94 (za frontową kamienicą), Jaracza 22, Traugutta 7, Rewolucji 10, Ogrodowej 30/32, na skrzyżowaniach ul. Sienkiewicza i Narutowicza oraz Wólczańskiej i Zielonej, a także na dziedzińcu za Urzędem Miasta - od strony pl. Komuny Paryskiej.
Warunkiem uczestnictwa w dialogu technicznym jest doświadczenie w budowie i administrowaniu wielopoziomowymi parkingami. Magistrat dopuszcza realizację inwestycji w ramach koncesji, dzierżawy i sprzedaży nieruchomości.
Według dyrektora Biura ds. Rewitalizacji Marka Obijalskiego, który mówił o projekcie przed rozpoczęciem naboru inwestorów, parkingi umiejscowione w lukach pomiędzy kamienicami nie będą raczej betonowymi konstrukcjami, jakie znamy np. z centrów handlowych. Preferowane będą konstrukcje lekkie, parkingi karuzelowe, działaniem przypominające windy.
Budowa parkingów będzie wiązała się ze zmianami na ulicach w centrum miasta. W najbliższym sąsiedztwie tych obiektów zlikwidowane zostaną miejsca parkingowe na ulicy. Jak zaznaczyła wicedyrektor ds. inwestycji Zarządu Dróg i Transportu Katarzyna Mikołajec, obecnie na niemal każdej ulicy w okolicy ul. Piotrkowskiej jeden pas zarezerwowany jest dla parkujących samochodów. Parkingi wielopoziomowe pozwolą na wygospodarowanie miejsca dla kilkuset pojazdów na obszarze, gdzie obecnie mieści się ich kilkadziesiąt.
"Pojawi się możliwość odzyskania przestrzeni w pasach drogowych. Oczywiście nie zlikwidujemy całkowicie możliwości parkowania samochodów przy chodnikach, ale możemy to ograniczyć. Odzyskaną w ten sposób przestrzeń będzie można na nowo wykreować, np. zaproponować mieszkańcom nowe, szersze chodniki, małą architekturę, np. ławki, więcej zieleni" - podkreśliła Mikołajec.
Magistrat szacuje, że w strefie wielkomiejskiej Łodzi istnieje zapotrzebowanie na kilka tysięcy miejsc parkingowych. Każdy z wielopoziomowych parkingów ma zapewnić od 300 do 500 stanowisk. Plany zakładają, że pierwszy - przy ul. Nawrot 3/5 powstanie w 2016 r.