Łódź/Ok. 2,3 mld zł na strategiczne projekty komunikacyjne
Łódź uzyska 2,3 mld zł dofinansowania na projekty o strategicznym znaczeniu dla rozwoju społeczno-gospodarczego kraju - poinformowała w czwartek prezydent Łodzi Hanna Zdanowska. Oprócz budowy tunelu łączącego stacje Łódź Kaliska i Łódż Fabryczna, dofinansowany zostanie transport publiczny.
Zdanowska podała, że wiceminister rozwoju Witold Słowik zatwierdził zaktualizowany Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych (SzOOP) Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. "Do tej pory na liście tej znajdował się tunel średnicowy, który ma połączyć stacje Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska. Teraz pojawiła się nowa inwestycja, którą umownie nazywamy +Tramwajem dla Łodzi+" - zaznaczyła.
Jak wyjaśniła prezydent, kompleksowy program integracji sieci niskoemisyjnego transportu publicznego w metropolii łódzkiej obejmuje rozbudowę sieci tramwajowej i podłączenie do istniejących już i zmodernizowanych wcześniej systemów komunikacji, m.in. Tramwaju Regionalnego i Trasy W-Z. Na projekt składa się przebudowa infrastruktury torowo-sieciowej na kluczowych arteriach miasta, zakup nowych tramwajów, modernizacja zajezdni Chocianowice.
"Łączny koszt obu inwestycji to prawie 3 mld zł, z czego 2,3 mld zł miasto uzyska w formie dofinansowania. Wpisanie na listę SzOOP uprawnia miasto do aplikowania bezkonkursowego; zatem wymienione projekty po złożeniu właściwego wniosku są do realizacji i nie podlegają procedurze konkursowej. Będziemy mogli je realizować już od tego roku" - podkreśliła Zdanowska.
Według wicedyrektor Zarządu Dróg i Transportu (ZDiT) Katarzyny Mikołajec, po wykonaniu projektu Łódź zyska prawie 11 km zmodernizowanych i dobudowanych linii tramwajowych, a także integrację sieci tramwajowej z Łódzkim Tramwajem Regionalnym, Trasą W-Z i Łódzką Koleją Aglomeracyjną.
Szacowany wkład UE w budowę i modernizację niskoemisyjnego transportu publicznego w Łodzi podany w wykazie to 411 mln zł. Jak zapowiada magistrat, realizacja projektu rozpocznie się już w tym roku od przebudowy skrzyżowania Dąbrowskiego - Rydza - Śmigłego.
Kolejne etapy projektu realizowane będą do końca 2021 r. Obejmą m.in. budowę nowej linii tramwajowej na ul. Nowowęglowej od ul. Tramwajowej do włączenia w ul. Kopcińskiego wraz z przebudową wiaduktu na ul. Kopcińskiego, przebudowę linii tramwajowej na al. Śmigłego-Rydza od ul. Przybyszewskiego do ul. Dąbrowskiego oraz przebudowę torowiska wraz z infrastrukturą na ulicach: Przybyszewskiego, Dąbrowskiego, Rzgowskiej. Nowe torowisko, łączące al. Śmigłego-Rydza z ul. Rzgowską, powstanie na ul. Broniewskiego.
Plany zakładają też przebudowę wiaduktów drogowych i tramwajowego na ul. Przybyszewskiego nad torami kolejowymi wraz z rozbudową układu drogowego w rejonie tych obiektów. Zmodernizowana zostanie zajezdnia Chocianowice. Planuje się też zakup 30 nowoczesnych tramwajów.
ZDiT skupi się obecnie na przygotowaniu wniosku o dofinansowanie, który musi być złożony do końca roku. "Jesteśmy gotowi, by aplikować o te środki, uzyskać odpowiednie decyzje do końca 2016 r. i w przyszłym roku rozpocząć realizację zadania" - podkreśliła Mikołajec.
Drugi uwzględniony na liście SzOOP projekt dotyczy budowy kolejowego tunelu średnicowego pod Łodzią; w tym przypadku wnioskodawcą są PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Szacowana kwota dofinansowania to 1,76 miliarda zł.