Łódź/ Ogłoszono kolejny przetarg na system roweru publicznego
Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi ogłosił kolejny przetarg na uruchomienie Łódzkiego Roweru Publicznego (ŁRP). Dwa poprzednie postępowania zostały unieważnione. System rowerowy to propozycja zgłoszona podczas pierwszej edycji budżetu obywatelskiego.
Miasto zarezerwowało na ten cel 13,5 mln zł.
Trzeci już przetarg ma zostać rozstrzygnięty w październiku tego roku. Jeżeli tym razem nic nie stanie na przeszkodzie, to umowa z wykonawcą powinna zostać podpisana najpóźniej w listopadzie, a ŁRP powinien być gotowy do końca kwietnia 2016 r. - poinformował w piątek rzecznik ZDiT Piotr Grabowski. To dokładnie rok później niż pierwotnie planowało miasto.
W Łodzi zaplanowano utworzenie na początek 100 stacji obsługujących rower publiczny z tysiącem jednośladów. Mają one powstać głównie w centrum miasta. System miał zacząć działać wiosną tego roku, ale postępowania przetargowe zostały unieważnione.
Zdaniem radnego Bartosza Domaszewicza z komitetu sterującego ds. roweru publicznego, stało się tak, bowiem Łódź padła ofiarą "wojny" między dwiema dużymi firmami, które toczyły ją także w innych miastach. Do kolejnego postępowania przetargowego miasto zdecydowało się wprowadzić kilka zmian, które - zdaniem radnego - mają poprawić przyszłą usługę.
Wykonawca będzie miał dodatkowo obowiązek wprowadzenia systemu GPS, który będzie śledził ruch rowerów i co miesiąc będzie musiał przekazywać miastu raport dot. najczęściej wybieranych tras. "To będzie dla nas wymierna informacja pokazująca, gdzie są do przeprowadzania najbardziej pilne inwestycje rowerowe" - zaznaczył Domaszewicz.
Konieczne będzie także zintegrowanie systemu z tzw. migawką, czyli okresowym biletem komunikacji miejskiej. "To spowoduje, że ten system będzie jeszcze bardziej włączony w system transportowy miasta i będzie miał szansę uzupełniać komunikację zbiorową" - dodał.
W systemie ŁRP, obok wcześniej już wymaganych rowerów rodzinnych, ma się znaleźć też 5 proc. tandemów. Zamówienie dotyczy także uruchomienia strony internetowej oraz aplikacji mobilnej. Zdaniem radnego pomimo wprowadzenia dodatkowych warunków i usług koszt inwestycji powinien zamknąć się w kwocie zarezerwowanej na ten cel przez miasto, czyli 13,5 mln zł.
"Mamy nadzieję, że tym razem wykonawcy nie będą już prowadzili batalii kosztem Łodzi"- dodał Domaszewicz.
Pierwszy ogłoszony w 2014 roku przetarg został unieważniony, a drugi we wrześniu wygrała firma Nextbike Polska, która zaoferowała stworzenie systemu ŁRP za ponad 8,8mln zł brutto. Jej konkurent, spółka BikeU zaproponowała cenę ponad 12,5 mln zł brutto i złożyła odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej. Ta orzekła, że złożenie oferty zawierającej rażąco niską cenę powoduje ograniczenie dostępu do rynku innym wykonawcom i w kwietniu tego roku ZDiT unieważnił wybór oferty Nextbike.
Wybrano wówczas ofertę spółki BikeU za ponad 12,5 mln zł brutto, którą ZDiT jednak szybko unieważnił. Na jaw wyszło bowiem, że w przetargu mogło dojść do posłużenia się sfałszowaną opinią bankową; sprawa trafiła do prokuratury.