Lexus CT200h: hybrydowa wojna rozpoczęta
Po zapowiedzi wprowadzenia na rynek hybrydowej Hondy Jazz (a więc kolejnego modelu z elektrycznym silnikiem wspomagającym jednostkę spalinową) Toyota oznajmiła, że do końca 2012 roku na rynku pojawi się aż 6 aut z ekologicznym napędem. Jednym z nich będzie Lexus CT 200h pierwszy kompaktowych samochód hybrydowy klasy premium. Zapowiada się więc prawdziwa wojna między japońskimi markami.
Pod maską mierzącego 4,32 m długości CT znalazł się 1,8 litrowy, benzynowy silnik o mocy 99 KM, motor elektryczny (80 KM) oraz prądnica o mocy 42 kW. Silnik elektryczny, prądnica i przekładnia planetarna umieszczone zostały w zwartej obudowie, o rozmiarach porównywalnych z rozmiarami typowej skrzyni biegów. Napęd na przednie koła przekazywany jest za pośrednictwem bezstopniowej przekładni CVT z elektrycznym sterowaniem Shift-by-Wire. Kierowca będzie miał trzy tryby jazdy do wyboru: EV (w pełni elektryczny), ECO i SPORT.
Silnik elektryczny może pracować równocześnie z jednostką benzynową, wspomagając przyspieszanie , oraz niezależnie, służąc do napędu kół podczas jazdy autem w trybie EV. Podczas zwalniania lub hamowania, silnik elektryczny pracuje jak alternator, umożliwiając odzyskiwanie traconej energii.
W trybie jazdy EV, nowy, w pełni hybrydowy Lexus charakteryzuje się zerową emisją zanieczyszczeń podczas jazdy o zasięgu do dwóch kilometrów z prędkością do 45 km/h.
Nowy Lexus rozpędza się do setki w 10,3 s, a prędkość maksymalna auta wynosi 180 km/h . Średnie zużycie paliwa wynosi 3,8 l/100km, a emisja CO2 na 1 km zaledwie 89 g. Co ciekawe, według producenta spalanie w mieście ma być jedynie o 0,1 l/100 km większe niż w cyklu mieszanym.
Model CT 200h wytwarzany jest w fabryce Toyoty w Kyushu, gdzie w roku 2008 rozpoczął produkcję zakład Kokura, będący pierwszym na świecie zakładem stworzonym z myślą o wytwarzaniu w nim jednostek hybrydowych.
Oficjalna premiera produkcyjnej wersji Lexusa CT 200h będzie miała miejsce w Paryżu, a na rynku samochód powinien pojawić się jeszcze w tym roku.
Polecamy w Auto-Świat.pl: Wielki test spalania - 1000 km prawdy. Czy ekologiczne auta są oszczędne?