Trwa ładowanie...
30-09-2010 15:25

Lexus CT200h - Ekologia na kołach

Lexus CT200h - Ekologia na kołachŹródło: Bogusław Korzeniowski
d39ch1k
d39ch1k

Cały czas trwają dyskusje, którą drogą podąży motoryzacja. Rozpatrywane są trzy możliwości: silnik elektryczny, ogniwa paliwowe i hybryda. Każdy z producentów oferujących modele zasilane jakimś źródłem przyszłości twierdzi, że to właśnie jego konstrukcja zdobędzie rynek. Jest jednak firma, która nie włącza się w te dyskusje. Zamiast tego wprowadza w życie swoje rozwiązanie. Swoją premierę ma właśnie Lexus CT 200h.

(fot. Bogusław Korzeniowski)
Źródło: (fot. Bogusław Korzeniowski)

Nowy Lexus jest autem z napędem w pełni hybrydowym, mogącym pracować niezależnie w trybach benzynowym lub elektrycznym, jak również w trybie będącym ich połączeniem. Dodatkowo wyposażony jest w unikalny system zarządzania energią, który zapewnia nowej hybrydzie cichą pracę, płynne przyspieszenie i dynamikę, jakiej oczekuje się od auta kompaktowego klasy premium. Z drugiej zaś strony, system napędowy zapewnia znaczną oszczędność w zużyciu paliwa, powodując istotne obniżenie kosztów eksploatacji pojazdu, a jednocześnie sprawia, że nowy Lexus wyróżnia się niewielkim poziomem emisji CO2 oraz emituje znacznie mniej tlenków azotu i cząstek stałych niż porównywalny samochód z silnikiem Diesla.

Układ napędowy hybrydy drugiej generacji w modelu CT 200h składa się z silnika benzynowego o pojemności 1.8 l i mocy 99 KM, silnika elektrycznego o mocy 80 KM, wydajnego akumulatora 202 V (168 komórek po 1,2 V), modułu sterującego mocą i przekładni planetarnej, która pozwala sterować przepływem mocy z silnika spalinowego, elektrycznego i prądnicy w zależności od zapotrzebowania. Cały układ trafił do lekkiej i bardzo zwartej obudowy, o rozmiarach porównywalnych z rozmiarami typowej skrzyni biegów. Napęd na przednie koła przekazywany jest płynnie za pośrednictwem przekładni CVT.

(fot. Bogusław Korzeniowski)
Źródło: (fot. Bogusław Korzeniowski)

Silnik elektryczny może pracować równocześnie z jednostką benzynową, wspomagając przyspieszanie, oraz niezależnie, służąc do napędu kół podczas jazdy autem w trybie EV. Podczas zwalniania lub hamowania, pracuje on jak alternator, umożliwiając odzyskiwanie traconej energii. W trybie jazdy EV - Electric Vehicle, nowy Lexus charakteryzuje się zerową emisją zanieczyszczeń, a zasięg takiego napędu wynosi do dwóch kilometrów z prędkością do 45 km/h.

d39ch1k

Jednak nie tylko napęd hybrydowy jest źródłem oszczędności. CT 200h wyposażono w układ klimatyzacji z elektryczną sprężarką o zmiennym wydatku, zasilaną z akumulatora napędu hybrydowego, co pozwoliło na zmniejszenie zużycia paliwa. Ponadto zapotrzebowanie na ciepło niezbędne do ogrzania kabiny w Lexusie wykorzystane jest z układu wydechowego z automatyczną regulacją ilości powietrza docierającego do wnętrza. Działający w tym układzie czujnik wilgotności, umieszczony na szybie czołowej, monitoruje wilgotność i temperaturę wnętrza oraz szyby, a układ automatycznie steruje dopływem powietrza do kabiny, zwiększając poziom recyrkulacji. CT 200h wyposażony jest też w energooszczędny system oświetlenia - 89 zewnętrznych diod typu LED - najwięcej spośród dotychczasowych modeli Lexusa. Zużywając o 45 proc. energii mniej, niż konwencjonalne żarówki halogenowe, zapewnia tym samym wzrost oszczędności paliwa.

Jeżeli jednak staniemy obok zamkniętego samochodu naprawdę niewiele cech przemawia za jego odmiennością. Długość 432 cm, szerokość 176,5 cm, wysokość 143 cm, oraz rasowy kształt pięciodrzwiowego hatchbacka wręcz sugerują typowy model. Jedynie napis na tylnych drzwiach wskazuje rodzaj napędu.

Bogusław Korzeniowski

d39ch1k
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d39ch1k
Więcej tematów