Lewitująca deska z przyszłości już działa
*Projekt Lexus Hoverboard rozpoczął się 18 miesięcy temu we współpracy z naukowcami z IFW Dresden oraz z firmy evico GmbH, która specjalizuje się w technologii magnetycznej lewitacji. Po serii testów w laboratoriach w Dreźnie w wykonaniu profesjonalnego skateboardzisty, Rossa McGourana, postanowiono sprawdzić, na co stać Hoverboard. *
Zespół przeniósł się do Barcelony, gdzie zbudował specjalnie przygotowany skatepark, na którym można było wykorzystać techniki jazdy, figury i nawyki środowiska deskorolkowców ze specyfiką technologii lewitacji magnetycznej. Przewieziono do Barcelony 200 m toru magnetycznego, który zamontowano pod powierzchnią skateparku. Ross wypróbował na nim niepowtarzalne tricki, na które zwykła deskorolka nie może sobie pozwolić, np. jazdę po wodzie. Film pt. "Slide" rejestrujący testy w Barcelonie wyreżyserował wielokrotnie nagradzany Henry-Alex Rubin. Obok Hoverboarda i Rossa McGourana bierze w nim udział także Lexus GS F.
- Jeżdżę na deskorolce od 20 lat, ale jazda na Hoverboardzie, bez elementu tarcia, to zupełnie nowe doświadczenie, wymagające nowych umiejętności. Musiałem wypracować optymalną postawę i sposób na utrzymywanie równowagi - powiedział Ross.
Technologia lewitującej deskorolki Lexusa opiera się na dwóch kriostatach — zbiornikach, w których nadprzewodnik jest chłodzony do -197 stopni Celsjusza ciekłym azotem. Deska ustawiana jest nad torem zawierającym magnes stały.
- Pole magnetyczne pozwala zachować dystans między deską i torem, powodując lewitację. Pole jest na tyle silne, że utrzymuje ciężar człowieka, nawet gdy wykonuje tricki i skacze na desce - wyjaśnia dr Oliver de Hass, szef firmy evico.