Laserowe silniki Wankla
Pewien czas temu pisaliśmy o możliwości zastąpienia klasycznych świec zapłonowych wersjami laserowymi. Główną ich zaletą jest bardziej wydajny proces spalania, ale w przypadku silnika Wankla powstaje dodatkowy argument za tym, aby je stosować. Z tego powodu Mazda użyje takiej metody zapłonu w nowej generacji swoich silników rotacyjnych.
Model RX-8 oferował niezłe osiągi za konkurencyjną cenę, a także niespotykaną w tej klasie stronę użytkową (dzięki dodatkowej parze małych drzwi i dużemu bagażnikowi). Niestety coraz bardziej wyśrubowane normy ekologiczne w Europie oznaczały, że Mazda musiała wycofać ten napędzany silnikiem Wankla samochód. Na szczęście Japończycy się nie poddają i planują stworzenie kolejnego auta z jednostką rotacyjną.
Nowy silnik nazywany 16X Renesis jest projektowany już od 2007 roku. Jego objętość ma być większa niż poprzednika - 1,6 l w porównaniu do dotychczasowych 1,3 l. Jednak najważniejsze zmiany mają być dużo poważniejsze. Mazda chce powalczyć z największymi mankamentami silnika Wankla, czyli wysokim spalaniem i niskim momentem obrotowym. Jak dowiedział się Autocar "najprawdopodobniej" zostanie wykorzystany zapłon laserowy.
Dzięki wyeliminowaniu klasycznych świec otwór w bloku silnika ma być zdecydowanie mniejszy, a dzięki temu polepszy się szczelność pomiędzy komorami. Niedawno japońscy naukowcy stworzyli niewielkie lasery o odpowiednio wysokiej mocy, które mają zaledwie 9 mm średnicy. Tak jak w klasycznych silnikach, tak też w tym przypadku dzięki laserowym świecom zapłon będzie następował szybciej, a dzięki temu jednostka będzie pracować płynniej. Laser pozwoli też na lepszą synchronizację zapłonu z ruchem obrotowym tłoka, co pozwali poprawić ekonomię i zmniejszyć emisję spalin.
sj