Trwa ładowanie...
13-01-2009 21:17

Land Rover Discovery kontra Mitsubishi Pajero

Land Rover Discovery kontra Mitsubishi Pajero
d3r2evt
d3r2evt

Niektórzy kupują luksusowe limuzyny, inni samochody sportowe. Ktoś, kto oczekuje więcej powinien choć raz przejechać się terenową limuzyną.

Pajero i Discovery dzielnie służą w odkrywaniu nowych horyzontów. Mówi się jednak, że posiadanie takiego auta to snobizm i uleganie przelotnym modom. Ale samochód terenowy stał się czymś więcej niż modą. Dla wielu osób to sposób na życie. Widok terenówki w zatłoczonym mieście nikogo już nie dziwi. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11847/pajero-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Statystyki sprzedaży mówią o stałym wzroście popytu na takie auta. Są drogie, ale bardzo nowoczesne. Szybkie, komfortowe, a co najważniejsze - bardzo bezpieczne.

d3r2evt

Cechy szczególne

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11847/discovery-1-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | Obecnie zakłady w Solihull produkują trzecią generację Discovery. Ten uwielbiany przez podróżników samochód, podoba się także mieszczuchom. Spora część nowych Discovery 3 wprost z fabryki trafia właśnie do miast. Inne pełnią rolę podmiejskich mikrobusów, co rano rozwożąc dzieci do szkoły. Rzadko trafiają w trudny niedostępny teren, tam gdzie sprawdzają się najlepiej. Nie ma się zresztą czemu dziwić. Auto odpowiada większości potrzeb mieszkańców miast. Jest duże i bezpieczne. Standardowo aż osiem poduszek powietrznych. Surowa, muskularna stylistyka to kolejny atut. Tam gdzie liczy się dobry smak i elegancja, Land Rover czuje się jak ryba w wodzie. W eleganckim wnętrzu, dopracowanym do najmniejszego szczegółu, jest wyjątkowo dużo miejsca. Nawet trzeci rząd chowanych w podłodze foteli (dostępny na zamówienie) gwarantuje sporą przestrzeń. Jeden z wielu innych praktycznych rozwiązań w Discovery, to podwójna klapa bagażnika. Jej niesymetryczny podział dodatkowo ułatwia załadunek.

W tym aucie nie może zabraknąć nowoczesnych mechanizmów ułatwiających poruszanie się w terenie. Standardowe wyposażenie obejmuje stały napęd na cztery koła i reduktor z sześcioma biegami terenowymi. Za dopłatą (1730 Euro) kierowca ma do dyspozycji elektroniczne urządzenie wspomagające jazdę zwane „Terrain Response”. Zawiera ono wybór opcji rozdziału momentu napędowego zależnie od nawierzchni. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11847/pajero-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | W skład tego systemu wchodzi również pneumatyczne zawieszenie tylnej osi. Trzeba przyznać, ze całość spisuje się nadzwyczaj dobrze, nawet w najcięższym terenie.

d3r2evt

Samochody terenowe Mitsubishi od lat należą do najlepszych w klasie offroad. Początek 2007 roku, to premiera czwartej generacji Pajero. Podstawową zasadą, jaka przyświecała konstruktorom nowej wersji, było zachowanie dotychczasowego charakteru przy jednoczesnym maksymalnym ulepszeniu konstrukcji. Okazjo się jednak, że zaledwie 26% części Pajero 2007 pochodzi od jego poprzednika. Najmniej zmian dokonano na zewnątrz. Pokrywę silnika wykonano z aluminium i odrobinę skrócono. Dzięki temu poprawiła się widoczność drogi tuż przed pojazdem.

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11847/discovery-2-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | Aby sprostać przepisom Unii Europejskiej dotyczących tylnych świateł, koło zapasowe umieszczono centralnie na drzwiach bagażnika. Pozwoliło to na przeniesienie tylnych świateł ze zderzaka właśnie na słupki.

d3r2evt

Wnętrze nowego Pajero wymagało znacznie więcej poprawek. Nowe deska rozdzielcza i tarcze zegarów bardziej przypominają kokpit z aut osobowych. Poprawiono jakość materiałów i wyposażenie. Przestrzeń pasażerska nowego modelu jest znacznie ładniejsza i ciekawsza. Bez zmian pozostały wygodne fotele montowany standardowo trzeci rząd foteli.

Silniki

Silnik Mitsubishi o pojemności 3,2 l, to jeden z największych czterocylindrowych motorów montowanych w tego typu autach. W najpopularniejszej konfiguracji z 5-biegowym automatem rozwija moc 170 KM. 10-konny przyrost mocy w stosunku do wersji ze ręczną skrzynia biegów uzyskano dzięki zastosowaniu turbiny o zmiennej geometrii. Skrzynia biegów otrzymała nowe oprogramowanie dostosowujące ją do większej mocy i wyższych prędkości.

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11847/pajero-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Na polskim rynku jest oferowana druga, najnowsza jednostka spod znaku trzech diamentów. Pochodzący ze sportowego Eclipse silnik 3.8 MIVEC jest droższy i szybszy od diesla, rozwija moc 202 KM.

d3r2evt

190-konny silnik Land Rovera to konstrukcja powstało przy współpracy Forda i koncernu PSA. Największą zaletą widlastej szóstki jest wysoka kultura pracy i potężny moment obrotowy - 440 Nm.

Oba turbodoładowane silniki Pajero i Discovery mogą się pochwalić umiarkowanym apetytem na paliwo. Przy tej masie i osiągach zużycie paliwa na poziomie 12,0 l/100km nie powinno nikogo dziwić.

Jazda

Na asfaltowej drodze oba auta spisują się podobnie. W Pajero oferowanym od początku stycznia 2007 roku zdecydowanie poprawiono hamulce, które do tej pory były najsłabszą stroną Japończyka. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11847/discovery-3-b.jpeg',500,331) ) |
| --- | Zmianom poddano także zawieszenie. Co prawda zasadnicza konstrukcja pozostała bez zmian, ale nowe sprężyny z przodu i z tyłu znacznie poprawiają komfort jazdy. Jazda Land Roverem gwarantuje jednak odrobinę więcej emocji. Przede wszystkim auto jest szybsze od konkurenta. We wnętrzu jest ciszej i wygodniej. Hamulce działają bez zarzutu, podobnie jak automatyczna sześciobiegowa skrzynia firmy ZF. Nieznaczna przewaga w na korzyść Discovery, wynika z większego skoku zawieszenia. W obu autach jest możliwość dokupienia elektronicznej blokady tylnego mostu.

d3r2evt

Podsumowanie

Land Rover dla wielu uchodzi za synonim luksusu. Discovery jest nie tylko piękny, ale także znakomicie sprawdza się w terenie. Japońska konkurencja depcze mu po piętach, a jeśli wierzyć statystykom, pod względem niezawodności, nawet go przewyższa. Oba auta mają podobne wyposażenie.

Mitsubishi wybiorą więc ci, którzy mieli już doświadczenie z tą marką i wiedzą na co stać Pajero. Natomiast Discovery spodoba się osobom ceniącym prestiż i elegancję.

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)


Land Rover Discovery Mitsubishi Pajero
Przestronność wnętrza Remis
Silnik +
Poziom hałasu (odczuwalny) +
Zużycie paliwa +
Wyposażenie Remis
Cena +

Wybrane dane techniczne

| | Land Rover Discovery | Mitsubishi Pajero |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 6/24/ diesel | 4/16/ diesel |
| Pojemność skokowa (cm3 ) | 2720 | 3200 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
| 190/4000 | 170/3800 |
| Maksymalny moment obr. (Nm/obr/min) | 440/2000 | 373/2000 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,5 | 14,0 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 180 | 177 |
| Pojemność bagażnika (l) | 338/1950 | 215/1790 |
| Pojemność zbiornika paliwa (l) | 82 | 88 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km) | 8,2/11,5 | 9,1/13,1 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 483,5/219/188,7 | 490/187,5/187 |
| Rozstaw osi (cm) | 288,5 | 278 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2 /6 | 3/12 |
| Cena (zł) | 177 080 | 195 990 |

d3r2evt

Wybrane wyposażenie seryjne

| | Land Rover Discovery S | Mitsubishi Pajero Instyle |
| --- | --- | --- |
| Poduszki powietrzne | 8 | 6 |
| Układ ABS | S | S |
| Układ ESP | S | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
| Centralny zamek | S | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S | S/S |
| Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | S | S |
| Klimatyzacja | S | S |
| Radioodtwarzacz z CD | S | S |
S – wyposażenie standardowe
Autor: Bartłomiej Bałdyga

d3r2evt
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3r2evt
Więcej tematów