Lancia Ypsilon: z ziemi polskiej do włoskiej
W końcu doczekaliśmy się! Włosi długo zwlekali, ale pokazali wreszcie zdjęcia oraz ujawnili pierwsze dane dotyczące nowej Lancii Ypsilon, która będzie produkowana w tyskich zakładach koncernu.
Jak się okazuje nowa Lancia Ypsilon została skonstruowana w oparciu o zmodyfikowaną płytę podłogową Fiata 500. Mimo długości 3,84 m Włochom udało się skonstruować pięciodrzwiowe nadwozie. Jego szerokość wyniesie 1,67 m, a wysokość nieco ponad 1,5 m. Pomiędzy osie odsunięte od siebie na odległość 2,39 m ponoć beż kłopotu ma zmieścić się piątka pasażerów.
Lancia jest przedstawiania przez Włochów jako luksusowa marka i co do tego, że tak jest nie mamy wątpliwości. Nie tylko z powodu wysokich cen samochodów tej marki. Nie inaczej ma być w nowym maluchu. Mimo niewielkich rozmiarów, auto ma mieć wszystkie możliwe gadżety dostępne dla samochodów wyższych klas.
Nikogo nie zdziwią już 16-calowe felgi, automatyczna klimatyzacja, tempomat, skórzana tapicerka czy nawet czujniki parkowania. Ale w niewielkim aucie nawigacja i system audio o mocy 500 W robi już wrażenie. Włosi zapowiedzieli również wyposażenie auta w system o nazwie Magic Parking. Jest to urządzenie, które samo zaparkuje samochód przy krawężniku.
Nowy mini-okręt flagowy Lancii będzie napędzany czterema różnymi jednostkami napędowymi. Pośród nich znajdziemy dwa silniki benzynowe, jedną jednostkę wysokoprężną oraz jeden motor bi-fuel.
Pierwszy z silników benzynowych, to motor 1.2 8V o mocy 69 KM, dzięki zastosowaniu między innymi systemu start&stop spełnia normy emisji spalin Euro 5. Kolejna jednostka napędowa, to niewielki silnik o pojemności zaledwie 0,9 l. Dzięki technologii TwinAir auto będzie dysponowało mocą aż 85 KM. Auto z tym silnikiem będzie mogło być wyposażone w półautomatyczną skrzynię biegów DFN. Ostatnia jednostka o zapłonie iskrowym, to silnik bi-fuel o pojemności 1.2 l o możliwości zasilania benzyną oraz gazem LPG. W ofercie będzie dostępny również jeden silnik wysokoprężny. Będzie to jednostka MultiJet drugiej generacji. Ten niewielki silnik wysokoprężny dysponuje mocą aż 95 KM i maksymalnym momentem obrotowym o wartości 200 Nm. Motor otrzymał nie tylko nowe wtryskiwacze CommonRail, ale również nową turbinę oraz pompę olejową.
Włosi podchodzą do nowego malucha jak najbardziej poważnie i są niezmiernie pewni jego jakości. Już zapowiedzieli, jak na razie płatną, możliwość przedłużenia gwarancji z dwóch do aż ośmiu lat. Jakby tego było mało, takie ubezpieczenie nie będzie ograniczone w żaden sposób liczbą przejechanych kilometrów.
- Już tylko tygodnie dzielą nas od rozpoczęcia w Tychach produkcji seryjnej - powiedział nam Bogusław Cieślar z biura prasowego Fiat Auto Poland. Pierwsze samochody trafią na rynek jeszcze w czerwcu tego roku. Później, prawdopodobnie we wrześniu auta trafią do wielkiej Brytanii oraz Irlandii. Tam jednak będą sprzedawane z logo Chryslera na masce. Tymczasem swoją oficjalną premierę nowy Ypsilon będzie miał na najbliższym salonie samochodowym w Genewie.
WP: Lopez
mw/mw