Lancia Ypsilon kontra Nissan Micra
Kto powiedział, że samochód to wyłącznie męska zabawka? Są pojazdy, które z założenia wydają się być konstruowane z myślą o kobietach. Takimi autami są Nissan Micra i Lancia Ypsilon.
Oczywistym jest, że nie wszystkie Panie gustują w małych, ugrzecznionych samochodach. Są takie, które wybierają duże, terenowe pojazdy czy sportowe auta z mocnymi silnikami. Wydaje się jednak, że producenci kierują ku płci pięknej raczej niewielkie, ale za to zgrabne samochodziki.
Cechy szczególne
Zaokrąglone kształty karoserii, obłe elementy wnętrza, łatwość konfigurowania bagażnika sprawiają, że Micra i Ypsilon mogą przypaść paniom do gustu. To one zresztą przeważają w gronie nabywców obu modeli, a jeśli nawet ich nie kupują, to najczęściej nimi jeżdżą.
W przypadku Lancii projektanci postawili na styl retro nawiązując przy tym do modelu Aurelia produkowanego w latach 50. Tablicę przyrządów umieszczono centralnie, a dźwignia skrzyni biegów znajduje się nieco wyżej, niż standardowo.
Zaletą jest możliwość wzdłużnego przesuwania tylnej kanapy, co pozwala zwiększać objętości przestrzeni bagażowej ze standardowych 215 do 290 l. Odbywa się to oczywiście kosztem ilości miejsca na nogi dla pasażerów. Ypsilona przewidziano dla czterech osób.
Micra ma nieco bardziej „nowoczesne” kształty nadwozia i wnętrza niż Ypsilon. Są one jednak tak samo przyjemne dla damskiego oka, jak w przypadku Lancii, co potwierdziły nam oglądające samochód panie.
Podobnie jak w Epsilonie także w Micrze tylną kanapę można przesuwać wzdłuż nadwozia dostosowując objętości bagażnika do aktualnych potrzeb. Nissan ma tę przewagę nad Lancią, że jest 5-osobowy.
Silniki
Napędzający Ypsilona benzynowy silnik o pojemności 1,4 l z dwoma zaworami na cylinder rozwija moc 77 KM. Mimo, że nie jest to najsłabsza z oferowanych do tego modelu jednostek napędowych (jest nią 1,2 l/60 KM), to przyspieszenia jakie zapewnia autu nie są rewelacyjne. Nie zużywa za to zbyt wiele paliwa, a dzięki dobremu wyciszeniu wnętrza dźwięk jego pracy nie jest przy tym zbyt natarczywy.
Silnik Micry 1,2 l z czterema zaworami na cylinder osiąga moc 80 KM. W związku z identyczną masą i podobną jak w przypadku Lancii mocą jednostki napędowej, Nissan rozpędza się praktycznie w takim samym tempie jak jego rywal, zużywając podobne ilości paliwa.
Wrażenia z jazdy
Zawieszenie Ypsilona zestrojono miękko, dzięki czemu nierówności nawierzchni są dobrze tłumione. Odbija się to jednak na stabilności pojazdu przy szybszym pokonywaniu zakrętów – tył ma tendencję do „uciekania”.
Zawieszenie Micry jest nieco twardsze, dzięki czemu nadwozie auta nie przechyla się tak bardzo w zakrętach, a auto nie „myszkuje” na drodze.
Dzięki zastosowaniu funkcji City w elektrycznym wspomaganiu układu kierowniczego Ypsilona, układ ten pracuje dużo lżej, co przydaje się w trakcie manewrowania np. na parkingu. Takie rozwiązanie przydałoby się też w Micrze.
Ilość miejsca z przodu w obu samochodach jest wystarczająca, z tyłu może go nieco brakować, szczególnie na nogi. Przesuwanie kanapy i składanie oparć foteli jest dużo łatwiejsze w Micrze niż w Ypsilonie.
Podsumowanie
Lancia Ypsilon i Nissan Micra to małe, zgrabne auta. Można nimi sprawnie poruszać się w mieście, a możliwość przesuwania tylnej kanapy sprawia, że są użyteczne. W połączeniu z dość oszczędnymi silnikami benzynowymi mogą stanowić ciekawą ofertę, szczególnie dla pań, do których wydają się adresowane. Warte zaznaczenia jest to, że Micra mimo wyższej o 1900 zł ceny jest lepiej wyposażona niż Ypsilon.
Wybrane dane techniczne:
| | Nissan Micra Acenta | Lancia Ypsilon * *Young |
| --- | --- | --- |
| Typ silnika | Benzynowy | Benzynowy |
| Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 | 4/8 |
| Pojemność skokowa (cm3): | 1240 | 1368 |
| Moc maksymalna (KM/obr./min)
: | 80/5200 | 77/6000 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr./min): | 110/3600 | 113/3750 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 13,0 | 13,5 |
| Prędkość maksymalna (km/h): | 167 | 167 |
| Pojemność bagażnika (l): | 251/371 | 215/290/910 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km): | 5,1/7,4 | 4,6/7,2 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm): | 371,9 x 166,0 x 154,0 | 381,0 x 170,4 x 153,0 |
| Rozstaw osi (cm): | 243,2 | 238,8 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/12 | 2/8 |
| Cena (zł): | 44 800 | 42 900 |
Nissan Micra Acenta | Lancia Ypsilon Young | |
---|---|---|
Poduszki powietrzne | 4 | 4 |
Układ ABS | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie | S | S |
Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka | S | 400 |
Klimatyzacja manualna | S | 4500 |
Komputer pokładowy | S | S |
Radioodtwarzacz CD | S | 1000 |
S - wyposażenie seryjne
Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)
Nissan Micra Acenta | Lancia Ypsilon Young | |
---|---|---|
Przestronność wnętrza | Remis | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu (odczuwalny) | Remis | |
Zużycie paliwa | Remis | |
Wyposażenie | + | |
Cena | Remis |
Autor: Maciej Pobocha